Human resource management m.i.v. people en performance management in sportorganisaties (B-KUL-L07M6A)

5 studiepuntenNederlands54 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vande Broek Gert (coördinator) |  Sels Luc |  Timmermans Pieter (plaatsvervanger) |  Nelissen Jill (plaatsvervanger) |  Vande Broek Gert
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Na dit opleidingsonderdeel is de student:

  • zich bewust van zijn eigen leiderschapsstijl en de mogelijke impact hiervan op de motivatie en het engagement van zijn werknemers/vrijwilligers.
  • zich bewust van het belang van goed leiderschap binnen het team (personen die leiderschapsrollen vervullen).

 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • zijn leiderschapsstijl aanpassen aan de situationele karakteristieken
  • een optimaal motivationeel klimaat ontwikkelen waardoor pro-activiteit, teamcohesie en groepsdynamiek wordt bevorderd
  • het leiderschap binnen het team identificeren (wie neemt welke leiderschapsrol op)
  • de belangrijkste theoretische modellen in verband met HRM en de HR functie in een organisatie duiden
  • de cruciale rollen van een HR manager verduidelijken en op hun belang evalueren; de rollen kunnen vertalen in vereiste competenties voor een moderne HR manager
  • het strategisch belang van HRM duiden en in eenvoudige situaties strategische keuzes vertalen in HR-beslissingen
  • de historische evolutie van personeelsbeheer naar strategisch HRM begrijpen en weergeven
  • de belangrijkste principes van personeelsplanning weergeven en in eenvoudige situaties toepassen, met bijzondere aandacht voor planning van de aanbodzijde (bedrijfsdemografie, turnoveranalyse, e.d.m.)
  • de belangrijkste wervingskanalen inschatten op hun doeltreffendheid en in concrete situaties beslissingen nemen over de optimale mix van wervingskanalen
  • de belangrijkste selectietechnieken weergeven, onderling vergelijken op criteria in verband met validiteit en betrouwbaarheid, en op hun sterkten en zwakten inschatten
  • de verschillende vormen van personeelsbeoordeling beschrijven, en op hun doelstellingen vergelijken; de belangrijkste beoordelingssystemen (rating versus ranking) op hun sterkten en zwakten evalueren (o.a. in relatie tot systeemtechnische problemen en beoordelingstendenties)
  • de belangrijkste beloningsmethodieken beschrijven, in concrete situaties op hun sterkten en zwakten beoordelen; hun werking en hun effecten verduidelijken, o.a. door gebruik te maken van toonaangevende motivatietheorieën (bv. expectancy theory)
  • de werking van verschillende trainings- en ontwikkelingsinitiatieven (zowel formele als informele vormen) verduidelijken, en in concrete situaties op hun sterkten en zwakten evalueren.
  • de twee visies op talent management weergeven en in concrete situaties de daarmee gepaard gaande uitdagingen formuleren.
  • de werking en het doel van het sociaal overleg weergeven.
  • de belangrijkste verschillen tussen arbeiders en bedienden weergeven; belang en werking van het eenheidsstatuut beschrijven.
  • de competitiviteit van ons land (onze bedrijven) weergeven; werking, doel en impact van de loonnormwet beschrijven.
  • de invloed van digitalisering op de arbeidsmarkt evalueren.

De cursus beoogt de ontwikkeling van kennis, het vermogen tot kritisch reflecteren en het vermogen om de aangeleerde kennis toe te passen in concrete situaties.

 

Specifiek doel van het opleidingsonderdeel is om op basis van wetenschappelijke inzichten de studenten specifieke vaardigheden van leidinggevenden in sportorganisaties bij te brengen.

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student met de nodige diepgang kan reflecteren over zijn/haar functioneren als leider. Dit betekent dat de student zich bewust is van de impact van zijn leiderschapsstijl op uitkomsten als pro-activiteit, groepsdynamiek, mentale veerkracht, leiderschap van personen binnen het team, enz. Hierdoor is de student in staat zijn gedrag als leidinggevende aan te passen aan de vereisten van omgeving en zijn team.

Begintermen:

zie ECTS-fiche van het OPO Human Resource Management D0T34B - https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/syllabi/n/D0T34BN.htm#activetab=doelstellingen_idm12165856

EN de student heeft kennis van de Self-Determination Theory en is vertrouwd met algemene begrippen van de psychologie.

