Deontologische problemen uit de criminologische praktijk (B-KUL-C00A8A)
Doelstellingen
De basisdoelstelling van het college is het onderbouwen van en reflecteren op een aantal basisproblemen uit de criminologische praktijk, die de studenten o.m. dank zij hun stage-ervaring hebben leren kennen. 'Ethische' en deontologische kaders kaders worden aangereikt.
• Kennen: kennis maken met een aantal 'ethische kaders', en bestaande reguleringen (vb. beroepsgeheim). Kennis nemen van de belangrijke ethische en deontologische problemen binnen de criminologische functies.
• Kunnen: Oplossen van deontologische problemen in het veld. Reflecteren op ethische beginselen en problemen binnen het criminologisch vakgebied.
• Houding: leren ontwikkelen van een kritisch-ethische houding binnen de criminologie en de criminologisch werksettings; ontwikkelen van een ethische gevoeligheid
Begintermen
• Kennen: minstens passieve kennis van het engels
• Kunnen: vermogen tot analyse, synthese en interpretatie; observatievermogen
• Houding: kritische ingesteldheid; houding van openheid en interesse voor de ethische kant van criminologische problemen.
Van de studenten wordt ook verwacht dat zij reeds stage- of beroepservaringen hebben opgedaan, zodat in de colleges theorie en praktijk met elkaar kunnen worden geconfronteerd.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG(C04G6A) OF GELIJKTIJDIG(C04G9A) OF GELIJKTIJDIG(C05G2A) OF GELIJKTIJDIG(C04G6B) OF GELIJKTIJDIG(C04G9B) OF GELIJKTIJDIG(C05G2B))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
C04G6A : Criminologische praktijk "Politie en justitie" (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
C04G9A : Criminologische praktijk "Jeugd en preventie" (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
C05G2A : Criminologische praktijk "Strafrechtsbedeling en welzijnszorg" (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
C04G6B : Criminologische praktijk "politie en justitie"
C04G9B : Criminologische praktijk "jeugd en preventie"
C05G2B : Criminologische praktijk "strafrechtsbedeling en welzijnszorg"
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Deontologische problemen uit de criminologische praktijk (B-KUL-C00A8a)
Inhoud
Naast een aantal hoorcolleges worden werkzittingen gepland waarin ethische en deontologische problemen aan bod komen. Deze hebben betrekking op de verschillende deeldomeinen en dimensies van de criminologische praktijk, en worden gekaderd binnen een ruime visie op de actuele samenleving. de criminoloog als hulpverlener: kwaliteit en ethiek van de hulpverlening, het beroepsgeheim en privacy, signaalfunctie, instrumentalisering van het welzijnswerk… de criminoloog en het uitoefenen van macht: (o.m. in politie- en strafuitvoeringsmiddens de criminoloog en het inwinnen en verwerken van informatie (pers en wetenschappelijk onderzoek).
Studiemateriaal
• ELCHARDUS, M., CHAUMONT, J.M. en LAUWERS, S. "Morele onzekerheid en nieuwe degelijkheid" in Verloren Zekerheid, De Belgen en hun waarden, overtuigingen en houdingen, Tielt, Lannoo, 2000, 153-192.
• CAUWELIER, D. (ed.), Ethiek van de hulpverlening, Brussel, VIW en Van Loghum-Slaterus, 1984.
• DE DIJN, H., De herontdekking van de ziel. Voor een volwassen kwaliteitszorg, Nijmegen, Valkhof Pers, 1999, 83p.
• RAES, K., "De ethiek van het (forensisch welzijnswerk en het veiligheidsbeleid. Tussen individuele rechtsaanspraken en punitieve ordeningsparktijken", in K. RAES, (ed.) Het recht van de samenleving, Brussel, VUBPress, 1999, 169-199.
• BAUMAN, Z., "Zoals op TV", in Ethische Perspectieven 10, 2000, 84-99.
• KATZ, H., "Vermenigvuldiging van media en sociale segmentatie", in Ethische perspectieven 10, 2000, 1000-111
• SOURYAL, S., Ethics in justice. In search of the truth, Cincinati, Oh., Anderson: Hoofdstuk 5: The ethics of criminal justice today: what is being done and what can be done?, 273-377.
• F. HUTSEBAUT, Beroepsgeheim: een probleemstelling, Leuven, niet gepubliceerd.
Toelichting werkvorm
• Enkele hoorcolleges waarin 'kaders' worden aangereikt
• Groepszittingen waarin een aantal geselecteerde problemen aan bod komen
• Leesopdrachten ter voorbereiding van de groepszittingen
• Uitwerking van een persoonlijke paper over een zelf gekozen ethisch criminologisch probleem