Microbiologie en infectieziekten (B-KUL-U02C9A)

8 studiepuntenNederlands87 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Andre Emmanuel (coördinator) |  Andre Emmanuel |  De Munter Paul |  Neyts Johan |  Schols Dominique |  Ombelet Sien (medewerker)  | MinderMeer
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

OLR1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam in interactie met de omgeving, in normale en pathologische omstandigheden en rekening houdend met de bevindingen uit de epidemiologie.
OLR15 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de maatschappelijke context.
OLR17 De bachelor in de geneeskunde kent de voornaamste biologische, psychosociale en economische aspecten die de gezondheid van de patiënt kunnen beïnvloeden.
OLR20 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de methodologie van wetenschappelijk onderzoek.
OLR21 De bachelor in de geneeskunde is in staat om gericht naar informatie te zoeken en de kwaliteit van medische bronnen kritisch te evalueren.
OLR25 De bachelor in de geneeskunde verwerft een ingesteldheid tot levenslang leren en tot het voortdurend bijsturen van eigen professioneel denken en handelen. Hij/zij reflecteert over zichzelf en het eigen functioneren.

 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om - vertrekkend vanuit een kennis van de oorzakelijke kiemen en hun besmettings- en virulentiemechanismen - te komen tot een geintegreerde kennis en inzicht betreffende diagnose, symptomen en behandeling van een aantal belangrijke infectieuze ziektebeelden. De student kent de algemene principes van de relatie gastheer - micro-organisme  en van de correcte toepassing van een rationele antimicrobiele therapie.

De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men geslaagd en gunstig gerangschikt is voor de toelatingsproef zoals georganiseerd door de Vlaamse Gemeenschap. Voor meer info: http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(U02C3A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
U02C3A : Immunologie

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E06N4A : Tropische ziekteleer

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E06Y4A : Microbiologie en infectieziekten
E0I68A : Microbiologie en infectieziekten
U00G2A : Microbiologie en infectieziekten

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Algemene en medische bacteriologie, mycologie en parasitologie en inleiding tot de antibiotica (B-KUL-U02C9a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College32 urenBeide semesters
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

algemene microbiologie : morfologie en fysiologie van bacterien, middelen ter bestrijding van bacterien, (met inbegrip van de antibiotica)
medische microbiologie: bespreking van de belangrijkste bacterien die infecties veroorzaken  1) via de luchtwegen 1) via het maagdarmstelsel 3) via huid en weke delen 4) via de genito-urinaire tractus 5) bij immuungecompromitteerde patienten
mycologie: inleiding tot de mycologie and de antifungale middelen, de voornaamste gisten en schimmels die oorzaak zijn van 1) oppervlakkige infecties 2) invasieve infecties 3) opportunistische infecties
parasitologie : inleiding tot de parasitologie en bespreking van de voornaamste parasieten en hun levenscyclus

een handboek medische bacteriologie, deel 1 (Acco, Leuven, ISBN 978-90-334-9070-5); medische bacteriologie, deel 2 (Acco, Leuven, ISBN 978-90-334-8660-9) en een handboek mycologie en parasitologie (Acco, Leuven, ISBN 978-90-334-8245-8)
dia's gebruikt tijdens de colleges zijn ter beschikking via Toledo

Colleges :
Tijdens de colleges luistert en participeert de student op een interactieve wijze. De hoorcolleges worden
ruim geïllustreerd. Via de hoorcolleges krijgt de student een beter inzicht in het onderling verband, het belang en de samenhang van de leerstof. Waar mogelijk wordt verwezen naar recente gebeurtenissen zodat de leerstof tot leven komt en aanknopingspunten bevat. De colleges geven de mogelijkheid tot verduidelijking van bepaalde stukken leerstof.

1.5 sp. Algemene en medische virologie, vaccins en antivirale middelen (B-KUL-U06C6a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College16 urenBeide semesters
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

1. Algemene Virologie
1.1. Virus structuur en classificatie
1.2. De virale levenscyclus
1.3. Virus evolutie
1.4. Laboratoriumdiagnostiek van virale infecties

2. Klinische virologie
2.1. Respiratoire virussen
2.2. Gastrointestinale virussen
2.3. Hepatitis virussen
2.4. Herpesvirussen
2.5. Sexueel overdraagbare virussen
2.6. Vaccinatie en behandeling van virale infectie

Dia's gebruikt tijdens de colleges zijn ter beschikking via Toledo

Colleges :
Tijdens de colleges luistert en participeert de student op een interactieve wijze. De hoorcolleges worden
ruim geïllustreerd. Via de hoorcolleges krijgt de student een beter inzicht in het onderling verband, het belang en de samenhang van de leerstof. Waar mogelijk wordt verwezen naar recente gebeurtenissen zodat de leerstof tot leven komt en aanknopingspunten bevat. De colleges geven de mogelijkheid tot verduidelijking van bepaalde stukken leerstof.

