Nederlandse taalkunde I (B-KUL-F0AM8B)
Doelstellingen
De studenten inzicht bijbrengen in de zinsbouw en woordvorming van het Nederlands. Zij dienen het begrippenapparaat van de syntaxis en de morfologie te verwerven en er zowel praktisch als theoretisch mee te kunnen werken: analyses maken van de structuur van zinnen, constituenten en woorden en die analyses ook uitleggen en beargumenteren.
Begintermen
Van de studenten wordt een voldoende voorkennis verwacht van de Nederlandse woordleer: de woordsoorten en hun belangrijkste subtypes. Tijdens het semester kan deze voorkennis indien nodig geremedieerd worden via zelfstudie. Die zelfstudie wordt ondersteund door oefeningen op Toledo.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AM8B : Nederlandse taalkunde I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Nederlands niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Nederlandse taalkunde I (B-KUL-F0AM8a)
Inhoud
Het college geeft een overzicht van de Nederlandse grammatica: de woordvormingsleer of morfologie en de zinsleer of syntaxis (de bouw en analyse van complexe zinnen en constituenten). Daarnaast worden enkele syntactische en morfologische problemen verder uitgediept en wordt er een inleiding gegeven in grammaticale theorievorming.
Studiemateriaal
• Handboek: H. Smessaert, J. van Craenenbroeck, en G. Vanden Wyngaerd, Basisbegrippen Taalkunde: Morfologie en Syntaxis. Leuven, Acco, 2019.
• Oefeningen op Toledo
Toelichting werkvorm
Hoofdzakelijk hoorcollege. Er worden ook oefeningen voorzien in de analyse van complexe woorden, constituenten en zinnen. Van de studenten wordt verwacht dat zij die oefeningen ook voorbereiden. Bij het college horen ook monitoraatsoefeningen.