Marketing (S) (B-KUL-HSH86A)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
De Bock Tine (coördinator) |  De Bock Tine
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert onderstaande leerresultaten. De student:

  • 1.a. analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
    • 1.a.3. analyseert de krachten uit de micro- en meso-marketingomgeving en schat hun invloed in op het vermogen van de organisatie om waarde voor de klant te creëren.
    • 1.a.4. begrijpt welke krachten uit de macro-marketingomgeving een invloed hebben op het bedrijf en hoe het bedrijf daarmee kan omgaan.
  • 2.a. begrijpt basistheorieën, -begrippen, en -concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
    • 2.a.4. begrijpt basistheorieën, -begrippen en -concepten van Marketing Management met betrekking tot klantenrelatiemanagement, het creëren van waarde voor de klant, het bereiken van klantentevredenheid en klantwaarde (customer equity), en past deze toe bij het analyseren en oplossen van een marketingprobleem.
  • 2.l. formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en -strategie.
    • 2.l.2. formuleert de missie en doelstellingen van het strategische marketingplanningsproces en beoordeelt kritisch hoe deze doelstellingen aanwezig zijn in het operationele marketingplan.
  • 2.m. analyseert de impact van marketingbeslissingen op markt-, organisatie- en consumentenniveau.
  • 2.t. analyseert vraagstukken in verschillende managementdomeinen aan de hand van de gepaste theorieën, begrippen en modellen, en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing. 
    • 2.t.3. analyseert vraagstukken in het marketingdomein aan de hand van gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing.
  • 3.a. detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in. 
    • 3.a.1. detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het marketingbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een marketingstrategie in. 
  • 3.b. analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën.
    • 3.b.1. gebruikt zijn kennis van prijsvorming in de verschillende marktvormen om een geargumenteerde beslissing over de prijszetting van een product of dienst te maken die maximale klantwaarde generaliseert.
  • 4.c. analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
    • 4.c.1 analyseert het marketingbeleid van organisaties in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
  • 4.d. wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
    • 4.d.1. wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van strategische en operationele marketingproblemen, i.h.b. met betrekking tot de rol van de consument daarin.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HTH83A : Marketing (BL)
Y05070 : Marketing (S)
HSA16A : Marketing (B)
HVB07A : Marketing (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Marketing (S) (B-KUL-HSH86a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dé bestaansreden van organisaties zijn de oplossingen die ze in de wereld zetten onder de vorm van diensten, producten en zelfs ideeën. Het succes van een organisatie hangt af van de mate waarin deze oplossingen afgestemd zijn op de klant. Is die afstemming er niet, dan gaat de klant wel ergens anders langs. Zonder marketingactiviteiten is er geen organisatie, en dus ook geen HR-afdeling, financiële afdeling, logistiek, enzovoort. Marketing draait om het centraal stellen van de klant en het integreren van deze klant in het bedrijf. De discipline wordt ten onrechte vaak gelijkgesteld aan reclame, maar het is zoveel meer en er komt heel wat meer bij kijken.

De algemene doelstelling van dit opleidingsonderdeel is om studenten vertrouwd te maken met verschillende facetten van het boeiende marketingveld, zodat een duidelijk beeld wordt verkregen van de inzichten en vaardigheden die marketeers vandaag de dag, maar ook in de toekomst, nodig hebben om succesvol te zijn. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel, zijn studenten in staat om heel wat kernconcepten binnen marketing te herkennen, te verduidelijken, te illustreren en toe te passen op praktijkvoorbeelden en -cases. Daarbij zullen studenten worden aangemoedigd om een constructieve doch kritische houding aan te nemen. Studenten zijn zelf immers ook klant bij heel wat organisaties, zelfs aan onze eigenste KU Leuven. Die kritische houding slaat ook op het feit dat studenten doorheen dit opleidingsonderdeel zullen aangemoedigd worden om kritisch te reflecteren over de inzichten die worden aangereikt en zullen worden uitgedaagd om op zoek te gaan naar (mogelijke) verbanden tussen de concepten, theorieën en inzichten die aan bod komen in de verschillende modules van dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit een aantal bouwstenen en bijhorende modules die studenten niet alleen laten kennismaken met de basisfundamenten van marketing, maar vooral met de meest actuele en belangrijke trends en inzichten uit een steeds veranderende marketingcontext. Het gaat dan voornamelijk om:

  • Fundamenten van marketing
  • De toekomst van marketing
  • Marketing van diensten
  • Customer experience
  • Digitale marketing
  • Maatschappelijk verantwoorde marketing
  • Leiderschap(svaardigheden) & marketing
  • Branding
  • Marketing in een netwerkeconomie
  • Retail & e-commerce

