ICT-management (B-KUL-Y00942)

6 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
Wessa Patrick (coördinator) |  Kordel Luc |  Wessa Patrick |  van Stee Ed
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende doelstellingen en resultaten :

De student

  • Werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie (1.c).
  • Begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a).
  • Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd (2.b). 
  • Onderscheidt en verduidelijkt de technieken en strategieën  die organisaties hanteren voor het beheren van informatie en data (2.r).
  • Beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem (7.d).
  • Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g).

Toelichting

Studenten verwerven een inzicht in de verschillende strategieën die organisaties gebruiken om hun informatie te beheren. (2.r,)
Via werkelijke cases leren de studenten hoe informatiesystemen tot ontwikkeling komen en geïmplementeerd worden. (2.r, 11.g)
Tevens worden studenten vertrouwd gemaakt met de relevante onderzoeksliteratuur voor bepaalde onderdelen van de leerstof.

De student moet reeds een inzicht hebben in de basisprincipes van informatiebeheer en informatica technologie. De student moet ook vertrouwd zijn met de basisconcepten van informatiesystemen en met begrippen als data, informatie, kennis en informatiesystemen. Ten slotte wordt verondersteld dat de student de standaard software (besturingssysteem, Internet browser, etc.) kan gebruiken.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBH73E : ICT-management
HBA22C : ICT Management

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. ICT-management (B-KUL-Y50718)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De afbakening van het opleidingsonderdeel is geïnspireerd op het zogenaamde 9 vlak van Rik Maes en bestaat uit 5 onderdelen:

- Databanken en structuren
- Business Modellen en Bedrijfsprocessen
- Technology Architecture
- Conversie van Ruwe Data naar Informatie en Kennis (Big Data, Data Mining, etc.)
 

Elk deel wordt geïllustreerd a.d.h.v. concrete cases.

Verplichte leermiddelen:

Alle slides alsook aanvullende cursusnota's, oefeningen en aanvullende leermiddelen worden via het Internet ter beschikking gesteld (de URL wordt bekendgemaakt tijdens de colleges).
 

In plenaire hoorcolleges worden de verschillende topics behandeld en geïllustreerd aan de hand van concrete voorbeelden. Indien men vragen heeft, kan men zich wenden tot de docent (voor of na de colleges). Er bestaat ook de mogelijkheid om contact op te nemen via e-mail. Specifieke software die nodig is voor bepaalde onderdelen wordt voorzien hetzij op de computers in de PC labo's op de campus hetzij via licenties om op de computer van de student te installeren zodat de studenten alles kunnen inoefenen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: ICT-management (B-KUL-Y70942)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer


Evaluatiekenmerken

In de loop van het semester zal een opdracht gegeven worden die de studenten in groepjes van 4 of 5 studenten moeten uitvoeren. Deze opdracht bestaat uit een case waarbij (1) een model moet opgesteld worden (in R of ander software) en (2) de resultaten moeten verwerkt worden met datavisualisatiesoftware. De studenten maken (3) een presentatie hierover waarin theorie en toepassing verwerkt wordt. 

Eén van deze drie onderdelen kan vroeger opgevraagd worden volgens de afgesproken planning, zodat een tussentijdse evaluatie mogelijk is. De juiste data van indienen van (1) het opgestelde model, (2) het eindresultaat gemaakt met datavisualisatiesoftware en (3) de presentatie worden kenbaar gemaakt op een elektronisch leerplatform. Indien één of meerdere onderdelen ( (1) het opgestelde model, (2) het eindresultaat gemaakt met datavisualisatiesoftware en (3) de presentatie) niet tijdig of helemaal niet worden ingediend krijgen alle studenten van de groep een NA als eindresultaat.

Op een mondelinge verdediging worden de studenten ondervraagd over de drie delen en de gedoceerde theorie. Alle uitgevoerde schattingen, testen, berekeningen en andere resultaten moeten geïnterpreteerd en gemotiveerd kunnen worden. Voor deze mondelinge verdediging wordt geen schriftelijke voorbereidingstijd toegekend. 

De studenten zijn verplicht om een peer-evaluatie in te vullen over de samenwerking van hun groep. Deze peer evaluatie dient om een inzicht te krijgen hoe de groep heeft samengewerkt maar wordt verder niet geëvalueerd.

 

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat wordt berekend op basis van het ingeleverde werk ( (1) het opgestelde model, (2) het eindresultaat gemaakt met datavisualisatiesoftware en (3) de presentatie) en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Dit eindresultaat kan bijgestuurd worden adhv de individuele mondelinge verdediging.

Examencontract

De studenten met een examencontract moeten tijdig contact opnemen met de docenten om te bepalen hoe zij de opdracht moeten maken. Zij kunnen bij de docenten terecht voor verdere begeleiding.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat in 2EP als in 3EP zijn voor dit OPO identiek zoals beschreven in de toelichting.

Examencontract

De studenten met een examencontract moeten tijdig contact opnemen met de docenten om te bepalen hoe zij de opdracht moeten maken. Zij kunnen bij de docenten terecht voor verdere begeleiding.