Kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-S0O07B)

6 studiepuntenNederlands40 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student is in staat om een kwalitatief onderzoeksproject te ontwerpen;
  • De student kan de diverse onderdelen van een kwalitatieve onderzoekscyclus uitvoeren;
  • De student kan kwalitatieve data verzamelen, coderen en analyseren;
  • De student kan over het uitgevoerde onderzoek rapporteren en hanteert daarbij een correct, wetenschappelijk taalgebruik;
  • De student kan de ethische dimensie van een kwalitatieve studie beoordelen. 

Deze doelstellingen worden bij de start van het opleidingsonderdeel aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:

  • De student heeft basiskennis van de paradigma’s die sociaalwetenschappelijk onderzoek onderbouwen;
  • De student heeft basiskennis van de structuur en technieken van sociaalwetenschappelijk onderzoek.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
S0A30A : Kwalitatieve onderzoeksmethoden (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kwalitatieve onderzoeksmethoden: theorie (B-KUL-S0O07a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Sociale wetenschappen

In deze onderwijsleeractiviteit wordt de kwalitatieve onderzoekscyclus doorlopen. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Kwalitatieve probleemstelling en onderzoeksvragen
  • Onderzoeksontwerp
  • Theoretische kaders
  • Operationalisatie van theorieën en concepten
  • Kwalitatieve dataverzameling
  • Kwalitatieve data-analyse
  • Ethiek van onderzoek en kwaliteitsbeoordeling

Om deze onderwijsleeractiviteit vorm te geven wordt met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Mortelmans, D. (2020). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden. Leuven: Acco.
  • Toledo-modules die teksten, oefeningen en video’s omvatten
  • Slides
  • Eigen notities

 

Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Deze onderwijsleeractiviteit wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online en contactonderwijs worden gecombineerd.

De studenten krijgen een theoretische introductie in de kwalitatieve onderzoekscyclus door middel van een combinatie van hoorcolleges, lees- en denkopdrachten en kennisclips.

Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.

3 sp. Kwalitatieve onderzoeksmethoden: oefeningen politieke wetenschappen (B-KUL-S0P35a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum14 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

Deze onderwijsleeractiviteit bouwt voort op inzichten en kennis die de studenten hebben verworven binnen het OLA Kwalitatieve onderzoeksmethoden: theorie. In deze OLA gaan studenten zelf aan de slag met de kwalitatieve onderzoekscyclus. De studenten zullen individueel een kwalitatieve onderzoeksvraag ontwikkelen en deze onderzoeksvraag door middel van een eigen kwalitatieve dataverzameling en kwalitatieve inhoudsanalyse gaan beantwoorden. Om deze kwalitatieve inhoudsanalyse systematisch uit te voeren zullen studenten geïntroduceerd worden in NVivo. Nvivo is een analyse-ondersteunend softwareprogramma dat zeer veel gebruik wordt bij het uitvoeren van kwalitatief onderzoek binnen de sociale wetenschappen.

Om deze leeractiviteit vorm te geven zal er o.a. gewerkt worden met de volgende studiematerialen:

  • Softwareprogramma NVivo
  • Mortelmans, D. (2017). Kwalitatieve analyse met NVivo. Leuven: Acco (geselecteerde hoofdstukken)
  • Slides
  • Voorbeeldmateriaal
  • Eigen notities

Deze onderwijsleeractiviteit wordt on campus georganiseerd. De studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de oefensessies.

Er zullen een aantal oefensessies georganiseerd worden waarin de belangrijkste aspecten van van kwalitatieve dataverzameling en NVivo worden toegelicht. De studenten gebruiken NVivo vervolgens bij het uitvoeren van een kwalitatieve analyse. De resultaten van deze kwalitatieve analyse worden opgeschreven in een korte onderzoekspaper.

Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-S2O07b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit:

  • Een schriftelijk, gesloten boek examen met open en/of meerkeuzevragen;
  • Een onderzoekspaper waarin een kwalitatieve analyse dient uitgevoerd te worden op basis van kwalitatief empirisch onderzoek met behulp van NVivo software.

 

De instructies en de deadline voor indiening van de kwalitatieve onderzoekspaper worden tijdens de eerste sessie en via Toledo aan de studenten gecommuniceerd.

 

Bepaling van het eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:

  • Examen: 50%
  • Onderzoekspaper: 50%

 

Deelname aan de oefensessies is verplicht.

  

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

 

Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn dezelfde als die van de eerste examenkans. Voor de herkansing dient de student de deelevaluaties te hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd was. De concrete modaliteiten van de herkansing en deadline voor indiening worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.

Zie toelichting bij 'herkansen'.