Personeel en organisatie (BL) (B-KUL-HTH89A)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student...
2.a begrijpt basistheorieën, -begrippen, en -concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
2.b Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd.
2.c begrijpt en onderbouwt voor elk managementdomein het kritisch belang voor een succesvolle organisatie en de samenhang met andere managementdomeinen.
2.o toont aan hoe hr-processen en -instrumenten inwerken op het functioneren van een individu, groep en organisatie.
2.t analyseert vraagstukken in verschillende managementdomeinen aan de hand van de gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing.
4.d wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
7.d Beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem
8.d werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
12.a schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.
12.d Integreert duurzaamheidswaarden bij de analyse van actuele (bedrijfs)economische problemen en stelt oplossingen voor die rekening houden met deze waarden
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X41A : Organisatie en Mens
Y05072 : Personeel en organisatie (S)
HSH91A : Personeel en organisatie (S)
HSA15A : Personnel and Organization (B)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de handelswetenschappen / Master of Business Administration - avondonderwijs via combinatie contact- en afstandsonderwijs (Brussel) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfskunde (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Brussel) 24 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 75 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Personeel en organisatie (BL) (B-KUL-HTH89a)
Inhoud
Deel 1: Personeel en organisatie: een relatie met vele gezichten
- Mens en Organisatie als vakgebied
- Diverse wetenschappelijke methoden
- Tegenspelers en samenspelers
Deel 2: Organisatiebeelden: verleden en toekomst
- De klassieke organisatieleer
- De Human Relations-beweging
- Het Revisionisme
Deel 3: Organiseren met mensen
- Motivatie en leiderschap
- Organisatiestructuur
- Organisatiecultuur
Toelichting werkvorm
Combinatie van colleges en afstandsonderwijs. Via het digitale leerplatform Toledo worden studiemateriaal, oefeningen en toepassingen van de theorie voor zelfstudie beschikbaar gesteld. Studenten worden verwacht zich hiermee de leerstof zelfstandig verder eigen te maken.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Personeel en organisatie (BL) (B-KUL-H74415)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit een schriftelijke test met meerkeuzevragen tijdens de reguliere zittijd (75% van het eindcijfer) en open vragen tijdens de semesterweken (25% van het eindcijfer). Bij de meerkeuzevragen wordt geen giscorrectie, maar wel een hogere cesuur toegepast. Meer details van de evaluatie (zoals type, vorm, planning, deadline en concept hogere cesuur) worden meegedeeld via Toledo.
De evaluatiekenmerken en bepaling van het einderesultaat tijdens de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.