Marketing (BL) (B-KUL-HVB07A)

3 studiepuntenNederlands10 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Roozen Irene (coördinator) |  Roozen Irene
OC Master in de bedrijfskunde en Master of International Business FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert onderstaande leerresultaten. De student:

  • 1.a. analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
    • 1.a.3. analyseert de krachten uit de micro- en meso-marketingomgeving en schat hun invloed in op het vermogen van de organisatie om waarde voor de klant te creëren.
    • 1.a.4. begrijpt welke krachten uit de macro-marketingomgeving een invloed hebben op het bedrijf en hoe het bedrijf daarmee kan omgaan.
  • 2.a. begrijpt basistheorieën, -begrippen, en -concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
    • 2.a.4. begrijpt basistheorieën, -begrippen en -concepten van Marketing Management met betrekking tot klantenrelatiemanagement, het creëren van waarde voor de klant, het bereiken van klantentevredenheid en klantwaarde (customer equity), en past deze toe bij het analyseren en oplossen van een marketingprobleem.
  • 2.l. formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en -strategie.
    • 2.l.2. formuleert de missie en doelstellingen van het strategische marketingplanningsproces en beoordeelt kritisch hoe deze doelstellingen aanwezig zijn in het operationele marketingplan.
  • 2.m. analyseert de impact van marketingbeslissingen op markt-, organisatie- en consumentenniveau.
  • 2.t. analyseert vraagstukken in verschillende managementdomeinen aan de hand van de gepaste theorieën, begrippen en modellen, en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing. 
    • 2.t.3. analyseert vraagstukken in het marketingdomein aan de hand van gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing.
  • 3.a. detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in. 
    • 3.a.1. detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het marketingbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een marketingstrategie in. 
  • 3.b. analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën.
    • 3.b.1. gebruikt zijn kennis van prijsvorming in de verschillende marktvormen om een geargumenteerde beslissing over de prijszetting van een product of dienst te maken die maximale klantwaarde generaliseert.
  • 4.c. analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
    • 4.c.1 analyseert het marketingbeleid van organisaties in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
  • 4.d. wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
    • 4.d.1. wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van strategische en operationele marketingproblemen, i.h.b. met betrekking tot de rol van de consument daarin.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HME41A : Marketing
HTH83A : Marketing (BL)
Y05070 : Marketing (S)
HSH86A : Marketing (S)
HSA16A : Marketing (B)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Marketing (BL) (B-KUL-HVB07a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College10 urenEerste semester
OC Master in de bedrijfskunde en Master of International Business FEB Campus Brussel

In eerste instantie wordt kort ingegaan op de marketingfundamenten voor vandaag en morgen (o.a. interne en externe analyse, STP-proces, marketingmix,...). Deze basis wordt vervolgens verrijkt met belangrijke inzichten in de veranderende marketingcontext en de hedendaagse consument. We bespreken hoe een marketingfilosofie er anno 2019 dient uit te zien. Na de toelichting van deze basis en de nieuwe marketingfilosofie, worden enkele onderwerpen in meer detail toegelicht. Deze onderwerpen of 'capita selecta' verschillen telkens van academiejaar tot academiejaar, en worden sterk geënt op de meest actuele en belangrijke trends en inzichten uit de professionele en academische marketingwereld.

Er wordt gebruik gemaakt van een handboek voor dit opleidingsonderdeel.

Principes van Marketing (2021) 8E editie Philip Kotler, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris & Hongwei He. Uitgeverij Pearson,  ISBN 978-90-430-3806-5

De docent plaatst ook de respectievelijke Powerpoint slides op Toledo. Deze Powerpoint slides kunnen worden aangevuld met ander studiemateriaal zoals videofragmenten, professionele rapporten en wetenschappelijke papers. Studiemateriaal kan Engelstalig zijn.

 

Nederlands. 

Opmerking: Studiemateriaal kan Engelstalig zijn.

Hoorcolleges (waaronder eventueel één of meerdere gastcolleges) en zelfstudie met mogelijkheid tot interactie.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Marketing (BL) (B-KUL-H75180)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine


De kennis en beheersing van de leerstof wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk, gesloten boek examen. Het examen omvat zowel vragen die peilen naar het correcte begrip van en reflectie over belangrijke concepten, theorieën en denkkaders in marketing als vragen die nagaan in welke mate de geziene theorie adequaat kan gebruikt worden in praktijkgerichte toepassingen van marketing. Het eindresultaat voor dit vak wordt bepaald door de score op het examen en de score op het groepswerk (presentatie) en wordt uitgedrukt aan de hand van een geheel getal op 20.

Het schriftelijk examen staat op 65% van de totale score.

De presentatie staat op 35% van de totale score. U kan deze score enkel behalen indien u lid bent van een groep (de groepen zijn 3 weken na aanvang van het academiejaar gevormd). Indien u niet aangesloten bent bij een groep kan u het vak NIET afleggen tijdens het academiejaar (deze groepsopdracht kan niet individueel worden afgelegd er geldt tevens 'permanente evaluatie' voor deze opdracht).

Bij herkansing naar de tweede zittijd hoeft u enkel het onderdeel te herkansen waar u niet voor bent geslaagd. U kan uw scores op de afzonderlijke onderdelen NIET meenemen naar een volgend academiejaar.

Identieke manier van evalueren (presentatie en schriftelijke evaluatie).

Het schriftelijk examen staat op 65% van de totale score.

De presentatie staan samen op 35% van de totale score.

Bij herkansing naar de tweede zittijd hoeft u enkel het onderdeel te herkansen waar u niet voor bent geslaagd. U kan uw scores op de afzonderlijke onderdelen NIET meenemen naar een volgend academiejaar.