Nederlandse taalkunde I (B-KUL-F0AM8B)

8 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De studenten inzicht bijbrengen in de zinsbouw en woordvorming van het Nederlands. Zij dienen het begrippenapparaat van de syntaxis en de morfologie te verwerven en er zowel praktisch als theoretisch mee te kunnen werken: analyses maken van de structuur van zinnen, constituenten en woorden en die analyses ook uitleggen en beargumenteren. 

Van de studenten wordt een voldoende voorkennis verwacht van de Nederlandse woordleer: de woordsoorten en hun belangrijkste subtypes. Tijdens het semester kan deze voorkennis indien nodig geremedieerd worden via zelfstudie. Die zelfstudie wordt ondersteund door oefeningen op Toledo.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AM8B : Nederlandse taalkunde I

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. Nederlandse taalkunde I (B-KUL-F0AM8a)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Het college geeft een overzicht van de Nederlandse grammatica: de woordvormingsleer of morfologie en de zinsleer of syntaxis (de bouw en analyse van complexe zinnen en constituenten). Daarnaast worden enkele syntactische en morfologische problemen verder uitgediept en wordt er een inleiding gegeven in grammaticale theorievorming.

• Handboek: H. Smessaert, J. van Craenenbroeck, en G. Vanden Wyngaerd, Basisbegrippen Taalkunde: Morfologie en Syntaxis. Leuven, Acco, 2019. 
• Oefeningen op Toledo 

Hoofdzakelijk hoorcollege. Er worden ook oefeningen voorzien in de analyse van complexe woorden, constituenten en zinnen. Van de studenten wordt verwacht dat zij die oefeningen ook voorbereiden. Bij het college horen ook monitoraatsoefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nederlandse taalkunde I (B-KUL-F2AM8b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen