Nederlandse letterkunde III: modern proza (B-KUL-F0AN3A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Het college is gewijd aan modern Nederlandstalig proza. Elk jaar wordt grondig ingegaan op een beperkt corpus van verhalen en romans. Daarbij staat telkens een bepaald methodologisch en/of literair-historisch perspectief centraal. Samen met de studenten worden de teksten grondig geanalyseerd, met behulp van inzichten uit de narratologie, en literair-historisch gesitueerd. Op die manier worden de verworven inzichten ook op een algemener niveau gebracht.

Elementaire kennis van de ontwikkelingen van de Nederlandse literatuur uit de 20ste eeuw en van de methodiek van literaire historiografie en literaire analyse, zoals die zijn aangeleerd in de voorgaande opleidingsfasen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlandse letterkunde III: modern proza (B-KUL-F0AN3a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Elk jaar staat een bepaald corpus van prozateksten of een bepaalde onderzoeksvraag centraal. In het academiejaar 2024-2025 ligt de focus op de rol van de herinnering in romans en verhalen. De wereldliteratuur bevat talloze werken waarin de herinnering, het vergeten en de (problematische) werking van het geheugen een cruciale rol spelen: van romans over geheugenverlies (zoals Honderd jaar eenzaamheid) en verhalen over zin en zinloosheid van het onthouden (Funes de allesonthouder) tot indrukwekkende memoires (Geheugen, spreek van Nabokov, bijvoorbeeld). Ook in de moderne  Nederlandse literatuur zijn er heel wat fascinerende voorbeelden te vinden.

In de colleges lezen we onder meer (fragmenten van) romans en verhalen van grote naoorlogse auteurs als Hugo Claus, J. Bernlef, Hella Haasse, Jeroen Brouwers en Conny Palmen. Hoe worden het geheugen en de herinnering van het verleden literair verbeeld? Hoe wordt de herinnering ingezet om zin te geven aan het verleden en om het verleden te herschrijven?  Welke rol speelt het geheugen en/of de amnesie in de constructie en stijl van de roman (bv. in de representatie van de tijd en ruimte, bv. via het gebruik van flashbacks, de representatie van desoriëntatie ...)? Hoe verhoudt het (falende) geheugen zich tot de betrouwbaarheid van de voorgestelde verhaalwereld, de vertelling en de personages?

Elke week staat een tekst of interpretatieperspectief centraal. De focus van de colleges ligt op het samen lezen en interpreteren van literaire teksten.

De studenten lezen een selectie proza; de titels worden aan het begin van de colleges meegedeeld. Ondersteunend tekstmateriaal wordt ter beschikking gesteld via toledo.

Aanbevolen literatuur: Hugo Brems, Altijd weer vogels die nesten beginnen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1945-2005. Amsterdam, 2006 [paperback: 2009].

.

Hoorcolleges worden afgewisseld met interactieve sessies rond prozateksten die besproken worden. Van de studenten wordt een actieve inbreng verwacht (discussies, presentaties, eigen onderzoek ...)

 

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nederlandse letterkunde III: modern proza (B-KUL-F2AN3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk


Paper (50%) en mondeling examen (50%).

Nieuwe paper (50%) en mondeling examen (50%).