Italiaanse taalkunde III: Italiaans vandaag, van grammatica tot tekstlinguïstiek (B-KUL-F0BK0A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit OPO zijn de studenten in staat om:
1) grammaticale aspecten van het Italiaans vanuit de complexe zin te herdenken tot op tekstniveau;
2) de tradities van grammaticaal-semantisch, tekstlinguïstisch en taalpragmatisch onderzoek in Italië te vatten, vanuit hun ontwikkeling in internationaal verband;
3) authentieke teksten te analyseren aan de hand van een theoretisch begrippenkader en dit kader zelf actief in te zetten bij tekstproductie;
4) mondelinge academische taalvaardigheid verder te ontwikkelen vanuit een tekstlinguïstisch kader;
5) een aantal methodes en instrumenten van voor tekstlinguïstiek van het Italiaans te verkennen.
Begintermen
De studenten beheersen de Italiaanse taal op niveau B2 en zijn grondig vertrouwd met de basisprincipes uit Italiaanse taalkunde en met de historische ontwikkelingen ervan. De studenten hebben tevens een degelijke kennis van de voornaamste theoretische en analytische modellen uit de algemene taalkunde en hebben gedegen opzoekings- en rapporteringsvaardigheden ontwikkeld.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 32 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Italiaans niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Italiaanse taalkunde III: Italiaans vandaag, van grammatica tot tekstlinguïstiek (B-KUL-F0BK0a)
Inhoud
Taal kent aan semantische inhoud meerdere concentrische cirkels van vormgehelen toe, binnen en over (complexe) zinnen heen. Zo kunnen we actoren, via semantische rollen, deictisch situeren middels uitdrukking van tijd, ruimte en modaliteit, en informatieve en inferentiële tekstverbanden opbouwen van velerlei aard. We bestuderen de basiscomponenten en -structuren van teksten op informatief, referentieel-thematisch, logisch-argumentatief en enunciatief-polyfoon vlak. Daarbij vormen de Italiaanse valentietheorie en tekstgrammatica een theoretisch uitgangspunt. We analyseren bouwstenen en authentieke teksten, zoeken zelf voorbeelden (mogelijk via een occasioneel interview met L1-sprekers van het Italiaans) en werken eigen tekststructuren uit in het Italiaans. Occasioneel doen we aan peer-teaching. We verdiepen ons kort in de methodiek van tekstlinguïstisch corpusonderzoek.
Studiemateriaal
Powerpoints, academische lectuur en tekstmateriaal via Toledo.
Toelichting werkvorm
De student mag IA gebruiken ter verbetering van het taalniveau bij voorbereiding van taken, niet voor analytische of inhoudelijke aspecten. Student geeft in elke opdracht aan hoe IA al dan niet relevant was bij dit leerproces.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Italiaanse taalkunde III: Italiaans vandaag, van grammatica tot tekstlinguïstiek (B-KUL-F2BK0a)
Toelichting
Mondeling examen: 60% (12 punten)
Paper/werkstuk: 40% (8 punten)
De student mag IA gebruiken ter verbetering van het taalniveau bij voorbereiding van taken, niet voor analytische of inhoudelijke aspecten. Student geeft in elke opdracht aan hoe IA al dan niet relevant was bij dit leerproces.
Toelichting bij herkansen
Studenten die in de juni zittijd een onvoldoende behaalden voor de presentatie en paper, moeten de opdracht voor september herwerken en het volledige examen opnieuw afleggen. Een voldoende voor de paper in de eerste examenkans blijft behouden bij de herkansing.