1.5 sp. Infectieziekten (B-KUL-U06C7a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College14 urenBeide semesters
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

- pathofysiologie van infectieziekten
- klinische aspecten van infectieziekten en aanvullende laboratoriumdiagnostiek
- sepsis
- HIV-AIDS (m.i.v. postexposure profylaxe)
- seksueel overdraagbare aandoeningen
- infectieuze diarree
- capita selecta bacteriële infecties: salmonellose, brucellose, leptospirose, kattekrabziekte, ziekte van Lyme, tetanus, pertussis
- capita selecta virale infecties: influenza, mononucleosis infectiosa, cytomegalovirus, herpes simplex virus, varicella zoster virus, hantaanvirus,
- capita selecta protozoaire infecties: toxoplasmose
- capita selecta fungale infecties: candidiase, aspergillose
- koorts na reis in de tropen
- vaccinaties bij volwassenen
- medicamenteuze profylaxe
- principes en toepassingen van rationele antimicrobiële therapie

cursustekst, Powerpointpresentaties op Toledo en verwijzing naar klassieke tekstboeken en cursussen microbiologie en immunologie

Tijdens de colleges luistert en participeert de student op interactieve wijze. De hoorcolleges worden geillustreerd aan de hand van klinsche casussen. Door de hoorcolleges krijgt de student beter inzicht in het onderling verband, het belang en de samenhang van de leerstof. De hoorcolleges reiken nieuwe kennis aan en verduidelijken bepaalde delen van de leerstof.

0.8 sp. Klinische colleges infectieziekten (B-KUL-U06C8a)

0.8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College9 urenBeide semesters
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

1. Inleiding op tutorships / langdurige koorts
2. Sepsis m.i.v. kathetersepsis
3. Koorts na terugkeer uit tropen
4. De HIV seropositieve patiënt
5. Vermoeidheid als dominante klacht
6. Opbouw van rationeel antibioticabeleid bij frequente indicaties

klassiek handboek interne geneeskunde of infectieziekten en artikels uit elektronische databank (up-to-date)

Tijdens de klinische colleges luistert en participeert de student op interactieve wijze. In aanwezigheid van een patiënt of aan de hand van casuïstiek wordt het klinisch redeneren geïllustreerd. De student leert vanuit anamnese en klinisch onderzoek een diagnostisch beleid op te bouwen om te komen tot een differentieel diagnose en een therapeutisch beleidsplan.

0.6 sp. Practicum bacteriologie en antibiotica (B-KUL-U06C9a)

0.6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenTweede semester
Andre Emmanuel |  Ombelet Sien (medewerker)
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

Het practicum bacteriologie, mycologie, parasitologie en antibiotica zet de theoretische inzichten om naar de praktijk via bacteriekweek en antibiogram.

een handleiding is beschikbaar via Acco

Het practicum bacteriologie, mycologie, parasitologie en antibiotica zet de theoretische inzichten om naar de praktijk via bacteriekweek en antibiogram.
Het practicum is een verplicht practicum, deelname geldt als voorwaarde om te mogen deelnemen aan het examen van het OPO.

0.6 sp. Practicum virologie en antivirale middelen (B-KUL-U07C0a)

0.6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenTweede semester
Onderwijscommissie Bachelor Geneeskunde Kulak

Het practicum virologie en antivirale middelen zet de theoretische inzichten om naar de praktijk.

een handleiding is beschikbaar via Acco

Het practicum virologie en antivirale middelen zet de theoretische inzichten om naar de praktijk via practische oefeningen zoals het opkweken en identificeren van virussen.
Het practicum is een verplicht practicum, deelname geldt als voorwaarde om te mogen deelnemen aan het examen van het OPO.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Microbiologie en infectieziekten (B-KUL-U22C9a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


 


Deelname aan de practica bacteriologie en virologie zijn een voorwaarde om te mogen deelnemen aan het examen.
-  Studenten die een practicum missen krijgen de mogelijkheid om de gemiste sessie via een evenwaardige vervangopdracht (of de sessie in zijn geheel) in te halen tijdens het semester
-  Studenten kunnen dit enkel op basis van een gegronde reden (bv. ziekte gestaafd met attest) en dit voor maximaal 20% van de volledige reeks
-  De evenwaardige vervangopdracht voor een van de sessies (of het inhalen van de sessie) is met de coördinator/practicumverantwoordelijke af te spreken evenals de inlevertermijn
-  Indien deze vervangopdracht/inhaalsessie goed volbracht wordt, kan de student alsnog deelnemen aan het examen van de eerste zittijd
-  Indien deze vervangopdracht/inhaalsessie niet goed volbracht wordt, kan de student niet deelnemen aan het examen van de eerste zittijd, alsook niet aan het examen van de tweede zittijd
-  Er is geen vervangopdracht voor de gehele reeks practica. Bij afwezigheid neemt de student het volledige OPO het daaropvolgende academiejaar opnieuw op