Nederlandse taalkunde I (B-KUL-V0AM8B)

8 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Van Craenenbroeck Jeroen |  Pots Cora (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De studenten inzicht bijbrengen in de zinsbouw en woordvorming van het Nederlands. Zij dienen het begrippenapparaat van de syntaxis en de morfologie te verwerven en er zowel praktisch als theoretisch mee te kunnen werken: analyses maken van de structuur van zinnen, constituenten en woorden en die analyses ook uitleggen en beargumenteren.

Van de studenten wordt een voldoende voorkennis verwacht van de Nederlandse woordleer: de woordsoorten en hun belangrijkste subtypes. Tijdens het semester kan deze voorkennis indien nodig geremedieerd worden via zelfstudie. Die zelfstudie wordt ondersteund door oefeningen op Toledo.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0AM8B : Nederlandse taalkunde I

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Nederlandse taalkunde 1: basiscollege (B-KUL-V0AM8a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
Van Craenenbroeck Jeroen |  Pots Cora (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Het college geeft een overzicht van de Nederlandse grammatica: de woordvormingsleer of morfologie en de zinsleer of syntaxis (de bouw en analyse van complexe zinnen en constituenten). Daarnaast worden enkele syntactische en morfologische problemen verder uitgediept en wordt er een inleiding gegeven in grammaticale theorievorming.

- Handboek: H. Smessaert, J. van Craenenbroeck, en G. Vanden Wyngaerd, Basisbegrippen Taalkunde: Morfologie en Syntaxis. Leuven, Acco, 2019

- Oefeningen op Toledo.

2 sp. Nederlandse taalkunde 1: portfolio (B-KUL-V0LJ5a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtTweede semester
Van Craenenbroeck Jeroen |  Pots Cora (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De studenten maken een opdracht waarin ze de in het basiscollege opgedane theoretische kennis kunnen toepassen op concrete, door hen gekozen voorbeelden.

Eventueel relevant studiemateriaal wordt op Toledo ter beschikking gesteld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nederlandse taalkunde I (B-KUL-V2AM8b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Het examen telt mee voor 75% van het eindcijfer en de portfolio voor 25%.

Studenten die bij de eerste examenkans niet slaagden voor het hele OPO maar wel minstens 10/20 behaalden voor een van beide OLA's, behouden het deelcijfer voor deze OLA en hernemen dit onderdeel dus niet in de tweede examenkans.