Frans: taal & tekst II (B-KUL-F0AG6A)

8 studiepuntenFrans56 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Taal- en letterkunde

Het algemene doel van dit OPO bestaat erin de studenten te brengen tot een taalbeheersing van het Frans op het niveau C1 (niveau van de zeer gevorderde gebruiker zoals voorzien in het Gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen). Dit betekent dat zij de lexicale, grammaticale en discursieve taalelementen beheersen die nodig zijn voor de volgende vaardigheden: uitvoerige betogen over abstracte en complexe onderwerpen kunnen volgen, complexe teksten in detail begrijpen, gedetailleerde en precieze beschrijvingen kunnen geven over complexe onderwerpen en hierover een presentatie kunnen houden, zich vloeiend en spontaan kunnen uitdrukken en duidelijke, goed gestructureerde teksten over complexe onderwerpen kunnen schrijven.

Meer specifiek:

1. Mondelinge taalbeheersing 
De student(e) bereikt een niet-gemarkeerde uitspraak van het Frans, hij/zij is in staat uitspraakfouten die kenmerkend zijn voor Nederlandstaligen te herkennen en te vermijden in zijn/haar eigen uitspraak. De student(e) kan een vlotte en gestructureerde uiteenzetting geven in het Frans en een conversatie houden over een algemeen onderwerp of een thema uit de actualiteit.

2. Schriftelijke taalbeheersing 
Het onderdeel schriftelijke taalbeheersing is erop gericht om de student in staat te stellen verschillende soorten teksten van een redelijke complexiteit en lengte te redigeren.

3. Woordenschat  
De student(e) bereikt een verdere systematische uitbreiding van de Franse woordenschat via zelfstudie, via regelmatige testen, en via de oefeningen van schriftelijke en mondelinge taalbeheersing.

4. Grammatica en spelling
De student(e) beheerst de Franse grammatica en spelling, en kan de diverse grammaticale problemen correct oplossen.

De student(e) beheerst de Franse taal zoals bepaald in de eindtermen van het vak Frans: Taal & tekst I, dus op niveau B2 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor talen. Wat de schriftelijke taalbeheersing betreft is hij/zij dus in staat om een Franse brief te schrijven, een commentaar op te stellen bij kwantitatieve gegevens en persartikelen samen te vatten. Op mondeling vlak is de student(e) in staat om vlot aan een conversatie in het Frans deel te nemen, op het aangepaste taalniveau.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AG6A : Frans: taal & tekst II

Onderwijsleeractiviteiten

2.5 sp. Frans: taal & tekst II: mondelinge taalbeheersing - uitspraakcorrectie (B-KUL-F0AD9a)

2.5 studiepuntenFransWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

De studenten nemen deel aan een tandemproject dat samen met de UCLouvain wordt georganiseerd. Duo’s (of trio’s) worden gevormd, samen met de studenten van het vak LGERM1337 van de Faculté de philosophie, arts et lettres uit Louvain-la-Neuve. De deelnemers plannen minstens tien contactmomenten, verdeeld over het academiejaar. Een alternatief parcours wordt georganiseerd voor studenten die verhinderd zijn aan het tandemproject deel te nemen.

Daarnaast worden er voor alle studenten oefeningen rond conversatie en uitspraak georganiseerd.

2.5 sp. Frans: taal & tekst II: schriftelijke taalbeheersing (B-KUL-F0AG5a)

2.5 studiepuntenFransWerkvorm: Practicum14 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

Oefeningen rond de samenvatting van een dossier teksten en het schrijven van een argumentatieve tekst, met speciale aandacht voor de logische tekstopbouw en de instrumenten hiervoor (connectoren op tekstueel vlak, "organisateurs discursifs", maar ook punctuatie). Ook het wetenschappelijk discours wordt onderzocht en geoefend, ter voorbereiding van de bachelorproef.

Hiertoe worden volgende activiteiten georganiseerd:

  • progressief opgebouwde oefeningen rond het samenvatten van informatie, uitmondend in de synthese van een dossier teksten
  • oefeningen rond argumentatie
  • oefeningen rond wetenschappelijke teksten: analyse en inoefening van de technieken die toegepast worden bij het schrijven van een wetenschappelijke tekst.

 

(Verplicht) Syllabus (te verkrijgen bij Acco): M. Goyens, Expression écrite
Bijkomende oefeningen aangeboden via Toledo.

De OLA betreft de verwerving van de Franse taal.

Analyseren van teksten; structureren van inhouden; schrijven van teksten: syntheses van tekstdossiers; argumentatieve teksten; wetenschappelijke teksten.

