Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines

- De afgestudeerde heeft een basis aan vaardigheden en inzichten in:
° De exacte basiswetenschappen (wiskunde, fysica en chemie) en in de algemene ingenieurswetenschappen (mechanica, informatica en materiaalkunde) die de basis vormen van de ingenieursopleiding;
° De bouwtechnische ingenieurswetenschappen (bouwmechanica, bouwfysica, constructie, etc.);
° De architectuurwetenschappelijke disciplines (architectuurtheorie, architectuurgeschiedenis, stedenbouw en ontwerpmethodologie);
° Het ontwerpen en probleemoplossend denken als een wetenschap en een ingenieurseigen attitude gericht op creativiteit in het domein van de gebouwde omgeving.
- De afgestudeerde beheerst de basisvaardigheden om de bovenstaande kennis en inzichten te integreren in de verschillende leerdomeinen.


2.  Bekwaam in onderzoek

- De afgestudeerde beschikt over basisvaardigheden om relevante informatie te verzamelen, verwerken en interpreteren, en:
° is in staat om zelfstandig naar bestaande kennis te zoeken en deze kritisch (onder begeleiding) te verwerken;
° is in staat om eenvoudige vakliteratuur en technische handleidingen te lezen (in Nederlands en Engels);
° is voldoende bekwaam in de eerste stappen van het onderzoeksproces: informatievergaring en -verwerking, opstellen van eenvoudige wiskundige modellen en het verwerken, analyseren en interpreteren van resultaten.
- De afgestudeerde heeft weet van het toepassen van onderzoeksmethoden en technieken van architectuurwetenschappelijk onderzoek en van ontwerpend onderzoek binnen beperkte opdrachten, waarbij site- of opdrachtgericht onderzoekend ontwerpen overstegen wordt.
- De afgestudeerde heeft een groeiend zelfbewustzijn als onderzoeker ontwikkeld.


3.  Bekwaam in ontwerp

- De afgestudeerde is in staat om kritisch ruimtelijke, functionele, vormelijke en constructieve problemen te evalueren, alsook de mogelijkheden die samenhangen met een architectuursopdracht van gemiddelde complexiteit en verschillende moeilijkheidsgraden, en is in staat deze te herformuleren bij het onderzoekend ontwerpen.
- De afgestudeerde beschikt over een zeker niveau om adequaat bouwtechnisch-wetenschappelijke en architectuurwetenschappelijke kennis in een ontwerp te integreren.
- De afgestudeerde is in staat om geïntegreerd en complex ontwerpvoorstel op te stellen.
- De afgestudeerde is in staat om ontwerpproblemen en of -oplossingen te bekritiseren, evalueren en te voorzien van feedback tijdens alle fases van het ontwerpproces.
- De afgestudeerde kan efficiënt ontwerpen in multidimensionale en open end context.
- De afgestudeerde beschikt over een creatieve geest.


4.  Wetenschappelijke benadering

- De afgestudeerde beschikt over een systematische en analytische aanpak, gekenmerkt door het scherpzinnig gebruik (onder supervisie) van relevante theorieën, modellen (van wiskundige modellen tot maquettes) en methoden.
- De afgestudeerde is in staat om de eigen aard van architectuur als een multidimensionale discipline in te schatten
- De afgestudeerde is nieuwsgierig, leergierig en beschikt over de wil om levenslang te leren.
- De afgestudeerde kan kritisch relevante wetenschappelijke literatuur gebruiken.


5.  Intellectuele basisvaardigheden

- De afgestudeerde kan een argument structureren en uitdragen en kan kritisch reflecteren binnen het vakgebied en daarbuiten.
- De afgestudeerde beschikt over numerieke basisvaardigheden, het besef van grootteorden en respecteert wetenschappelijke en technische eenheden.
- De afgestudeerde is in staat om gepaste vragen te stellen en heeft een kritisch-constructieve houding bij het analyseren en oplossen van eenvoudige problemen; de afgestudeerde kan een goed beargumenteerd oordeel vellen, zelfs wanneer hij/zij geconfronteerd wordt met onvolledige of irrelevante gegevens.


6.  Geschikt om samen te werken en te communiceren

- De afgestudeerde toont initiatief en zelfstandigheid binnen een wel afgelijnd programma.
- De afgestudeerde kan samenwerken met medestudenten binnen een opdracht.
- De afgestudeerde kan met projectwerk omgaan, kan een onderzoeksvoorstel en werkschema opstellen en er zich aan houden, kan presteren onder druk en haalt deadlines.
- De afgestudeerde is in staat schriftelijk, mondeling en grafisch (inclusief via digitale media) te communiceren met een besloten publiek (medestudenten, professoren, begeleiders en juryleden).


7.  Rekeninghouden met de tijdsgebonden en sociale context

- De afgestudeerde is zich bewust van de kwaliteit en waarden, van ethische en normatieve aspecten.
- De afgestudeerde heeft kennis van de bredere impact (ecologisch, sociaal, etc#) van bouwtechnische en ontwerpmatige keuzes.
- De afgestudeerde beschikt over een groeiend inzicht in de bredere historisch, socio-economische, technologische en culturele context van architectuur.
- De afgestudeerde herkent de verschillende rollen van de spelers in een bouwomgeving (architecten, ontwerpers, ingenieurs, administratie, beleidsmakers, klanten, activisten, residenten en gebruikers, etc.).

De afgestudeerde bachelor:

  • Begrijpt de positie die technologie en wetenschap in de samenleving innemen.
  • Is in staat een kritische houding aan te nemen en de gepaste vragen te formuleren omtrent technisch-wetenschappelijke problemen.
  • Kan samenwerken in team en begrijpt het belang van een goede planning, rapportering en professioneel gedrag om de doelstellingen van een team te bereiken.
  • Kan de gevolgen van ingenieurs- en architectuurbeslissingen en de impact op de maatschappij duiden.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_MA_Ingenieurswetenschappen_Architectuur.pdf
Bestand PDF document Blueprint_BA_MA_Engineering Science_Architecture.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_ingenieur architect_2022-2023.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: