Engelse taalkunde II (B-KUL-F0AD8A)

6 studiepuntenEngels20 urenTweede semester
Heyvaert Liesbet (coördinator) |  De Smet Hendrik |  Heyvaert Liesbet |  Gentens Caroline (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

In dit vak verdiepen studenten zich verder in de taalkundige studie van de grammatica van het Engels. Tegelijk verwerven ze de basisvaardigheden om autonoom informatie over het Engels te vinden, aan de hand van referentiewerken en taalkundige bronnen en door het verzamelen en analyseren van authentiek taalmateriaal. Het vak bestaat uit twee onderdelen.

 

(1) Deel 1 beoogt studenten een systematische kennis te laten verwerven van, en analytische competentie in volgende domeinen van de grammatica van het Engels:

  • transitiviteit (verb types, process types, participant roles, adjuncts)
  • mood (declarative, interrogative, imperative and exclamative mood)
  • clause types (relative clauses, adverbial clauses, speech and thought representation; coordination vs. subordination, embedding)
  • non-finiteness (participles, infinitives, gerunds)

 

(2) Deel 2 beoogt de studenten de heuristische en methodologische basisvaardigheden aan te leren om zelfstandig taalkundige fenomenen in het Engels te onderzoeken. Daartoe maken studenten kennis met de belangrijkste grammatica’s en woordenboeken voor het Engels, en leren ze de informatie in die referentiewerken te toetsen aan authentiek taalmateriaal zoals beschikbaar in elektronische corpora.

Deel 1 vooronderstelt dat de studenten noties hebben van modaliteit en determinatie in het Engels.

Deel 2 vooronderstelt dat de studenten de basisprincipes van fonologie, fonetiek, morfologie en syntaxis beheersen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AD8A : Engelse taalkunde II

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Engelse taalkunde II (B-KUL-F0AT0a)

6 studiepuntenEngelsWerkvorm: College20 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Deel 1 bestaat voornamelijk uit hoorcolleges, aangevuld met oefeningen waarbij studenten hun inzicht in de aangereikte grammaticale analyses consolideren en verfijnen.

Deel 2 bestaat voornamelijk uit werkcolleges, waarbij de studenten waar mogelijk hands-on kennis maken met de belangrijke referentiewerken en corpora voor het Engels.  

Kristin Davidse, Liesbet Heyvaert en Lieven Vandelanotte, An introduction to English Grammar. Part 2. (wordt beschikbaar gemaakt via Toledo)

Van de studenten wordt verwacht dat ze actief deelnemen aan de lessen, dat ze oefeningen voorbereiden wanneer hen dat wordt gevraagd, en dat ze secties van de cursus doornemen ter voorbereiding van de lessen. Hoorcolleges (deel 1) en werkcolleges (deel 2)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engelse taalkunde II (B-KUL-F2AD8a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Deel 1 wordt geëvalueerd in een schriftelijk examen met gesloten boek tijdens de examenperiode (10/20).

Deel 2 wordt geëvalueerd aan de hand van enkele korte paperopdrachten tijdens het semester (10/20).

In de tweede examenkans krijgen studenten deeloverdracht voor een onderdeel waarvoor ze reeds geslaagd zijn. Studenten die niet geslaagd zijn voor Deel 1 nemen een nieuw schriftelijk examen af. Studenten die niet geslaagd zijn voor Deel 2 hernemen de paperopdrachten waarvoor ze nog niet geslaagd zijn.