Italiaanse taalkunde III: Italiaans vandaag, van grammatica tot tekstlinguïstiek (B-KUL-F0BK0A)

4 studiepuntenItaliaans26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Bij het voltooien van dit OPO zijn de studenten in staat om:

1) grammaticale aspecten van het Italiaans vanuit de complexe zin te herdenken tot op tekstniveau;

2) de tradities van grammaticaal-semantisch, tekstlinguïstisch en taalpragmatisch onderzoek in Italië te vatten, vanuit hun ontwikkeling in internationaal verband;

3) authentieke teksten te analyseren aan de hand van een theoretisch begrippenkader en dit kader zelf actief in te zetten bij tekstproductie;

4) mondelinge academische taalvaardigheid verder te ontwikkelen vanuit een tekstlinguïstisch kader;

5) een aantal methodes en instrumenten van voor tekstlinguïstiek van het Italiaans te verkennen.

De studenten beheersen de Italiaanse taal op niveau B2 en zijn grondig vertrouwd met de basisprincipes uit Italiaanse taalkunde en met de historische ontwikkelingen ervan. De studenten hebben tevens een degelijke kennis van de voornaamste theoretische en analytische modellen uit de algemene taalkunde en hebben gedegen opzoekings- en rapporteringsvaardigheden ontwikkeld.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Italiaanse taalkunde III: Italiaans vandaag, van grammatica tot tekstlinguïstiek (B-KUL-F0BK0a)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Taal kent aan semantische inhoud meerdere concentrische cirkels van vormgehelen toe, binnen en over (complexe) zinnen heen. Zo kunnen we actoren, via semantische rollen, deictisch situeren middels uitdrukking van tijd, ruimte en modaliteit, en informatieve en inferentiële tekstverbanden opbouwen van velerlei aard. We bestuderen de basiscomponenten en -structuren van teksten op informatief, referentieel-thematisch, logisch-argumentatief en enunciatief-polyfoon vlak. Daarbij vormen de Italiaanse valentietheorie en tekstgrammatica een theoretisch uitgangspunt. We analyseren bouwstenen en authentieke teksten, zoeken zelf voorbeelden (mogelijk via een occasioneel interview met L1-sprekers van het Italiaans) en werken eigen tekststructuren uit in het Italiaans. Occasioneel doen we aan peer-teaching. We verdiepen ons kort in de methodiek van tekstlinguïstisch corpusonderzoek.

Powerpoints, academische lectuur en tekstmateriaal via Toledo.

De student mag IA gebruiken ter verbetering van het taalniveau bij voorbereiding van taken, niet voor analytische of inhoudelijke aspecten. Student geeft in elke opdracht aan hoe IA al dan niet relevant was bij dit leerproces.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Italiaanse taalkunde III: Italiaans vandaag, van grammatica tot tekstlinguïstiek (B-KUL-F2BK0a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Mondeling examen: 60% (12 punten)

Paper/werkstuk: 40% (8 punten)

De student mag IA gebruiken ter verbetering van het taalniveau bij voorbereiding van taken, niet voor analytische of inhoudelijke aspecten. Student geeft in elke opdracht aan hoe IA al dan niet relevant was bij dit leerproces.

Studenten die in de juni zittijd een onvoldoende behaalden voor de presentatie en paper, moeten de opdracht voor september herwerken en het volledige examen opnieuw afleggen. Een voldoende voor de paper in de eerste examenkans blijft behouden bij de herkansing.