Franse taalkunde I (B-KUL-F0AF8A)

6 studiepuntenFrans39 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel heeft als doel:

- de studenten een introductie te bieden op de geschiedenis van het Frans, de Franstalige wereld en sociale varianten van het Frans,

- de studenten in te wijden in de structuur van klanken, woorden, woordgroepen en zinnen in het Frans;

- de studenten begrippen aan te reiken waarmee ze zelfstandig taalfeiten in het Frans kunnen observeren en analyseren.

Het niveau komt overeen met het eindniveau Frans van het algemeen secundair onderwijs in Vlaanderen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AF8A : Franse taalkunde I

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Franse taalkunde I (B-KUL-F0AF8a)

6 studiepuntenFransWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Het opleidingsonderdeel omvat de volgende hoofdstukken:

- Introduction à la linguistique française

- Introduction à l’histoire et aux variantes sociales et géographiques du français

- Introduction à la phonétique et à la phonologie : (i) phonétique articulatoire : analyse et description des sons du français, (ii) transcription phonétique, (iii) phonétique corrective : caractéristiques de la prononciation du français par des néerlandophones, et correction de cette prononciation par des exercices spécifiques. Pour les étudiants qui rejoignent le cours dans le cadre d'un échange Erasmus, cette partie se focalisera sur la prononciation correcte du français (dans l'évaluation).

- Introduction à la morphologie

- Introduction à la syntaxe : (i) la structure de la phrase simple : les parties du discours et les fonctions syntaxiques, (ii) la structure du groupe nominal, (iii) la structure de la phrase complexe.

PowerPoint presentaties, oefeningen op Toledo.

(Verplicht) Mertens, P. 2019. Phonétique, phonologie et prosodie du français. Leuven: Acco.

(Verplicht) Debrock, M. 1997. Exercices d'orthophonie française. Leuven: Universitaire Pers Leuven, 110 pp. ISBN 9789061868613.

(Optioneel) Le Petit Robert.

Frans

Van de studenten wordt een actieve deelname aan de hoorcolleges verwacht en regelmatig oefeningen voor te bereiden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Franse taalkunde I (B-KUL-F2AF8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie betreft zowel de theoretische kennis als de bekwaamheid van de student om vraagstukken op te lossen die de analyse van data impliceren; de discussies en oefeningen tijdens het college bereiden voor op deze examenvorm.