Human resource management (B-KUL-D0T34A)

6 studiepuntenNederlands46 urenTweede semester
Sels Luc |  Timmermans Pieter (plaatsvervanger) |  Nelissen Jill (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • de belangrijkste theoretische modellen in verband met HRM en de HR functie in een organisatie duiden
  • de cruciale rollen van een HR manager verduidelijken en op hun belang evalueren; de rollen kunnen vertalen in vereiste competenties voor een moderne HR manager
  • het strategisch belang van HRM duiden en in eenvoudige situaties strategische keuzes vertalen in HR-beslissingen
  • de historische evolutie van personeelsbeheer naar strategisch HRM begrijpen en weergeven
  • de belangrijkste principes van personeelsplanning weergeven en in eenvoudige situaties toepassen, met bijzondere aandacht voor planning van de aanbodzijde (bedrijfsdemografie, turnoveranalyse, e.d.m.)
  • de belangrijkste wervingskanalen inschatten op hun doeltreffendheid en in concrete situaties beslissingen nemen over de optimale mix van wervingskanalen
  • de belangrijkste selectietechnieken weergeven, onderling vergelijken op criteria in verband met validiteit en betrouwbaarheid, en op hun sterkten en zwakten inschatten
  • de verschillende vormen van personeelsbeoordeling beschrijven, en op hun doelstellingen vergelijken; de belangrijkste beoordelingssystemen (rating versus ranking) op hun sterkten en zwakten evalueren (o.a. in relatie tot systeemtechnische problemen en beoordelingstendenties)
  • de belangrijkste beloningsmethodieken beschrijven, in concrete situaties op hun sterkten en zwakten beoordelen; hun werking en hun effecten verduidelijken, o.a. door gebruik te maken van toonaangevende motivatietheorieën (bv. expectancy theory)
  • de werking van verschillende trainings- en ontwikkelingsinitiatieven (zowel formele als informele vormen) verduidelijken, en in concrete situaties op hun sterkten en zwakten evalueren.
  • de twee visies op talent management weergeven en in concrete situaties de daarmee gepaard gaande uitdagingen formuleren.
  • de werking en het doel van het sociaal overleg weergeven.
  • de belangrijkste verschillen tussen arbeiders en bedienden weergeven; belang en werking van het eenheidsstatuut beschrijven.
  • de competitiviteit van ons land (onze bedrijven) weergeven; werking, doel en impact van de loonnormwet beschrijven.
  • de invloed van digitalisering op de arbeidsmarkt evalueren.

De cursus beoogt de ontwikkeling van kennis, het vermogen tot kritisch reflecteren en het vermogen om de aangeleerde kennis toe te passen in concrete situaties.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Human resource management (B-KUL-D0T34a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
Sels Luc |  Timmermans Pieter (plaatsvervanger) |  Nelissen Jill (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Dit opleidingsonderdeel mikt op een verdieping van de eerste noties van personeelsmanagement die aangebracht zijn in ‘Mens en Organisatie’.

In een eerste deel wordt ingezoomd op de bijdragen van HRM in organisaties:

  • Modellen van HRM (b.v. Harvard-model, Michigan-model)
  • Modellen van HRM-bijdragen (b.v. model van Ulrich)
  • Het werken met balanced scorecards in het kader van HRM

Vervolgens wordt ingezoomd op een aantal praktijken van HRM, meer bepaald op de domeinen:

  • Planning van personeelsbeschikbaarheid en personeelsbehoefte
  • Methoden van functie- en competentieanalyse
  • Het ontwerp van wervings- en selectieprocedures
  • Het ontwerp van functionerings- en prestatiebeoordelingssystemen (inclusief gespreksmodellen en beoordelingstendenties)
  • Beloningsstrategische analyse (loonhoogte/loonsamenstelling, methoden van functieclassificatie, prestatiebeloning en motivatie)
  • Het ontwerp van training en ontwikkeling
  • Visies op talent management

Gebruikt studiemateriaal
* Sels, L. 2011. Cursus Human Resource Management. Leuven: Acco 
* Powerpointpresentaties worden ter beschikking gesteld via Toledo
* Bijkomend cursusmateriaal wordt verdeeld via Toledo

TOLEDO
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO

Er zijn weblectures beschikbaar.

2 sp. Human resource management: zelfstudie (B-KUL-D0T59a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtTweede semester
Sels Luc |  Nelissen Jill (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Groepsopdracht:

De studenten voeren een groepsopdracht uit. Over deze groepsopdracht wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo.

Dit opleidingsonderdeel mikt op een verdieping van de eerste noties van personeelsmanagement die aangebracht zijn in ‘Mens en Organisatie’.

Gebruikt studiemateriaal:

  • Sels, L. 2011. Cursus Human Resource Management. Leuven: Acco
  • Powerpointpresentaties worden ter beschikking gesteld via Toledo
  • Bijkomend cursusmateriaal wordt verdeeld via Toledo

TOLEDO

  • Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Human resource management (B-KUL-D2T34a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen


De evaluatie bestaat uit 2 delen:

(1) Schriftelijk examen. Het examen is een schriftelijk, gesloten boek examen en bestaat uit open vragen.

(2) Groepsopdrachten. De studenten moeten tijdens het jaar opdrachten in groep (samengesteld door de titularis) uitvoeren. Over deze groepsopdrachten wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo.

 

Bepaling eindresultaat

  • Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
  • Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
    • de groepsopdrachten worden beoordeeld op 6 van de 20 punten
    • het examen op 14 van de 20 punten
  • Indien een student niet deelneemt aan het schriftelijk examen of het groepswerk, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
  • Indien de vastgelegde deadlines voor de groepsopdrachten niet worden gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Tweede examenkans

  • Wie bij de 1ste examenkans niet slaagde voor dit opleidingsonderdeel, dient steeds het examen te hernemen. Net als bij de 1ste examenkans, is het examen een gesloten boek examen dat bestaat uit open vragen
  • Wie bij de 1ste examenkans slaagde voor het groepswerk, behoudt dit punt.
  • Wie bij de 1ste examenkans niet slaagde voor het groepswerk, dient een nieuwe individuele paperopdracht te maken. De inhoud en modaliteiten (o.a. deadline) van deze opdracht worden door de titularis via Toledo bekend gemaakt.
  • De bepaling van het eindresultaat gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1ste examenkans.