  • Dit opleidingsonderdeel maakt geen gebruik van een handboek.
  • Het studiemateriaal is divers al wordt in zowat elke module gebruik gemaakt van online kennisclips. Studenten kunnen dergelijke clips bekijken via het Toledo-platform. In zo’n kennisclip worden concepten, theorieën en inzichten toegelicht door de docent of een collega-expert/gastspreker, vaak geïllustreerd aan de hand van voorbeelden. Deze kennisclips worden bijna altijd opgenomen in een professionele opnamestudio en kunnen via een adaptief leerpad (zie ‘toelichting werkvorm’) op eigen tempo verwerkt worden.
  • Kennisclips worden via Toledo aangeleverd met bijhorende slides, (reflectie-)oefeningen, korte opdrachten (niet op punten), cases, voorbeeldexamenvragen en soms ook wat extra lees- of kijkwerk (bijvoorbeeld academische paper, videofragment, YouTube-clip, blog, of professioneel rapport).
  • Voor dit opleidingsonderdeel werden ook enkele podcasts ontwikkeld.
  • Studiemateriaal is vaak gebaseerd op academisch onderzoek en dus wetenschappelijke papers. Deze academische papers worden zo goed als altijd toegelicht in de online kennisclips en kunnen, indien gewenst, als achtergrond worden doorgenomen.
  • In elke module is het steeds zeer duidelijk voor studenten waaraan ze zich kunnen verwachten en wat er precies van hen wordt verwacht.

 

Nederlands

Opmerking: Hou er rekening mee dat studiemateriaal Engelstalig kan zijn. Zo bijvoorbeeld is Engels steevast de voertaal bij academische papers.

In het opleidingsonderdeel ‘Marketing’ worden online leeractiviteiten gecombineerd met face‐to‐face leeractiviteiten. Bij de start van het opleidingsonderdeel wordt duidelijk gecommuniceerd welke lesmomenten worden ingevuld door online leeractiviteiten en welke lesmomenten worden ingevuld door face-to-face leeractiviteiten.

Een eerste werkvorm bestaat dus uit online leeractiviteiten. Deze online leeractiviteiten hebben betrekking op de verschillende modules (zie ‘inhoud’) die online worden aangereikt via het Toledo-platform. In zo’n module wordt gebruik gemaakt van een adaptief leerpad. Dat wil zeggen dat de onderdelen van een module stap voor stap zichtbaar zullen worden. Studenten zullen pas een volgend deel van een module te zien krijgen van zodra ze het voorgaande deel hebben afgewerkt. Stel bijvoorbeeld dat een module bestaat uit verschillende kennisclips, dan kan het tweede kennisclipje van een module pas bekeken worden indien het eerste kennisclipje reeds werd doorgenomen. Via dit adaptieve leerpad kunnen studenten de leerstof op eigen tempo verwerken. Tijdens zo’n adaptief leerpad kan aan studenten gevraagd worden om deel te nemen aan een online discussie via de Toledo-discussieruimte.

Een tweede werkvorm bestaat uit face-to-face leeractiviteiten. Deze leeractiviteiten vinden live plaats en kunnen zowel op de campus als online plaatsvinden. Welke face-to-face momenten op de campus plaatsvinden en welke online, wordt duidelijk gecommuniceerd bij de start van het opleidingsonderdeel. Deze live face-to-face momenten (op de campus of online) worden vooral aangewend voor gastlessen, maar mogelijks ook voor reflectie, vragen, discussie alsook het bespreken van oefeningen, cases en voorbeeldexamenvragen. Het is mogelijk dat studenten worden gevraagd om zich voor te bereiden op deze live interactiemomenten.

Dit opleidingsonderdeel is goed voor 3 studiepunten. Een studiepunt is een eenheid waarmee de studieomvang van een opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt. Door het toekennen van studiepunten aan opleidingsonderdelen wordt duidelijk welke studietijd van een normstudent wordt verwacht voor de onderwijs- en studieactiviteiten die aan elk opleidingsonderdeel verbonden zijn. Elk studiepunt staat voor 25 à 30 uren studie door de normstudent. ‘Studie’ doelt daarbij op alle onderwijsactiviteiten, zoals het bekijken van kennisclips, maar even goed het lezen van een tekst of het maken van oefeningen. Aangezien het opleidingsonderdeel Marketing goed is voor 3 studiepunten, staat hier dus een studietijd van 75 à 90 uren tegenover. Bij de opmaak van dit opleidingsonderdeel werd met deze studieomvang rekening gehouden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Marketing (S) (B-KUL-H74921)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


  • De evaluatie bestaat uit een schriftelijk openboekexamen (individueel). Studenten mogen het studiemateriaal, inclusief eigen notities, meenemen naar en gebruiken tijdens het examen. Het is echter niet toegelaten om toestellen met communicatie- of digitale opslagmogelijkheden zoals bijvoorbeeld gsm, smartphone, laptop of smartwatch te gebruiken tijdens het examenmoment.
  • Examenvragen peilen naar het correcte begrip van en reflectie over de concepten, theorieën en denkkaders die centraal staan in dit opleidingsonderdeel. Er wordt eveneens nagegaan in welke mate studenten in staat zijn om deze concepten, theorieën en denkkaders adequaat toe te passen op praktijkvoorbeelden en -cases. Doorheen het semester stelt de cursuscoördinator voorbeeldexamenvragen ter beschikking zodat studenten een duidelijk beeld krijgen van het examen (zowel qua type vragen als qua niveau).
  • Het eindresultaat voor dit opleidingsonderdeel wordt bepaald door de score op het examen en wordt uitgedrukt aan de hand van een geheel getal op 20.
  • Bij meerkeuzevragen wordt geen giscorrectie gehanteerd.

Identiek aan eerste examenkans.