ICT-management (B-KUL-HBH73E)

Doelstellingen
De student...
- Werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie (1.c).
- Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a).
- Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd (2.b).
- Onderscheidt en verduidelijkt de technieken en strategieën die organisaties hanteren voor het beheren van informatie en data (2.r).
- Beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem (7.d).
- Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g).
De student
- Heeft inzicht in de afstemming van de bedrijfs- en IT strategie (1.c.1).
- Stelt voor bedrijfsprocessen een conceptueel gegevensmodel op en is in staat om dit conceptueel model om te zetten in een logisch relationeel gegevensmodel (1.c.2).
- Begrijpt basistheorieën, -begrippen en concepten van het informatica managementdomein en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a.1).
- Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd met behulp van informatica (2.b.1).
- Onderscheidt en verduidelijkt de informaticatechnieken en -strategieën die organisaties hanteren voor het beheren van informatie en data (2.r.1).
- Heeft inzicht in business intelligence technieken en hoe ze worden gebruikt (7.d.1).
- Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g.1).
- Begrijpt wat "the Internet of Things" is en hoe het kan worden toegepast in een bedrijfscontext (11.g.2).
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA22C : ICT Management
Y00942 : ICT-management
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. ICT-Management (B-KUL-HBH73e)



Inhoud
Hoofdstuk 1. Inleiding tot ICT
- Inleiding tot ICT in een bedrijfsomgeving.
- De levenscyclus, architectuur en methodologie van Bedrijfsinformatiesystemen.
- Business and IT alignment en Enterprise Architecture.
Hoofdstuk 2. Procesmodellering
- Fundamenten van procesbeheer: de BPM cyclus
- Bedrijfsprocesmodellering via BPMN.
Hoofdstuk 3. Datamodelering
- UML classediagrammen en relationale modellen
- SQL
Hoofdstuk 4. Business Intelligence en Data analytics
Hoofdstuk 5. The Internet of Things (IoT)
Studiemateriaal
Het studiemateriaal zal op Toledo worden voorzien
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Flipped classroom - Hoorcollege
Voor hoofdstuk 2 en 3 wordt een flipped classroom benadering toegepast. Voor de overige hoofstukken zijn ook online quizzen voorzien. Een en ander zal worden verduidelijkt via Toledo en het eerste hoorcollege.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: ICT-Management (B-KUL-H73492)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen (typisch 30).
- Een giscorrectie zal worden toegepast; meer details zullen worden gecommuniceerd via Toledo en de hoorcolleges.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.