Internationale relaties: 1815 tot 1945 (B-KUL-S0B47A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student eveneens de volgende kennis, vaardigheden en attitudes ontwikkeld:
- Het vermogen om de respectievelijke rol van belangen, personen en instellingen in de historische internationale gebeurtenissen tussen 1815 en 1945 van elkaar te onderscheiden en in te schatten;
- Een verscherpt inzicht in de invloed van geopolitieke en binnenlandse factoren en verschuivingen daarin op de internationale betrekkingen;
- Een interesse voor verklaringen en feiten in verband met de internationale betrekkingen tussen 1815 en 1945;
- Een verscherpte aandacht voor de verbanden die er kunnen opduiken tussen gebeurtenissen in verschillende periodes;
- Een bewustzijn ten aanzien van de veelheid aan factoren die gebeurtenissen in de internationale betrekkingen veelal beïnvloeden en teweegbrengen en een alertheid ten aanzien van eenzijdige verklaringen of ‘determinismen’ waarin een gebeurtenis gelinkt wordt aan slechts één alles bepalende oorzaak;
- Een empathische reflex waarin de student zich los van normatieve goed- of afkeuring kan en wil inleven in de beweegredenen van de verschillende politieke spelers die op de internationale gebeurtenissen tussen 1815 en 1945 hebben gewogen;
- Een verscherpte aandacht voor bedoelde, maar vooral ook onbedoelde consequenties die beleidsbeslissingen voor de internationale betrekkingen kunnen teweegbrengen en hebben teweeggebracht;
- Een kritische houding aangaande historische vraagstukken van de internationale betrekkingen, en de houding van de hoofdrolspelers in deze problemen.
Deze doelstellingen worden duidelijk aan studenten gecommuniceerd bij de aanvang van het opleidingsonderdeel.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel beschikt de student reeds over de volgende kennis en attitudes:
- Een basiskennis van de staatkundige aspecten van geografie. Studenten moeten derhalve de verschillende staten geografisch kunnen lokaliseren evenals continenten, subcontinenten en internationale zeestraten.
- Een grote interesse voor de internationale politiek en dus een bereidheid om inzicht in deze materie uit te bouwen;
- Een bereidheid om een grote parate kennis in de geschiedenis van de internationale betrekkingen te ontwikkelen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Cultuur-historische minor) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor politiek en bestuur) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Internationale relaties: 1815 tot 1945 (B-KUL-S0B47a)
Inhoud
Doorheen de verschillende modules wordt de nadruk gelegd op de periode 1813-1919. Dat is een bewuste keuze. Deze periode laat toe binnen het tijdsbestek van de voorziene modules grondig in te gaan op de factoren die een rol hebben gespeeld in het gedrag en de beslissingen van de verschillende protagonisten. Het laat ook toe meer aandacht te besteden aan de binnenlandse politieke en institutionele elementen in de verschillende betrokken landen die dit gedrag mee hebben beïnvloed.
De cursus bestaat uit volgende modules:
Inleiding
- Doelstellingen en evaluatie van dit opleidingsonderdeel
- Structuur van dit opleidingsonderdeel
Module 1: Het Congres van Wenen
- Aanloop naar het Congres
- Beweegredenen van de belangrijkste spelers
- Het diplomatieke instrumentarium en de territoriale afspraken gecreëerd door het Congres
Module 2: De revoluties van 1820-21
- Het Koninkrijk van de Beide Sicilieën en de dubbelzinnige Russische houding
- Piedmont-Sardinië en de “Italia fara da sé” idee
- De Griekse Opstand
Module 3: De Griekse kwestie en de Pasha crises
- Het verband tussen de Griekse Opstand en de Pasha crises
- De Pasha Crisis van 1832-33
- De Pasha Crisis van 1839-40
- Het effect van de Pasha crises op de regelingen inzake de Zee-engten
Module 4: De revoluties van 1848
- De Franse revolutie van 1848
- De revoluties in het Habsburgse Rijk en de (tijdelijke) Hongaarse onafhankelijkheid
- De revoluties in het Habsburgse Rijk en de Italiaanse revoluties
- De revolutie in Berlijn, het Frankfurter Parlament en het effect daarvan op de latere Duitse eenmaking
Module 5: De Krimoorlog
- Napoleon III en de aanloop naar de Krimoorlog
- Het verloop van de Krimoorlog
- Gevolgen voor de Italiaanse en Duitse kwesties
Module 6: De Duitse eenmaking
- De Deens-Pruisische Oorlog
- De Pruisisch-Oostenrijkse (Duits-Duitse) Oorlog en de Ausgleich
- De Frans-Pruisische Oorlog en de Vernedering van Frankfurt
Module 7: Het eerste Bismarcksysteem
- Het eerste Bismarcksysteem
- De Krieg in Sicht Crisis
- De Orient Crisis en de val van het eerste Bismarcksysteem
Module 8: Het tweede en derde Bismarksysteem
- Moeizame constructie van het tweede Bismarksysteem
- De teloorgang van het tweede systeem via Servië, Roemenië en Bulgarije
- De constructie en val van het derde Bismarcksysteem
- De Frans-Russische Alliantie en de Duitse Weltpolitik als voorlopers
- De Eerste Marokkaanse Crisis
- De annexatie van Bosnië-Herzegovina
Module 10: De vijf crises als aanloop naar WO I (2)
- De eerste mislukte poging tot een Brits-Duits vlootakkoord
- De Tweede Marokkaanse Crisis
- De Italiaanse inval in Tripolitanië en Cyrenaica
Module 11: De vijf crises als aanloop naar WO I (3)
- De tweede mislukte poging tot een Brits-Duits vlootakkoord
- De Eerste Balkanoorlog
- De Tweede Balkanoorlog
Module 12: De Eerste Wereldoorlog
- Een cascade van gebeurtenissen
- De Italiaanse houding
- De Amerikaanse intrede in de oorlog
- De Oktober Revolutie en het verdrag van Brest-Litovsk
Module 13: De onderhandelingen in Parijs
- De Grote Vier
- De organisatie van de onderhandelingen en het onderhandelingsproces
- De belangrijkste verdragen en hun gevolgen tijdens het Interbellum
Studiemateriaal
Om het opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend verplicht studiemateriaal gewerkt:
- Cursustekst ‘Geschiedenis van de internationale betrekkingen, 1815-1945’ (editie 2024-2025) die verkrijgbaar is bij Acco.
- Slides die beschikbaar worden gesteld in de map course documents op Toledo.
- Historische landkaarten die beschikbaar worden gesteld in de map course documents op Toledo.
- Chronologische overzichtstabellen die beschikbaar worden gesteld in de map course documents op Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit opleidingsonderdeel wordt on campus georganiseerd. Studenten wordt gevraagd om deze colleges in persoon bij te wonen en actief deel te nemen.
Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Internationale relaties: 1815 tot 1945 (B-KUL-S2B47a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het schriftelijk, gesloten boek examen kan meerdere types van vragen omvatten, zoals:
- Concepten of gebeurtenissen
- Inzichtsvragen naar de factoren die bepaalde gebeurtenissen kunnen verklaren.
- Verbandsvragen waar studenten verbanden dienen te leggen tussen gebeurtenissen die zich op uiteenlopende momenten van de bestudeerde periode hebben voorgedaan maar die elkaar duidelijk beïnvloed hebben.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent zoals meegedeeld via de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.