Franse taalkunde III: historische grammatica van het Frans (B-KUL-F0AI9A)

4 studiepuntenFrans26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Na een methodologische inleiding over diachrone taalkunde is het opleidingsonderdeel gericht op de oorsprong en de ontwikkeling van de fonologische, morfologische en syntactische structuren kenmerkend voor het modern Frans. Hoofdzakelijk wil het de studenten vertrouwd maken met de mechanismen die aan de basis liggen van deze ontwikkelingen, zodat zij een beter inzicht krijgen in de complexiteit van de Modernfranse structuren. Daarnaast zullen de studenten ook kritisch leren omgaan met verschillende benaderingswijzen van de behandelde problematiek.
Over de verworven inzichten rapporteren (mondeling en/of schriftelijk) in een academisch adequate vorm en in een taal die qua correctheid beantwoordt aan het niveau C1.

.

De studenten zijn vertrouwd met de grammaticale begrippen uit de Franse taalkunde en beheersen zeer goed de Franse taal.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Franse taalkunde III: historische grammatica van het Frans (B-KUL-F0AI9a)

4 studiepuntenFransWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De inleiding van het opleidingsonderdeel is van methodologische aard en stelt het probleem van de beschrijving in de diachrone taalkunde.  Vervolgens worden het Latijn en het Frans systematisch met elkaar vergeleken en wordt de aandacht gevestigd op de belangrijkste verschillen die tijdens de evolutie van de taal tot stand zijn gekomen, op het vlak van de fonologie, maar vooral van de morfologie en de syntaxis.

De verschillende aspecten van de taalevolutie worden doorgrond vertrekkende van een korte Oudfranse tekst, Aucassin et Nicolette.

Een uitgebreide referentietekst wordt aan de studenten ter beschikking gesteld.

De leerstof wordt doorgrond vertrekkende van volgende tekst, die de studenten zich dienen aan te schaffen:

  • Aucassin et Nicolette. Edition bilingue de Philippe Walter.  Folio Classique.

Naast hoorcolleges bevat het opleidingsonderdeel ook werkcolleges waarvoor de studenten in groepen worden ingedeeld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Franse taalkunde III: historische grammatica van het Frans (B-KUL-F2AI9a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Presentatie in groep van een deel van Aucassin et Nicolette tijdens de les (25% van het eindresultaat in de eerste zittijd).
Mondeling examen tijdens de examenperiode (75% van het eindresultaat in de eerste zittijd; 100% van het resultaat bij een tweede examenkans).
Open-boek examen: de studenten beschikken tijdens de voorbereiding over
-het boekje van Aucassin et Nicolette
-de syllabus

Om aan het examen te mogen deelnemen, moeten de studenten de presentatie over Aucassin et Nicolette tijdens de lessen hebben gehouden.

 

 

 

Mondeling examen tijdens de examenperiode (100% van het resultaat bij een tweede examenkans).

Open-boek examen: de studenten beschikken tijdens de voorbereiding over
-het boekje van Aucassin et Nicolette
-de syllabus

Om aan het examen te mogen deelnemen, moeten de studenten de presentatie over Aucassin et Nicolette tijdens de lessen hebben gehouden.