Spaanse taalkunde III (B-KUL-F0AP2A)

8 studiepuntenSpaans52 urenTweede semester
Cornillie Bert (coördinator) |  Cornillie Bert |  Molenaers Marie (plaatsvervanger) |  Sansiñena Pascual María Sol
POC Taal- en letterkunde

Dit vak behandelt een aantal van de belangrijkste actuele problemen in de Spaanse taalkunde en begeleidt studenten bij het maken van hun eigen onderzoeksbijdrage die relevant is voor een van die kwesties. De leerdoelen voor dit vak zijn:

  • Studenten verbeteren de taalkundige reflectie over controversiële kwesties van de Spaanse grammatica en de historische ontwikkeling van het Spaans, en richten hun aandacht op cognitief-functionele mechanismen en discourstradities;
  • Studenten onderzoeken en analyseren syntactische variatie als een essentiële dimensie van het taalsysteem, en beoordelen grammaticale variaties correct.
  • Studenten geven de relativiteit aan van logische en normatieve modellen en staan kritisch tegenover bestaande ideeën geformuleerd in de Spaanse taalliteratuur;
  • Studenten kunnen corpusgegevens verwerken en analyseren, correcte conclusies uit hun analyse trekken en rapporteren over de verworven resultaten in academisch geschikte taalvormen en met een taalgebruik dat overeenkomt met het niveau B2 (mondelinge taalvaardigheid) en C1 (schriftelijke taalvaardigheid), volgens het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen.

De studenten zijn via BA2 vertrouwd geraakt met de structuur van de gesproken en geschreven taal en kunnen de systematische confrontatie van de norm met het gebruik aan.

Van de studenten wordt verwacht dat zij geslaagd zijn voor Taalkunde 1 en voor Taalkunde 2, wat overeenkomt met het behalen van het niveau B2 volgens het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Spaanse taalkunde III: synchroon (B-KUL-F0AP2a)

4 studiepuntenSpaansWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De studenten werken met een selectie teksten (artikels, essays en transcripties van gesproken taal), enerzijds, en bestaande linguïstische analyses, anderzijds. In de grammaticale analyse van de teksten wordt speciaal aandacht besteed aan de criteria en argumenten die leiden tot de formulering van regels, tendensen, conclusies en extrapolaties. In de mate van het mogelijke wordt rekening gehouden met gebruiksfrequentie, en worden de semantische implicaties van de geobserveerde grammaticale variatie besproken.

De theoretische benadering van het vak is cognitief-functioneel en constructivistisch.

Schematisch overzicht van de behandelde thema's:

  • Passiefconstructies
  • Het niet-perifrastische gerundium
  • Variabele woordvolgorde: SV / VS
  • Toekomstconstructies
  • Aanwijzende voornaamwoorden
  • Insubordinatie.

 

  • Delbecque, Nicole, Danny Masschelein & Patricia Vanden Bulcke. 2014. Gramática española aplicada. Voz activa, pasiva, media en español. Mechelen: Plantyn.
  • Voor de behandelde thema’s worden wetenschappelijke artikels en aanvullend materiaal zoals schema’s en PPTs voorzien (op Toledo).

 

Tijdens de colleges is er een afwisseling tussen theoretische reflecties (hoorcolleges en interactie tussen docent en studenten) en praktische toepassingen (analyse van de authentieke teksten, op individuele basis of in groepsverband). De werkvormen omvatten (1) werken met datasets en samenstellen van een minicorpus, (2) presentaties van empirische studies door studenten met interactieve discussie en (3) discussies over vragen die gekoppeld zijn aan verplichte lectuur.

4 sp. Spaanse Taalkunde III: diachroon (B-KUL-F0CD5a)

4 studiepuntenSpaansWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De studenten werken met een selectie teksten (artikels, essays en transcripties van gesproken taal), enerzijds, en bestaande linguïstische analyses, anderzijds. In de grammaticale analyse van de teksten wordt speciaal aandacht besteed aan de criteria en argumenten die leiden tot de formulering van regels, tendenzen, conclusies en extrapolaties. In de mate van het mogelijke wordt rekening gehouden met gebruiksfrequentie, en worden de semantische implicaties van de geobserveerde grammaticale variatie besproken.

De theoretische benadering van het vak is cognitief-functioneel en constructivistisch.

Schematisch overzicht van de behandelde diachrone thema's:

  • Periodisering van de geschiedenis van de Spaanse taal
  • Historische fonologie en fonologische variatie in de Spaanstalige wereld
  • Paradigmatische verandering en grammaticalisering: de nominale en verbale groep
  • Diatopische variatie en discourstradities

 

  • Pons Rodríguez, Lola. 2010. La lengua de ayer: manual práctico de historia del español. Madrid: Arco Libros.
  • Voor de behandelde thema’s worden wetenschappelijke artikels en aanvullend materiaal zoals schema’s en PPTs voorzien (op Toledo).

Tijdens de colleges is er een afwisseling tussen theoretische reflecties (hoorcolleges en interactie tussen docent en studenten) en praktische toepassingen (analyse van de authentieke teksten, op individuele basis of in groepsverband). De werkvormen omvatten (1) werken met datasets en samenstellen van een minicorpus, (2) presentaties van empirische studies door studenten met interactieve discussie en (3) discussies over vragen die gekoppeld zijn aan verplichte lectuur.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaanse taalkunde III (B-KUL-F2AP2a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Voor dit OPO zijn er twee afzonderlijke mondelinge examens in de examenperiode.

Voor het onderdeel synchroon (10/20) dient een individuele paper te worden gemaakt. In de mondelinge proef tijdens de examenperiode komen de grammaticale thema’s aan bod die in de loop van het semester zijn behandeld; dit gebeurt zowel op basis van de ingediende paper als aan de hand van vragen die verwijzen naar geziene studies. De studenten krijgen voorbereidingstijd.

Voor het onderdeel diachroon (10/20) maakt de student een paper waarin hij/zij een reeks analyses maakt van fonologische en morfosyntactische fenomenen. Hij/zij baseert zich daarvoor op een corpus van historische teksten dat hij/zij zelf samengesteld heeft. Tijdens het mondelinge examen beantwoordt de student vragen over de gemaakte analyses, en becommentarieert hij/zij de fonologie en morfosyntaxis van een niet eerder gezien fragment. De studenten krijgen voorbereidingstijd.

Als een student zakt voor een van de delen (synchroon of diachroon), dient de student voor dat deel minimaal 8/20 te halen om voor het vak te slagen.

 

Voor de herkansing in september worden beide papers in herwerkte vorm ingewacht en wordt opnieuw een dubbele mondelinge proef afgelegd tijdens de examenperiode, volgens dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.