Engelse taalkunde II (B-KUL-F0AD8A)
Doelstellingen
In dit vak verdiepen studenten zich verder in de taalkundige studie van de grammatica van het Engels. Tegelijk verwerven ze de basisvaardigheden om autonoom informatie over het Engels te vinden, aan de hand van referentiewerken en taalkundige bronnen en door het verzamelen en analyseren van authentiek taalmateriaal. Het vak bestaat uit twee onderdelen.
(1) Deel 1 beoogt studenten een systematische kennis te laten verwerven van, en analytische competentie in volgende domeinen van de grammatica van het Engels:
- transitiviteit (verb types, process types, participant roles, adjuncts)
- mood (declarative, interrogative, imperative and exclamative mood)
- clause types (relative clauses, adverbial clauses, speech and thought representation; coordination vs. subordination, embedding)
- non-finiteness (participles, infinitives, gerunds)
(2) Deel 2 beoogt de studenten de heuristische en methodologische basisvaardigheden aan te leren om zelfstandig taalkundige fenomenen in het Engels te onderzoeken. Daartoe maken studenten kennis met de belangrijkste grammatica’s en woordenboeken voor het Engels, en leren ze de informatie in die referentiewerken te toetsen aan authentiek taalmateriaal zoals beschikbaar in elektronische corpora.
Begintermen
Deel 1 vooronderstelt dat de studenten noties hebben van modaliteit en determinatie in het Engels.
Deel 2 vooronderstelt dat de studenten de basisprincipes van fonologie, fonetiek, morfologie en syntaxis beheersen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AD8A : Engelse taalkunde II
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Engels) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Engels) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Engels gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Engels niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor of Philosophy (Leuven) (Minor Liberal Arts with Language Track French) 180 sp.
- Bachelor of Philosophy (Leuven) (Minor Liberal Arts with Language Track German) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Engels) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Engelse taalkunde II (B-KUL-F0AT0a)
Inhoud
Deel 1 bestaat voornamelijk uit hoorcolleges, aangevuld met oefeningen waarbij studenten hun inzicht in de aangereikte grammaticale analyses consolideren en verfijnen.
Deel 2 bestaat voornamelijk uit werkcolleges, waarbij de studenten waar mogelijk hands-on kennis maken met de belangrijke referentiewerken en corpora voor het Engels.
Studiemateriaal
Kristin Davidse, Liesbet Heyvaert en Lieven Vandelanotte, An introduction to English Grammar. Part 2. (wordt beschikbaar gemaakt via Toledo)
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief deelnemen aan de lessen, dat ze oefeningen voorbereiden wanneer hen dat wordt gevraagd, en dat ze secties van de cursus doornemen ter voorbereiding van de lessen. Hoorcolleges (deel 1) en werkcolleges (deel 2)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Engelse taalkunde II (B-KUL-F2AD8a)
Toelichting
Deel 1 wordt geëvalueerd in een schriftelijk examen met gesloten boek tijdens de examenperiode (10/20).
Deel 2 wordt geëvalueerd aan de hand van enkele korte paperopdrachten tijdens het semester (10/20).
Toelichting bij herkansen
In de tweede examenkans krijgen studenten deeloverdracht voor een onderdeel waarvoor ze reeds geslaagd zijn. Studenten die niet geslaagd zijn voor Deel 1 nemen een nieuw schriftelijk examen af. Studenten die niet geslaagd zijn voor Deel 2 hernemen de paperopdrachten waarvoor ze nog niet geslaagd zijn.