Organisatie en Mens (B-KUL-D0X41A)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelswetenschappen FEB Campus Kortrijk

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben studenten inzicht in de verschillende manieren waarop de activiteiten en processen in bedrijven georganiseerd kunnen worden. Zij kennen de effecten van deze organisatievormen en -keuzes op de werking van de organisatie, de afstemming tussen groepen en het menselijk functioneren en zijn vertrouwd met organisatie- en personeelssystemen die een bepaalde organisatievorm ondersteunen. 

 

Concreet kan de student bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel :

* de verschillende manieren (theorie en basisprincipes) waarop de activiteiten en processen in bedrijven georganiseerd kunnen worden begrijpen, herkennen, beschrijven, analyseren en toepassen

* de effecten van deze organisatievormen op de werking van de organisatie begrijpen, herkennen, beschrijven, analyseren en toepassen

* de samenhang tussen organisatievormen en 'randvoorwaarden' (bv. organisatiestrategie en -omgeving) begrijpen en toepassen

* de afstemming tussen groepen onderkennen, inschatten en analyseren

* het menselijk functioneren in organisaties begrijpen, analyseren, inschatten en herkennen

* (basis)organisatie- en personeelssystemen die een bepaalde organisatievorm ondersteunen begrijpen, herkennen, beschrijven, analyseren en toepassen

 

 

 

 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

- te beschrijven wat het belang is van organisatiestructuur en personeel(spraktijken) voor een organisatie;

- te beschrijven wat verschillende organisatiestructuren inhouden;

- te begrijpen wat de verbanden zijn tussen personeelspraktijken en organisatiestructuur;

- te begrijpen hoe personeelspraktijken en organisatiestructuur inwerken op het functioneren van werknemers en van de organisatie;

- theoretische concepten en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek over personeel(spraktijken) en organisatiestructuur te benoemen, uit te leggen en te integreren;

- praktijkproblemen in verband met personeel(spraktijken) en/of organisatiestructuur op een kritische en systematische wijze te analyseren en een voorstel tot oplossing te formuleren;

- kritisch te reflecteren over de thema's uit de leerstof en/of artikels uit de actualiteit.

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben studenten inzicht in de verschillende manieren waarop de activiteiten en processen in bedrijven georganiseerd kunnen worden. Zij kennen de effecten van deze organisatievormen en -keuzes op de werking van de organisatie, de afstemming tussen groepen en het menselijk functioneren en zijn vertrouwd met organisatie- en personeelssystemen die een bepaalde organisatievorm ondersteunen.  

Concreet kan de student bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel :
* de verschillende manieren (theorie en basisprincipes) waarop de activiteiten en processen in bedrijven georganiseerd kunnen worden begrijpen, herkennen, beschrijven, analyseren en toepassen
* de effecten van deze organisatievormen op de werking van de organisatie begrijpen, herkennen, beschrijven, analyseren en toepassen
* de samenhang tussen organisatievormen en 'randvoorwaarden' (bv. organisatiestrategie en -omgeving) begrijpen en toepassen 
* de afstemming tussen groepen onderkennen, inschatten en analyseren
* het menselijk functioneren in organisaties begrijpen, analyseren, inschatten en herkennen
* (basis)organisatie- en personeelssystemen die een bepaalde organisatievorm ondersteunen begrijpen, herkennen, beschrijven, analyseren en toepassen
 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HTH89A : Personeel en organisatie (BL)
Y05072 : Personeel en organisatie (S)
HSH91A : Personeel en organisatie (S)
HSA15A : Personnel and Organization (B)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Organisatie en Mens (B-KUL-D0X41a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Kortrijk

Dit opleidingsonderdeel wil de student inzicht geven in de verschillende manieren waarop de activiteiten en processen in bedrijven georganiseerd kunnen worden. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kent de student de effecten van deze organisatievormen en -keuzes op de werking van de organisatie, de afstemming tussen groepen en het menselijk functioneren en zijn vertrouwd met organisatie- en personeelssystemen die een bepaalde organisatievorm ondersteunen.

 

Hiertoe worden de volgende thema's behandeld:

 

- het begrip ‘organisatie’ en de band met strategie

- principes van de mechanistische organisatie

- principes van de organische organisatie en contingentietheorie

- interorganisationele verbindingen (met inbegrip van outsourcing)

- organisatiestructuren en hun integrerende aard

- internationaal organiseren

- controle, jobontwerp en personeelssystemen

- organisatieleren, verandering en innovatie

 

Gebruikt studiemateriaal

* Aanvullend materiaal (teksten; slides; cases; video) ter beschikking via Toledo.

* Aanvullende lesnotities van de student.

Tijdens de hoorcolleges worden de leerinhouden uiteengezet. In het vak Organisatie en Mens steunt de uiteenzetting van de concepten en theorieën van organisatieleer sterk op de leercyclus van Kolb. Deze leertheorie stelt dat leren in 4 fasen gebeurt: 1) een ervaring, 2) een reflectie op deze ervaring, 3) theoretische begrippen om de reflectie te kaderen en 4) experimentatie met de nieuwe theoretische concepten, waardoor er terug een ervaring ontstaat en de leercyclus opnieuw kan doorlopen worden.