Beginvoorwaarden creditcontract:

zie ECTS-fiche van het OPO Human Resource Management D0T34B - https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/syllabi/n/D0T34BN.htm#activetab=doelstellingen_idm12165856

EN de student heeft bovendien het volgende opleidingsonderdeel vooraf gevolgd:

Psychologie (bv. L09A7A)

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

 

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L08I2B : Stage in sportbeleid en sportmanagement m.i.v. practicum en seminarie

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Human resource management (B-KUL-D0T34a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
Sels Luc |  Timmermans Pieter (plaatsvervanger) |  Nelissen Jill (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Dit opleidingsonderdeel mikt op een verdieping van de eerste noties van personeelsmanagement die aangebracht zijn in ‘Mens en Organisatie’.

In een eerste deel wordt ingezoomd op de bijdragen van HRM in organisaties:

  • Modellen van HRM (b.v. Harvard-model, Michigan-model)
  • Modellen van HRM-bijdragen (b.v. model van Ulrich)
  • Het werken met balanced scorecards in het kader van HRM

Vervolgens wordt ingezoomd op een aantal praktijken van HRM, meer bepaald op de domeinen:

  • Planning van personeelsbeschikbaarheid en personeelsbehoefte
  • Methoden van functie- en competentieanalyse
  • Het ontwerp van wervings- en selectieprocedures
  • Het ontwerp van functionerings- en prestatiebeoordelingssystemen (inclusief gespreksmodellen en beoordelingstendenties)
  • Beloningsstrategische analyse (loonhoogte/loonsamenstelling, methoden van functieclassificatie, prestatiebeloning en motivatie)
  • Het ontwerp van training en ontwikkeling
  • Visies op talent management

Gebruikt studiemateriaal
* Sels, L. 2011. Cursus Human Resource Management. Leuven: Acco 
* Powerpointpresentaties worden ter beschikking gesteld via Toledo
* Bijkomend cursusmateriaal wordt verdeeld via Toledo

TOLEDO
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO

Er zijn weblectures beschikbaar.

1 sp. People en performance management in sportorganisaties (B-KUL-L07M6a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Om een beter inzicht te verwerven in het persoonlijk functioneren als leidinggevende komen volgende topics aan bod:

  • Evaluatie van gedrag leidinggevende aan de hand van het coachkompas
  • Verband tussen gedrag leidinggevende en specifieke situationele variabelen
  • Uitkomsten van motiverend en performant leiderschap zoals pro-activiteit, teamcohesie, resilience, gepercipieerde rechtvaardigheid van de leidinggevende, …
  • Balans tussen participatief en directief leiderschap

Artikels aangeleverd via Toledo tijdens de lessenreeks

In de hoorcolleges wordt het theoretisch kader geschetst. Aan de hand van discussie en interactie met studenten wordt een eerste vertaling gebracht naar praktijkrelevante situaties.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Human resource management m.i.v. people en performance management in sportorganisaties (B-KUL-L27M6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten


Voor de onderwijsleeractiviteit Human Resource Management:

Voor de evaluatieactiviteiten van deze onderwijsleeractiviteit zie ECTS-fiche van het OPO Human Resource Management D0T34B - https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/syllabi/n/D0T34BN.htm#activetab=doelstellingen_idm12165856

 

Voor de onderwijsleeractiviteit People en performance management in sportorganisaties:

Pass or Fail-evaluatie die zal gebeuren op basis van discussie en interactie tijdens de lesmomenten. De studenten zullen zich op deze discussie- en interactiemomenten kunnen voorbereiden door middel van leesopdrachten en korte voorafgaande bevragingen.

 

De student dient op beide onderwijsleeractiviteiten te slagen om te slagen voor het opleidingsonderdeel.

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • D0T34a - Human resource management (binnen academiejaar)
  • L07M6a - People en performance management in sportorganisaties (binnen academiejaar)

Bij een onvoldoende voor de onderwijsleeractiviteit D0T34a Human Resource Management maar met een pass voor de onderwijsleeractiviteit People en performance management in sportorganisaties: deze pass kan worden overgedragen naar de volgende examenperiode binnen het lopende academiejaar.

Bij een fail voor de onderwijsleeractiviteit People en performance management in sportorganisaties wordt een nieuwe opgave gegeven voorzien tijdens de herexamenperiode. Een geslaagde score uit het andere OLA D0T34a Human Resource Management kan overgedragen worden.

Bij een voldoende kan de student het examen hernemen, maar telt de laatste score.

Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.