Personeel en organisatie (S) (B-KUL-Y05072)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten, meer specifiek voor het managementdomein HRM:

De student…

2.a begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten  van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
2.b Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd
2.c begrijpt en onderbouwt voor elk managementdomein het kritisch belang voor een succesvolle organisatie en de samenhang met andere managementdomeinen.
2.o toont aan hoe hr-processen en -instrumenten inwerken op het functioneren van een individu, groep en organisatie.
2.t analyseert vraagstukken in verschillende managementdomeinen aan de hand van de gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing.

4.d. wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

7d. beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.

8.d werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.

12.a schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.
12.d Integreert duurzaamheidswaarden bij de analyse van actuele (bedrijfs)economische problemen en stelt oplossingen voor die rekening houden met deze waarden

Toelichting

Het doel van het opleidingsonderdeel Personeel en Organisatie is om studenten inzicht te geven in het functioneren en het inzetten van mensen in organisaties. Het uitgangspunt hierbij is wat je als leidinggevende moet weten over mensen en personeel om optimaal te kunnen functioneren. Hierbij streven we inzicht na in a) hoe de organisatie werkt en in elkaar zit en welke implicaties dit heeft voor het functioneren van mensen (‘organisatieleer’), b) hoe menselijk gedrag in elkaar zit en welke implicaties dit heeft voor het functioneren van organisaties (‘organisatiegedrag’), c) het belang en de functie van personeelsbeleid voor de prestaties van de organisatie (‘strategisch human resource management’) en d) de wijze waarop de belangrijkste HR-functies in een bedrijf op een doordachte en gefundeerde manier kunnen worden ingevuld (‘operationeel human resource management’). Het opleidingsonderdeel focust hierbij zowel op belangrijke vraagstukken binnen deze topics (bv. Wat is een valide selectietechniek?) als belangrijke taken van een leidinggevende met betrekking tot deze topics  (bv. Welke rol kan een leidinggevende spelen in het selectieproces?). Hierbij worden theoretische concepten en modellen (bv. met betrekking tot motivatie) toegepast op werksituaties en gebruikt om doordachte en gefundeerde keuzes te maken met betrekking tot de basisfuncties van HRM (werving & selectie, beoordeling, beloning en ontwikkeling). Dit biedt de studenten inzicht in hoe leidinggevenden het gedrag van werknemers kunnen beïnvloeden in functie van organisatie-effectiviteit enerzijds en het welzijn en de ontwikkelingskansen van werknemers anderzijds.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- te beschrijven wat het belang is van werknemers (attitudes en –gedrag), personeelspraktijken, leiderschap en organisatiestructuur voor een organisatie (2c);
- te beschrijven wat verschillende werknemersattitudes en –gedragingen, personeelspraktijken, leiderschapsstijlen en organisatiestructuren inhouden (2a, 2b);
- te begrijpen wat de verbanden zijn tussen personeelspraktijken, leiderschap en organisatiestructuur (2b);
- te begrijpen hoe personeelspraktijken, leiderschap en organisatiestructuur inwerken op het functioneren van werknemers en van de organisatie (2o);
- theoretische concepten en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek over werknemers(attitudes en –gedrag), personeelspraktijken, leiderschap en organisatiestructuur te benoemen, uit te leggen en te integreren (2a, 4d, 7d);
- praktijkproblemen in verband met personeel(spraktijken), leiderschap en/of organisatiestructuur op een kritische en systematische wijze te analyseren en een voorstel tot oplossing te formuleren (2t, 4d, 7d, 8d, 12a, 12d);
- kritisch te reflecteren over de thema's uit de leerstof en artikels uit de actualiteit (2a, 2o, 7d, 12a).

Voorkennis uit "Mens, samenleving en economie" is een pluspunt.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X41A : Organisatie en Mens
HSH91A : Personeel en organisatie (S)
HSA15A : Personnel and Organization (B)
HTH89A : Personeel en organisatie (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Personeel en organisatie (S) (B-KUL-Y55072)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

In dit vak worden basisconcepten uit het vakgebied van “Organisatieleer”, “Organisatiegedrag” en “HRM” verenigd.

Volgende topics kunnen onder meer aan bod komen:
- Organisatieontwerp en -structuur
- Organisatieverandering en -cultuur
- Het managen van personeel
- HR planning en functie-analyse
- Werving, selectie en afvloeiing
- Oriëntatie, opleiding en carrière
- Performance management en beloning
- Werknemersattitudes en werktevredenheid
- Werknemersmotivatie
- Groepen en teams
- Leiderschap en communicatie

Verplicht studiemateriaal

De Cooman Rein en De Winne Sophie (2017). Personeel en organisatie: een inleiding tot de studie van organisaties, organisatiegedrag en humanresourcesmanagement. Pearson (custom handboek), ISBN 9789043036085.
Slides en extra studiemateriaal worden beschikbaar gesteld via Toledo.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Facultatief studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:
1. De studenten verwerven kennis over organisaties en de strategische en operationele rol van HRM in het aansturen van (groepen van) werknemers.
2. De studenten passen de aangeleerde kennis toe op praktijkvoorbeelden. 
3. De studenten leggen verbanden tussen de verschillende thema's die aan bod komen.
4. De studenten reflecteren kritisch over de thema's die aan bod komen.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Personeel en organisatie (S) (B-KUL-Y75072)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Studenten mogen tijdens het examen geen gebruik maken van leermateriaal, rekenmachines, of andere elektronica.
Het examen bestaat deels uit meerkeuzevragen waarbij met een giscorrectie (bij fout antwoord, minus 1/3) gewerkt wordt (50%) en deels uit open vragen (50%). Het gehele examen omvat zowel kennis−, inzicht−, als toepassingsvragen.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.