In de hoorcolleges wordt deze leercyclus volledig of partieel doorlopen. De ervaringen die worden gecreëerd zijn bijvoorbeeld: een oefening, een gevalstudie, een filmfragment, … Vervolgens wordt aan de studenten gevraagd om te reflecteren (aan de hand van specifieke vragen) over de ervaring in kwestie. Nadien geeft de docent theorie om vervolgens eventueel een nieuwe opdracht te geven aan de studenten waarin de theorie wordt toegepast. 

In de colleges wordt eveneens met uitgebreide gevalstudies gewerkt om bepaalde leerinhouden verder uit te diepen en om de student toe te laten met bepaalde leerinhouden zelf aan de slag te gaan.

Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:

* zich de basisbegrippen die tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal worden aangereikt eigen maken
* connecties leggen tussen de leerinhouden uit verschillende delen van de cursus
* de aangereikte leerstof op specifieke casussen en voorbeelden toepassen

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Organisatie en Mens (B-KUL-D2X41a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Het individuele examen is een schriftelijk gesloten boek examen en bestaat uit open vragen, inclusief toepassingsvragen (cases). Naast het individuele examen moet er in groep een videopresentatie worden voorbereid en gebracht. In de finale beoordeling van het OPO heeft het individuele schriftelijke examen een gewicht 80% en de videopresentatie een gewicht van 20%.

 

Een gedetailleerde beschrijving van de videopresentatieopdracht wordt via Toledo ter beschikking gesteld.

Deadline: de inleveringstermijnen, -wijze en deadlines worden vastgelegd door de titularis in de opdrachtbeschrijving en via Toledo en de les meegedeeld.

 

De studenten beoordelen elkaars medewerking aan de groepspresentatie via een verplichte peerevaluatie. De modaliteiten hiervoor worden vastgelegd door de titularis en in de colleges en via Toledo meegedeeld. Op basis van de resultaten van deze peerevaluatie kan het groepspunt voor de betrokken student(en) negatief aangepast worden zoals verder verduidelijkt in de les en op Toledo. Indien de student de verplichte peerevaluatie niet doorvoert, is er de facto een negatieve correctie van het groepspunt (-1.5 punten) van de betrokken student voorzien, zoals verduidelijkt in de les en op Toledo.

 

 

Bepaling examenresultaat

 

* Het opleidingsonderdeel wordt door de docent beoordeeld, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het totaalresultaat wordt uitgedrukt in een geheel getal op 20. Dit totaalresultaat is de som van de individuele score op de groepspresentatie (20% van de punten of 4 van de 20 punten) en van de score op het afrondend examen (80% van de punten of 16 van de 20 punten). Deelscores (afrondend examen op 16; groepswerk op 4) worden uitgedrukt op 1 cijfer na de komma en niet afgerond.

 

* de individuele score op het deel ‘groepspresentatie’ is identiek aan de score die de groep in zijn geheel heeft gehaald, tenzij is vastgesteld dat de individuele student onvoldoende aan het groepswerk heeft bijgedragen. In dat geval kan een negatieve correctie worden toegepast die tot een 0/4 voor het groepswerk kan gaan. De eventuele correctie gebeurt op basis van de verplichte peerevaluatie. Niet deelnemen aan die peerevaluatie geeft op zich aanleiding tot een negatieve correctie op het groepspunt (-1.5 punten).

 

* Wie het examen niet heeft afgelegd, krijgt een NA (Niet Afgelegd) als eindresultaat op het volledige opleidingsonderdeel.

 

* Indien de indienmodaliteiten, -wijze en/of deadlines (inclusief de deadline voor de groepsvorming) niet worden gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel (groepsopdracht) nul (0), tenzij om een zwaarwichtige en aantoonbare reden na aanvraag een nieuwe (strikt te respecteren) inleveringsdatum wordt bepaald.

* Het individuele examen is een schriftelijk examen (80%; 16 van de 20 punten). Dit afrondend examen is gesloten boek en bestaat uit open vragen, inclusief toepassingsvragen (cases). 

Net als bij de eerste examenkans is het examen een gesloten boek examen dat uit open vragen bestaat.

Evaluatie tweede examenkans

*  Wie bij de eerste examenkans niet slaagde voor dit opleidingsonderdeel, dient steeds het examen te hernemen. Net als bij de eerste examenkans is het examen een gesloten boek examen dat uit open vragen bestaat.

* Wie bij de eerste examenkans voor het groepswerk (presentatie) slaagde, behoudt dit punt (inclusief de individuele correctie op het groepspunt op basis van de peerevaluatie).

* Wie bij de eerste examenkans niet slaagde voor het groepswerk, dient een nieuwe, individuele schriftelijke vervangopdracht te maken. De inhoud en modaliteiten (o.a. deadline) van deze opdracht worden door de titularis via Toledo bekend gemaakt.

* De bepaling van het eindresultaat gebeurt op dezelfde wijze als bij de eerste examenkans.