Ondernemerschap en business planning (B-KUL-HBH71E)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Claes Ingrid (coördinator) |  Claes Ingrid
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

1.a Analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.

2.a Begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten  van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

2.c Begrijpt en onderbouwt voor elk managementdomein het kritisch belang voor een succesvolle organisatie en de samenhang met andere managementdomeinen.

2.p Verduidelijkt de structuur en de actuele regelgeving van het sociaal recht.

3.a Detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in.

4.a Heeft  een functionele multidisciplinaire kennis om maatschappelijke fenomenen te duiden en erover te reflecteren, ook vanuit wijsgerig-ethisch perspectief, en deze op een onderbouwde manier te verbinden met de bedrijfs- en markteconomische werkelijkheid.

4.c Analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.

8.d Werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem. 

8.f Reflecteert kritisch over het eigen gedrag en de eigen aanpak, in functie van levenslang leren.

8.g Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op. 

9.a Neemt in teamverband, afhankelijk van de context, leidinggevende, uitvoerende of ondersteunende taken op en draagt aldus op actieve wijze bij aan een gezamenlijk resultaat.

9.b Luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen.

11.a Voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit.

11.b Geeft blijk van creativiteit, toont verantwoordelijkheidszin, neemt initiatief, en stelt prioriteiten bij het uitvoeren van (bedrijfs)economische opdrachten.

11.h Wendt management- en ondernemerschapsvaardigheden aan in een concrete bedrijfscontext.

12.a Schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.

12.d Integreert duurzaamheidswaarden bij de analyse van actuele (bedrijfs)economische problemen en stelt oplossingen voor die rekening houden met deze waarden. 

 

Deze cursus draagt bij tot de ondernemende competenties van de studenten. Ondernemerschap en business planning is hier benaderd vanuit een proces perspectief, en dus bouwen de studenten aan hun competenties in de verschillende stadia van het ondernemerschapsproces zoals het ontwikkelen van een business idee, het analyseren van opportuniteiten, het opstellen van een business plan, zoeken naar vormen van financiering en groei.  Deze cursus biedt ook een globaal overzicht van de juridische aspecten van een onderneming.

Dit OPO steunt op voorkennis uit volgende vakken: Bedrijfsmanagement; Micro-economie A + B; Marketing; Personeel en organisatie; Financiële rapportering en analyse; Vennootschapsrecht en boekhouden; Strategisch management; Ondernemingsfinanciering; Management project 2​

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA20C : Entrepreneurship and Business Planning

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Ondernemerschap en Business Planning (B-KUL-HBH71e)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Het ondernemerschapsproces:

Ontwikkelen van ondernemersvaardigheden: met inbegrip van, maar niet beperkt tot:

  • ondernemende karakter eigenschappen
  • herkennen van kansen en genereren van bedrijfsideeën
  • trends herkennen en haalbaarheidsanalyses uitvoeren
  • ontwikkeling van een bedrijfsmodel
  • bedrijfsplan schrijven


Oprichten en laten groeien van een onderneming: met inbegrip van, maar niet beperkt tot:

  • De ethische en juridische basis bepalen: aspecten van ondernemersrecht (bv. oprichtingsmodaliteiten)  
  • Een ondernemersteam samenstellen: aspecten van sociaal recht (bv. sociale zekerheid voor zelfstandigen)
  • Financieel ondernemerschap beoordelen: aspecten van financiële planning (bv. 3 jaar prognose financieel plan start-up)
  • Groei van een onderneming faciliteren (bv. groeipijnen aanpakken) 

 

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=18707

 

 

 

 

Blended onderwijs - Gastcollege - Groepsopdracht - Hoorcollege

De algemene werkvorm is een hoorcollege. Daar kan van afgeweken worden naargelang de noodzaak of de mogelijkheden. Ook van de leerinhouden kan afgeweken worden volgens noodzaak, tijdsdruk of mogelijkheden of actualiteit. Er kunnen ook artikels (Nederlandstalig of Engelstalig) gebruikt bovenop de leerinhouden of ter vervanging van de bestaande leerinhouden zoals vervat in vorige rubriek. Er kunnen ook bijkomende opdrachten gegeven worden aan de studenten (bijvoorbeeld het lezen van een boek of artikels)

Hoorcolleges: worden gebruikt om studenten uit te leggen hoe ondernemerschap en businessplanning te ontwikkelen. Daarvoor staan ​​enkele lessen gepland.

Coaching: studenten krijgen meerdere feedbackrondes tijdens het groepswerk. Begeleiding en feedback wordt in de eerste plaats gegeven door de cursushouder maar ook door medestudenten in het groepswerk. Daarvoor staan ​​enkele lessen gepland. 

Testimonials: studenten zullen het “ondernemersevenement” (entrepreneurial fair) * op de campus bijwonen als ook enkele gastcolleges. (* of alternatief event)

Meer informatie staat op ULTRA.

De onderwijsmethode maakt gebruik van een hybride vorm van online en on-campus (zie cursusrooster in Toledo)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ondernemerschap en Business Planning (B-KUL-H73490)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

De totaalscore voor dit opleidingsonderdeel is als volgt samengesteld: Schriftelijk Gesloten Boek Examen (60%)* + Groepswerk** (40%).

Zonder groepswerk, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een totaal score tijdens de eerste examenkans.

Het niet respecteren van de deadline zowel voor de samenstelling van de groep als het inleveren van het groepswerk betekent – behoudens bewezen overmacht – automatisch de verwijzing naar een volgende zittijd.

* Het Schriftelijk Gesloten Boek Examen bevat meerkeuzevragen waarbij een giscorrectie wordt toegepast. 

**In het groepswerk worden ook de punten verrekend van de aanwezigheid tijdens de gastcolleges en de entrepreneurial fair en van de samenwerking in het groepsteam.  

Specifieke afspraken (in het bijzonder rond het groepswerk) worden meegedeeld via ULTRA.

De bepaling van de totaalscore voor dit opleidingsonderdeel is identiek in tweede zittijd als in eerste zittijd (60% schriftelijk examen, 40% groepswerk) (zie modalitateiten onder toelichting)

De behaalde score op de groepsopdracht (40%) wordt behouden voor studenten die het groepswerk indienden in eerste zittijd.

Studenten die geen groepswerk indienden in eerste zittijd krijgen een individuele case toegewezen die uitgewerkt dient te worden vóór de tweede examenkans in augustus/september. De student neemt hiertoe zelf het initiatief door schriftelijk contact op te nemen met de docent niet later dan 1 juli 2024.