Nederlandse taalkunde I (B-KUL-V0AM8B)
Doelstellingen
De studenten inzicht bijbrengen in de zinsbouw en woordvorming van het Nederlands. Zij dienen het begrippenapparaat van de syntaxis en de morfologie te verwerven en er zowel praktisch als theoretisch mee te kunnen werken: analyses maken van de structuur van zinnen, constituenten en woorden en die analyses ook uitleggen en beargumenteren.
Begintermen
Van de studenten wordt een voldoende voorkennis verwacht van de Nederlandse woordleer: de woordsoorten en hun belangrijkste subtypes. Tijdens het semester kan deze voorkennis indien nodig geremedieerd worden via zelfstudie. Die zelfstudie wordt ondersteund door oefeningen op Toledo.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0AM8B : Nederlandse taalkunde I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Nederlandse taalkunde 1: basiscollege (B-KUL-V0AM8a)
Inhoud
Het college geeft een overzicht van de Nederlandse grammatica: de woordvormingsleer of morfologie en de zinsleer of syntaxis (de bouw en analyse van complexe zinnen en constituenten). Daarnaast worden enkele syntactische en morfologische problemen verder uitgediept en wordt er een inleiding gegeven in grammaticale theorievorming.
Studiemateriaal
- Handboek: H. Smessaert, J. van Craenenbroeck, en G. Vanden Wyngaerd, Basisbegrippen Taalkunde: Morfologie en Syntaxis. Leuven, Acco, 2019
- Oefeningen op Toledo.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Nederlandse taalkunde 1: portfolio (B-KUL-V0LJ5a)
Inhoud
De studenten maken een opdracht waarin ze de in het basiscollege opgedane theoretische kennis kunnen toepassen op concrete, door hen gekozen voorbeelden.
Studiemateriaal
Eventueel relevant studiemateriaal wordt op Toledo ter beschikking gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Nederlandse taalkunde I (B-KUL-V2AM8b)
Toelichting
Het examen telt mee voor 75% van het eindcijfer en de portfolio voor 25%.
Toelichting bij herkansen
Studenten die bij de eerste examenkans niet slaagden voor het hele OPO maar wel minstens 10/20 behaalden voor een van beide OLA's, behouden het deelcijfer voor deze OLA en hernemen dit onderdeel dus niet in de tweede examenkans.