Nederlandse letterkunde III: modern proza (B-KUL-F0AN3A)
Doelstellingen
Het college is gewijd aan modern Nederlandstalig proza. Elk jaar wordt grondig ingegaan op een beperkt corpus van verhalen en romans. Daarbij staat telkens een bepaald methodologisch en/of literair-historisch perspectief centraal. Samen met de studenten worden de teksten grondig geanalyseerd, met behulp van inzichten uit de narratologie, en literair-historisch gesitueerd. Op die manier worden de verworven inzichten ook op een algemener niveau gebracht.
Begintermen
Elementaire kennis van de ontwikkelingen van de Nederlandse literatuur uit de 20ste eeuw en van de methodiek van literaire historiografie en literaire analyse, zoals die zijn aangeleerd in de voorgaande opleidingsfasen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Nederlands niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlandse letterkunde III: modern proza (B-KUL-F0AN3a)
Inhoud
Elk jaar staat een bepaald corpus van prozateksten of een bepaalde onderzoeksvraag centraal. In het academiejaar 2024-2025 ligt de focus op de rol van de herinnering in romans en verhalen. De wereldliteratuur bevat talloze werken waarin de herinnering, het vergeten en de (problematische) werking van het geheugen een cruciale rol spelen: van romans over geheugenverlies (zoals Honderd jaar eenzaamheid) en verhalen over zin en zinloosheid van het onthouden (Funes de allesonthouder) tot indrukwekkende memoires (Geheugen, spreek van Nabokov, bijvoorbeeld). Ook in de moderne Nederlandse literatuur zijn er heel wat fascinerende voorbeelden te vinden.
In de colleges lezen we onder meer (fragmenten van) romans en verhalen van grote naoorlogse auteurs als Hugo Claus, J. Bernlef, Hella Haasse, Jeroen Brouwers en Conny Palmen. Hoe worden het geheugen en de herinnering van het verleden literair verbeeld? Hoe wordt de herinnering ingezet om zin te geven aan het verleden en om het verleden te herschrijven? Welke rol speelt het geheugen en/of de amnesie in de constructie en stijl van de roman (bv. in de representatie van de tijd en ruimte, bv. via het gebruik van flashbacks, de representatie van desoriëntatie ...)? Hoe verhoudt het (falende) geheugen zich tot de betrouwbaarheid van de voorgestelde verhaalwereld, de vertelling en de personages?
Elke week staat een tekst of interpretatieperspectief centraal. De focus van de colleges ligt op het samen lezen en interpreteren van literaire teksten.
Studiemateriaal
De studenten lezen een selectie proza; de titels worden aan het begin van de colleges meegedeeld. Ondersteunend tekstmateriaal wordt ter beschikking gesteld via toledo.
Aanbevolen literatuur: Hugo Brems, Altijd weer vogels die nesten beginnen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1945-2005. Amsterdam, 2006 [paperback: 2009].
Toelichting onderwijstaal
.
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges worden afgewisseld met interactieve sessies rond prozateksten die besproken worden. Van de studenten wordt een actieve inbreng verwacht (discussies, presentaties, eigen onderzoek ...)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Nederlandse letterkunde III: modern proza (B-KUL-F2AN3a)
Toelichting
Paper (50%) en mondeling examen (50%).
Toelichting bij herkansen
Nieuwe paper (50%) en mondeling examen (50%).