Marketing (S) (B-KUL-Y05070)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.a analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.

2a. begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten  van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
2.l Formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en -strategie.
2.m analyseert de impact van marketingbeslissingen op markt-, organisatie- en consumentenniveau.
2.t analyseert vraagstukken in verschillende managementdomeinen aan de hand van de gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing. 

3.a detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in.
3.b analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën.

4.c analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
4.d wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

 

Toelichting

De student

  • analyseert de krachten uit de micro- en meso marketingomgeving en schat hun invloed in op het vermogen van de organisatie om waarde voor de klant te creëren (1.a)
  • begrijpt welke krachten uit de macro-marketingomgeving een invloed hebben op het bedrijf en hoe het bedrijf daarmee kan omgaan (1.a)
  • Begrijpt basistheorieën, - begrippen en – concepten van Marketing Management met betrekking tot klantenrelatiemanagement, het creëren van waarde voor de klant, het bereiken van klantentevredenheid en klantwaarde (customer equity) en past deze toe bij het analyseren en oplossen van een marketing probleem. (2.a)
  • formuleert de missie en doelstellingen van het strategische marketingplanningsproces en beoordeelt kritisch hoe deze doelstellingen aanwezig zijn in het operationele marketingplan. (2l)
  • analyseert vraagstukken in het marketingdomein aan de hand van gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing. (2.t)
  • detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het marktingbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een marketingstrategie in. (3a)
  • gebruikt zijn kennis van prijsvorming in de verschillende marktvormen om een geargumenteerde beslissing over de prijszetting van een product of dienst te maken die maximale klantwaarde generaliseert. (3.b)
  • analyseert het marketingbeleid van organisaties in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren. (4.c)
  • wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van strategische en operationele marketingproblemen, i.h.b. met betrekking tot de rol van de consument daarin. (4.d)

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HTH83A : Marketing (BL)
HSH86A : Marketing (S)
HSA16A : Marketing (B)
HVB07A : Marketing (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Marketing (S) (B-KUL-Y55070)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Het marketingproces
Marktonderzoek
Consumentengedrag
Business-to-businessmarketing
Van analyse naar markt- versus klantgerichte marketingstrategie
Product-, dienst- en merkbeleid; productontwikkeling en levenscyclus
Prijs- en distributiebeleid; retaling
Geïntegreerde marketingcommunicatie

Betaalde, eigen en verdiende media

Implementatie en evaluatie
 

Verplicht studiemateriaal

Kotler, Armstron, Harris & He (2021), Principes van Marketing, 8ste editie (ISBN 978-90-430-3806-5)

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

/

Hoorcollege met mogelijkheid tot interactie.

Geïntegreerde combinatie van handboek, toledomateriaal en pearsonmylab.nl ('blended learning')

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Marketing (S) (B-KUL-Y75070)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Schriftelijk examen, gesloten boek. Het examen bestaat uit meerkeuzevragen (5/20 punten, geen giscorrectie) en open vragen.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.