Maatschappelijk verantwoorde marketing (B-KUL-HMH50F)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Faseur Tine (coördinator) |  Faseur Tine
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.8  (SMM) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis van en inzichten in Maatschappelijk Verantwoorde Marketing een marketingstrategie en -doelstellingen voor bedrijven voor waarbij een duurzame relatie met klant en maatschappij centraal staat.

1.9 (SMM) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis van en inzichten in Sociale Marketing een duurzame marketingstrategie voor om mensen aan te zetten tot gedrag dat bijdraagt aan het individueel of maatschappelijk welzijn (gezondheid, milieu, gelijkheid, …)

2.6. (SMM) neemt op basis van wetenschappelijke kennis van en inzichten in Maatschappelijk Verantwoorde Marketing een onderbouwd standpunt in over de rol van marketing en consument in recente consumptie evoluties zoals overconsumptie en materialisme.

1,15 (SMM) De student heeft inzicht in de drijfveren en barrières die consumenten ondervinden in de evolutie naar meer duurzaam consumptie gedrag. 

3.11 (SMM) reflecteert kritisch over en evalueert op basis van wetenschappelijke kennis van en inzichten in Maatschappelijk Verantwoorde Marketing de verschillende marketing technieken die gebruikt worden door overheden, non-profit organisaties en sociale ondernemingen om duurzaam en sociaal (consumptie) gedrag te bevorderen

4.3. (SMM) beoordeelt de maatschappelijke (sociale, ecologische en ethische) invloed van en individuele risico’s gerelateerd aan commerciële en sociale marketing technieken.

7.1 stelt zich diplomatisch en integer op en kan via onderhandeling en bemiddeling komen tot een consensus die rekening houdt met de belangen van de verschillende betrokkenen. 

7.2 bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.

7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen. 

9.3 communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en verantwoordt gemaakte keuzes, zowel mondeling als schriftelijk. 

10.4 (SMM) reflecteert kritisch over de groeiende professionalisering van marketing binnen de non-profit sector

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HZH27A : Maatschappelijk verantwoorde marketing (A)
HMG12A : Socially Responsible Marketing

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Maatschappelijk verantwoorde marketing (B-KUL-HMH50f)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Marketing wordt traditioneel gedefinieerd als “het proces waarmee bedrijven (of instellingen) waarde creëren voor de klant en sterke klantrelaties opbouwen om in ruil daarvoor waarde van de klant terug te krijgen”.  Jammer genoeg stellen we vast dat te veel nadruk wordt gelegd door marketeers op de bevrediging van de (korte termijn) wensen van klanten en bedrijven, en dit conflicteert met het welzijn van onze samenleving (inclusief het welzijn van klanten en organisaties) op de lange termijn. Het wordt steeds duidelijker dat marketing niet alleen draait of zou moeten draaien om het creëren van waarde voor klanten en bedrijven ‘no matter what’, maar om waardecreatie die plaatsvindt op een maatschappelijk verantwoorde wijze. Consumenten en organisaties moeten gezien worden als onderdeel van een groter geheel.

Het maatschappelijke marketingconcept wordt steeds belangrijker. De samenleving verwacht meer en meer dat organisaties milieu, sociaal welzijn en ethiek in acht nemen bij het uitdenken en uitvoeren van marketingstrategieën en marketingtactieken. Maatschappelijk verantwoorde marketing is dan ook één van de belangrijkste trends en krachten in het veranderende marketinglandschap.

Marketing heeft dus een belangrijke rol te spelen in het streven naar een duurzame(re) wereld. Dit wordt in dit opleidingsonderdeel besproken vanuit verschillende perspectieven: dat van bedrijven, van consumenten en van de overheid en non-profit organisaties.

Voorbeelden van topics die hierbij aan bod komen zijn:

Wat betekent het voor commerciële bedrijven om op een maatschappelijk verantwoorde manier aan marketing te doen.

Hoe kom je tot een (meer) duurzame marketing strategie en implementatie? 

Hoe kan je duurzame inspanningen communiceren naar consumenten?

De link tussen MVO en marketing 

Duurzame consumptie?

Wat is duurzame consumptie?

Barrières en motivatoren van duurzame consumptie

De link tussen marketing en overconsumptie en materialisme

Sociale marketing

Theorieën van gedragsverandering

Het gebruik van angst appeals en andere negatieve emoties in communicatie

Nudging

Non-profit marketing

Fondsenwerving

Ethiek in marketing

Kritieken op marketing

Belang van ethiek in marketing

Ethisch beslissingsproces.

  • Dit opleidingsonderdeel maakt geen gebruik van een handboek.

    Het studiemateriaal is divers al wordt in heel wat modules gebruik gemaakt van online kennisclips. Studenten kunnen dergelijke clips bekijken via het Toledo-platform. In zo’n kennisclip worden concepten, theorieën en inzichten toegelicht door de docent of een collega-expert/gastspreker, vaak geïllustreerd aan de hand van voorbeelden. Deze kennisclips werden bijna altijd opgenomen in een professionele opnamestudio en kunnen via een adaptief leerpad (zie ‘toelichting werkvorm’) op eigen tempo verwerkt worden.

    Kennisclips worden via Toledo aangeleverd met bijhorende slides, (reflectie-)oefeningen, korte opdrachten (niet op punten), cases, voorbeeldexamenvragen en soms ook wat extra lees- of kijkwerk (bijvoorbeeld academische paper, videofragment, YouTube-clip, blog, of professioneel rapport).

    Studiemateriaal is vaak gebaseerd op academisch onderzoek en dus wetenschappelijke papers. Deze academische papers worden zo goed als altijd toegelicht in de online kennisclips en kunnen, indien gewenst, als achtergrond worden doorgenomen.

