Human resource management (B-KUL-D0T34B)

Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de belangrijkste theoretische modellen in verband met HRM en de HR functie in een organisatie duiden
- de cruciale rollen van een HR manager verduidelijken en op hun belang evalueren; de rollen kunnen vertalen in vereiste competenties voor een moderne HR manager
- het strategisch belang van HRM duiden en in eenvoudige situaties strategische keuzes vertalen in HR-beslissingen
- de historische evolutie van personeelsbeheer naar strategisch HRM begrijpen en weergeven
- de belangrijkste principes van personeelsplanning weergeven en in eenvoudige situaties toepassen, met bijzondere aandacht voor planning van de aanbodzijde (bedrijfsdemografie, turnoveranalyse, e.d.m.)
- de belangrijkste wervingskanalen inschatten op hun doeltreffendheid en in concrete situaties beslissingen nemen over de optimale mix van wervingskanalen
- de belangrijkste selectietechnieken weergeven, onderling vergelijken op criteria in verband met validiteit en betrouwbaarheid, en op hun sterkten en zwakten inschatten
- de verschillende vormen van personeelsbeoordeling beschrijven, en op hun doelstellingen vergelijken; de belangrijkste beoordelingssystemen (rating versus ranking) op hun sterkten en zwakten evalueren (o.a. in relatie tot systeemtechnische problemen en beoordelingstendenties)
- de belangrijkste beloningsmethodieken beschrijven, in concrete situaties op hun sterkten en zwakten beoordelen; hun werking en hun effecten verduidelijken, o.a. door gebruik te maken van toonaangevende motivatietheorieën (bv. expectancy theory)
- de werking van verschillende trainings- en ontwikkelingsinitiatieven (zowel formele als informele vormen) verduidelijken, en in concrete situaties op hun sterkten en zwakten evalueren.
- de twee visies op talent management weergeven en in concrete situaties de daarmee gepaard gaande uitdagingen formuleren.
- de werking en het doel van het sociaal overleg weergeven.
- de belangrijkste verschillen tussen arbeiders en bedienden weergeven; belang en werking van het eenheidsstatuut beschrijven.
- de competitiviteit van ons land (onze bedrijven) weergeven; werking, doel en impact van de loonnormwet beschrijven.
- de invloed van digitalisering op de arbeidsmarkt evalueren.
De cursus beoogt de ontwikkeling van kennis, het vermogen tot kritisch reflecteren en het vermogen om de aangeleerde kennis toe te passen in concrete situaties.
Begintermen
De student moet beschikken over basisinzichten inzake:
- het functioneren van organisaties en het management van organisaties
- het functioneren van mensen en groepen in organisaties
Cursus Inleiding tot de Psychologie of de Sociologie, Mens en Organisatie (bachelor TEW, HIR) of een equivalent opleidingsonderdeel in een andere faculteit afgerond hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors in het sociaal werk) (Leuven) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 66 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023)(Leuven) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Human resource management (B-KUL-D0T34a)




Inhoud
Dit opleidingsonderdeel mikt op een verdieping van de eerste noties van personeelsmanagement die aangebracht zijn in ‘Mens en Organisatie’.
In een eerste deel wordt ingezoomd op de bijdragen van HRM in organisaties:
- Modellen van HRM (b.v. Harvard-model, Michigan-model)
- Modellen van HRM-bijdragen (b.v. model van Ulrich)
- Het werken met balanced scorecards in het kader van HRM
Vervolgens wordt ingezoomd op een aantal praktijken van HRM, meer bepaald op de domeinen:
- Planning van personeelsbeschikbaarheid en personeelsbehoefte
- Methoden van functie- en competentieanalyse
- Het ontwerp van wervings- en selectieprocedures
- Het ontwerp van functionerings- en prestatiebeoordelingssystemen (inclusief gespreksmodellen en beoordelingstendenties)
- Beloningsstrategische analyse (loonhoogte/loonsamenstelling, methoden van functieclassificatie, prestatiebeloning en motivatie)
- Het ontwerp van training en ontwikkeling
- Visies op talent management
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
* Sels, L. 2011. Cursus Human Resource Management. Leuven: Acco
* Powerpointpresentaties worden ter beschikking gesteld via Toledo
* Bijkomend cursusmateriaal wordt verdeeld via Toledo
TOLEDO
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO
Toelichting werkvorm
Er zijn weblectures beschikbaar.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Human resource management (B-KUL-D2T34b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen is een schriftelijk, gesloten boek examen en bestaat uit open vragen.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.