 

2 sp. Frans: taal & tekst II: lexicon (B-KUL-F0AG4a)

2 studiepuntenFransWerkvorm: Opdracht10 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

Ontwikkeling van de woordenschat, onder andere d.m.v. oefeningen rond werkwoordelijke uitdrukkingen, collocaties en systematische oefeningen rond semantische velden.

  • (Verplicht) Fischer, Wolfgang et Le Plouhinec, Anne-Marie. 2014. Mots et contexte. Almere/Antwerpen : Intertaal.
  • (Verplicht) Les locutions verbales (fascicule d’exercices, disponible sur Toledo)
  • (Verplicht) Les expressions figurées (fascicule d'exercices avec corrigés,  disponible sur Toledo)
  • (Verplicht) de Saint Moulin, Gaétan. 2012. L’oiseau fait son nid. Dossiers pour le perfectionnement du lexique. Leuven: Acco.
  • (Verplicht) Desmet, P., Klein, J.R., Lamiroy, B. 1993. Vous Dites?! Répertoire d’erreurs courantes en français chez les néerlandophones, Leuven : Acco.

De OLA betreft de verwerving van de Franse taal.

1 sp. Frans: taal en tekst II: grammatica en spelling (B-KUL-F0YE4a)

1 studiepuntenFransWerkvorm: Opdracht6 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

Op het niveau van de zin wordt, via oefeningen op Toledo, gewerkt rond vertalingen, met speciale aandacht voor constructie van werkwoorden en adjectieven, de volgorde van zinsconstituenten, structuurvariatie van de enkelvoudige zin.
Daarnaast worden de grammaticale problemen die aan bod kwamen in Taal en Tekst I opgefrist, en sommige ervan uitgediept.

(Verplicht) Gaétan de SAINT MOULIN, Michèle GOYENS. Grammaire et orthographe. Leuven, Acco.

Oefeningen aangeboden op Toledo.

 

 

 

De OLA betreft de verwerving van de Franse taal.

De studenten maken diverse oefeningen gericht op grammatica en spelling.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Frans: taal & tekst II (B-KUL-F2AG6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Leermateriaal : Cursusmateriaal


• F0AD9a Mondelinge taalbeheersing en uitspraakcorrectie: mondelinge evaluatie tijdens de januari-zittijd (op 1/4 van de punten) en tijdens de laatste lesweek (op 3/4 van de punten). Bij de quotering van de mondelinge proeven wordt ook rekening gehouden met de uitspraak.
Om aan deze twee evaluatiemomenten te mogen deelnemen, moeten studenten op voorhand een portfolio indienen met telkens minstens 5 nieuwe activiteiten uit het tandemparcours of andere activiteiten in het Frans.

• F0AG5a schriftelijke taalbeheersing : permanente evaluatie tijdens de semesters; de kwotering voor deze OLA bestaat uit de volgende elementen: 1/4 proef op het einde van het 1e semester (december), 3/4 proef op het einde van het 2e semester (mei).
• F0AG4a lexicon : permanente evaluatie, schriftelijk, 6 tests gedurende het academiejaar. De kwotering bestaat uit het gemiddelde van de proeven voor de permanente evaluatie.
• F0YE4a grammatica en spelling : schriftelijke evaluatie tijdens de examenperiode (januari en juni).

 

Het is verplicht om aan alle onderdelen van de examens deel te nemen.

 

Bij het vaststellen van het resultaat per OLA voor Taal en Tekst II worden de gewichten als volgt vastgesteld:

OLA 1: mondelinge taalbeheersing – uitspraakcorrectie > 30%
OLA 2: schriftelijke taalbeheersing > 30%
OLA 3: lexicon > 25%
OLA 4: grammatica en spelling > 15%

Om te slagen dient men 10/20 te behalen voor minstens 3 OLA's en voor de andere OLA minstens 8/20.
Zoniet is het finale resultaat gelijk aan het gewogen totaal, met een maximum van 9/20.

 

OLA’s schriftelijke taalbeheersing, lexicon en grammatica & spelling (F0YE4a + F0AG4a + F0AG5A): schriftelijk examen tijdens de examenreeks.

Voor mondelinge taalbeheersing en uitspraakcorrectie: mondeling examen tijdens de examenreeks. Deelname aan het mondeling examen is enkel toegelaten als de studenten op voorhand een portfolio indienen met minstens 10 nieuwe activiteiten die ze in het Frans hebben uitgevoerd tijdens de zomermaanden.

De weging van de OLA’s en de voorwaarden om te slagen blijven dezelfde als voor de eerste examenkans. Je mag het resultaat van een OLA waarbij je in juni minstens 12/20 hebt behaald, naar de derde examenperiode overdragen.