    In elke module is het steeds duidelijk voor studenten waaraan ze zich kunnen verwachten en wat er precies van hen wordt verwacht.

Nederlands

Opmerking: Hou er rekening mee dat studiemateriaal Engelstalig kan zijn. Zo bijvoorbeeld is Engels steevast de voertaal bij academische papers.

Dit opleidingsonderdeel bestaat enerzijds uit theoretische lessen waarbij theoretische kaders zullen geschetst worden, en anderzijds uit interactieve colleges waarin de praktische implicatie zal geïllustreerd worden.

Voor het theoretisch deel wordt gewerkt met online filmpjes waarin de theorie wordt uitgelegd. Ook zal de student gevraagd worden academische artikelen te lezen. 

De interactieve colleges zullen bestaan uit klasdiscussies, vragenrondes, uitwerken van cases, rollenspel, het bespreken van oefeningen, cases en voorbeeldexamenvragen... Belangrijk is dat de student de theoretische sessies goed heeft doorgenomen ter voorbereiding van de interactieve colleges. Studenten zullen na dergelijke oefeningen ook de opdracht krijgen om individueel de klasdiscussies die zo ontstaan te koppelen aan theoretische modellen die worden gezien

Wanneer mogelijk zullen de interactieve sessies op de campus doorgaan. Enkel indien dit onmogelijk is zullen deze sessies online doorgaan. De interactieve sessies worden niet opgenomen. 

Aangezien het opleidingsonderdeel Maatschappelijk Verantwoorde Marketing goed is voor 6 studiepunten, staat hier dus een studietijd van 150 à 180 uren tegenover. Bij de opmaak van dit opleidingsonderdeel werd met deze studieomvang rekening gehouden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Maatschappelijk verantwoorde marketing (B-KUL-H75047)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


KENMERKEN VAN DE EVALUATIE

Tijdens de examenperiode zal er een open boek examen op de computer plaatsvinden (in Toledo), georganiseerd in een computerlokaal. Studenten mogen tijdens het examen gebruikmaken van alle cursusmaterialen (notities, boeken, slides, artikelen, enz.) en het internet. Het gebruik van AI is echter niet toegestaan tijdens het examen.

Het examen bestaat uit twee delen.

- De opgave van het eerste deel wordt gedurende het semester beschikbaar gesteld (in de klas + op Toledo). Studenten kunnen gedurende het semester aan de opdracht van dit eerste deel werken. Deze opdracht vergt van de student een reflectie over één of meerdere thema’s die aan bod komen in dit opleidingsonderdeel en/of een toepassing van één of meerdere concepten, theorieën en denkkaders uit het maatschappelijke marketingdomein. Het concrete doel van deze opdracht alsook de bijhorende en feedbackmethode worden duidelijk en tijdig gecommuniceerd door de coördinator van dit opleidingsonderdeel. OPGELET: met deze opdracht kunnen studenten geen punten verdienen, maar het is wel verplicht. De studenten zullen hun oplossing voor deze opdracht nodig hebben voor het oplossen van het tweede deel van het examen. 

- De opdracht van het tweede deel van het examen wordt aan het begin van het schriftelijke (computer) examen gecommuniceerd (via Toledo). Er zullen kritische open vragen gesteld worden, gerelateerd aan verschillende delen van de cursus. Sommige vragen zullen betrekking hebben op de oplossing van de student voor de eerste opgave.

De oplossingen van beide delen moeten op het examenmoment worden ingediend.

De procedure van het examen wordt uitgelegd tijdens de introductieles, en de informatie zal ook worden verspreid via Toledo.

BEPALING VAN DE EINDCIJFERS

Het resultaat, bepaald door de docent, wordt berekend en gecommuniceerd als een geheel getal op 20.

Om voor dit vak te slagen, moeten studenten een oplossing uploaden voor de eerste opgave (eerste deel van het examen) EN moeten ze minimaal 10/20 behalen voor het tweede deel van het examen.

Studenten die niet zijn geslaagd in de eerste examenperiode moeten het hele examen opnieuw afleggen (beide delen).

Tijdens de examenperiode zal er een open boek examen op de computer plaatsvinden (in Toledo), georganiseerd in een computerlokaal. Studenten mogen tijdens het examen gebruikmaken van alle cursusmaterialen (notities, boeken, slides, artikelen, enz.) en het internet. Het gebruik van AI is echter niet toegestaan tijdens het examen.

Het examen bestaat uit twee delen.

- De opgave van het eerste deel is hetzelfde als in de eerste examenperiode. OPGELET: met deze opdracht kunnen studenten geen punten verdienen, maar het is wel verplicht. De studenten zullen hun oplossing voor deze opdracht nodig hebben voor het oplossen van het tweede deel van het examen. 

- De opdracht van het tweede deel van het examen wordt aan het begin van het schriftelijke (computer) examen gecommuniceerd (via Toledo). Er zullen kritische open vragen gesteld worden (andere dan bij de eerste examenkans), gerelateerd aan verschillende delen van de cursus. Sommige vragen zullen betrekking hebben op de oplossing van de student voor de eerste opgave.

De oplossingen van beide delen moeten op het examenmoment worden ingediend.

BEPALING VAN HET EINDCIJFER

Het resultaat, bepaald door de docent wordt berekend en gecommuniceerd als een geheel getal op 20.

Om voor dit vak te slagen, moeten studenten een oplossing uploaden voor de eerste opgave (eerste deel van het examen) EN moeten ze minimaal 10/20 behalen voor het tweede deel van het examen.