Maatschappelijk verantwoorde marketing (B-KUL-HMG12A)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
6 studiepuntenEngels39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Faseur Tine (coördinator) |  Faseur Tine
OC Master of Management Engineering FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0O51A : Sociale marketing
HMH50F : Maatschappelijk verantwoorde marketing
HZH27A : Maatschappelijk verantwoorde marketing (A)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Maatschappelijk verantwoorde marketing (B-KUL-HMG12a)

6 studiepuntenEngelsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Master of Management Engineering FEB Campus Brussel

De meest recente definitie van Marketing van de "American Marketing Association" geeft aan dat Marketing niet alleen gaat over een win-win situatie voor klanten en bedrijven. Consumenten en organisaties maken deel uit van een grotere samenleving, dus er moet ook rekening worden gehouden met de middelen die nodig zijn om producten en diensten te produceren. In deze cursus wordt benadrukt hoe marketingactiviteiten van profit en non-profit organisaties kunnen bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Bovendien legt deze cursus uit hoe duurzame waarde kan worden gecreëerd voor alle actoren van het ecosysteem van een bedrijf/organisatie.

Allereerst wordt in deze cursus uitgelegd wat maatschappelijk verantwoorde marketing betekent voor profit organisaties en welke factoren daarbij een rol spelen. Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen zijn:

Hoe maak je de marketingstrategie (meer) duurzaam?
Hoe kan duurzame waarde worden gecreëerd door en voor consumenten en andere belanghebbenden? 
Hoe maak je de marketingimplementatie (meer) duurzaam gedurende de gehele customer journey?
Hoe communiceer je duurzame (marketing)inspanningen naar consumenten?
De link tussen marketing en overconsumptie en materialisme.
De marketing van nieuwe (duurzamere) bedrijfsmodellen
(De drijfveren en barrières van) duurzame consumptie
...
Kortom, studenten worden vertrouwd gemaakt met hoe winstgevende organisaties op een duurzame manier aan marketing kunnen doen.

Het tweede deel van deze cursus behandelt marketingstrategieën en -technieken die gebruikt kunnen worden door non-profitorganisaties die een sociaal of ecologisch doel hebben (sociale organisaties, non-profitorganisaties, overheden, ... ) Hier ligt de focus op Sociale Marketing en Non-Profit Marketing als instrument om winst te realiseren in sociale, ecologische en gezondheidstermen. Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen zijn

Theorieën van gedragsverandering
Het gebruik van angstboodschappen en andere negatieve emoties in sociale communicatie 
Nudging
fondsenwerving
enz.


Ten derde behandelt deze cursus het onderwerp ethiek in marketing, omdat dit een essentieel onderdeel is van Maatschappelijk Verantwoorde Marketing. Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen zijn:

Het belang van marketingethiek
Marketingpraktijken die als onethisch worden beschouwd: een evolutie
Het ethische besluitvormingsproces

Discussie - Oefensessie - Paper - Webinar - Werkcollege

Een eerste deel van de cursus bestaat uit theoretische lessen waarin theoretische kaders worden uitgelegd. Een tweede deel bestaat uit interactieve lessen waarin de nadruk ligt op de praktische implicatie van de theorie. 
Voor het theoretische gedeelte worden online videoclips uitgedeeld aan de studenten waarin de theorie wordt uitgelegd. De studenten wordt ook gevraagd een aantal academische papers te lezen.
Het is belangrijk dat de studenten de relevante theoretische videoclips bekijken en de relevante papers lezen als voorbereiding op de interactieve lessen.  


Tijdens de interactieve lessen houden we klassikale discussies, lossen we oefeningen en cases op, beantwoorden we vragen, ... We zorgen ervoor dat het duidelijk wordt hoe de theorie kan worden toegepast in de praktijk. Voor deze lessen zijn actieve deelname en interactie belangrijk. 


Waar mogelijk zullen de interactieve lessen op de campus plaatsvinden. Alleen wanneer dit onmogelijk is, worden de interactieve lessen online georganiseerd.
De interactieve lessen worden niet opgenomen (noch op een hybride manier georganiseerd).

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Maatschappelijk verantwoorde marketing (B-KUL-H75781)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer


KENMERKEN VAN DE EVALUATIE
Het examen is een schriftelijk take home examen van beperkte duur (3 uur). Het examen moet geüpload worden op het Toledo platform tegen de deadline. Een back-up systeem is voorzien via e-mail. Studenten mogen tijdens het examen gebruik maken van geschreven materiaal en het internet (cursusaantekeningen, boeken, enz.). 

Het examen bestaat uit twee delen:
- De opdracht van het eerste deel wordt tijdens het semester ter beschikking gesteld (in de klas + op Toledo). Studenten kunnen tijdens het semester aan de opdracht van dit eerste deel werken. Deze opdracht vraagt van de student om te reflecteren op één of meerdere thema's die in deze cursus aan bod komen en/of om één of meerdere concepten, theorieën en raamwerken uit het domein van maatschappelijk verantwoorde marketing toe te passen. Het specifieke doel van deze opdracht en de bijbehorende feedbackmethode worden duidelijk en tijdig gecommuniceerd door de coördinator van deze cursus. LET OP: met dit eerste deel van het examen kunnen studenten geen punten verdienen. De opdracht is echter wel verplicht. Studenten zullen hun antwoorden op de vragen van het tweede deel van het examen moeten relateren aan hun oplossing van deze eerste opdracht. 
- De opdracht voor het tweede deel van het examen wordt meegedeeld aan het begin van het schriftelijk (computer) examen (via Toledo). Er zullen kritische open vragen zijn, die betrekking hebben op de verschillende onderdelen van de cursus. Sommige vragen zullen betrekking hebben op de oplossing van de eerste opdracht. 

 

De oplossingen van beide onderdelen moeten samen ingeleverd worden op de dag van het examen.
De procedure van het examen wordt uitgelegd tijdens de introductieles en de informatie wordt ook verspreid via Toledo.

BEPALING VAN DE EINDCIJFERS
De cijfers worden bepaald door de docent zoals meegedeeld via Toledo. Het resultaat wordt berekend en meegedeeld als een geheel getal op een schaal van 20.
Om te slagen voor deze cursus moeten studenten een oplossing uploaden voor de eerste opdracht (eerste deel van het examen) EN ze moeten minstens 10/20 halen voor het tweede deel van het examen. 

Studenten die niet geslaagd zijn in de eerste examenperiode moeten het examen in zijn geheel (beide delen) overdoen.

De kenmerken van de evaluatie en cijferbepaling zijn identiek aan die van de eerste examenkans.