Duurzame ontwikkeling (B-KUL-HMA78A)
Doelstellingen
Dit vak evalueert de volgende leeruitkomsten/doelen:
De student
1.2 (SM) gebruikt economische- en bedrijfsconcepten en modellen bij het analyseren en ontwikkelen van een regelgevingskader vanuit een sociaal perspectief.
1.3 (SM) herkent ‘slechte/onduurzame’ problemen (armoede, ongelijkheid, biodiversiteit, vervuiling,…) en neemt die in rekenschap bij het ontwikkelen van een duurzaam beleid
2.2 (SM) kan, zich baserende op de belangrijkste duurzaamheidsprincipes, kritisch reflecteren op regelgevende beleidskeuzes.
2.3 (SM) kan kritisch reflecteren over ‘slechte/onduurzame’ problemen (armoede, ongelijkheid, biodiversiteit, vervuiling,…).
2.4 (SM) neemt de internationale dimensie in rekenschap bij het formuleren van een gemotiveerd advies inzake duurzaamheid.
2.5 (SM) kent de belangrijkste filosofische en analytische economische denkkaders tegen dewelke normatieve en positieve vraagstellingen inzake de evaluatie van duurzame ontwikkeling.
4.1 (SM) reflecteert kritisch over de impact van maatschappelijke, internationale en organisatorische trends op het duurzaamheidsbeleid van een organisatie, daarbij rekening houdende met de gevolgen voor de relevante stakeholders.
10.1 (SM) houdt zijn/haar kennis inzake duurzaamheidstopics up-to-date gebaseerd op prakrijktgeoriënteerde, beleidsgeoriënteerde en wetenschappelijke informatiekanalen
Boodschap voor studenten Milieu- en preventiemanagement: Gezien het belang van de actieve werkvorm (en ook om een dergelijke actieve werkvorm praktisch haalbaar te houden), is slechts een beperkt aantal MPM-studenten toegelaten tot deze OPO. Meer specifiek kunnen maximaal 7 MPM-studenten zich inschrijven voor deze cursus. Geïnteresseerde MPM-studenten kunnen zich aanmelden voor de cursus door een e-mail te sturen naar sa.brussel@kuleuven.be. Alleen de eerste 7 MPM-studenten kunnen zich inschrijven voor de cursus.
Begintermen
Voor het volgen van deze cursus is het aangewezen dat de vakken Micro-Economie (of Managerial Economics) en Macro-Economie eerst worden gevolgd en succesvol afgelegd.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) (Minor: Sustainable management) 120 sp.
- Master of Business Engineering (Leuven) (Minor: Sustainable Management) 120 sp.
- Master of Business Administration (Brussels) (Track Sustainability Management) 60 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Economics and Business (Brussels)
- Master of Management Engineering (Brussels) 120 sp.
- Master of Management Engineering (Brussels) (Major Sustainable Management) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Duurzame ontwikkeling (B-KUL-HMA78a)
Inhoud
De cursus begint met een uitgebreide discussie over de economie van duurzame ontwikkeling (DO). Onderwerpen zoals "DO & gedragseconomie", "DO & capabiliteitsbenadering","'DO & economisch debat", "DO & beleidsprestratiemeting", "DO & duurzame economische groei", "DO & menselijke ontwikkelingsbeleid", "DO en nieuwe economische modellen" en "DO in een circulaire economie” zullen worden behandeld. Voorbeelden van vragen die zullen worden besproken zijn: "Zijn inzichten voor gedragseconomie nuttig voor het milieubeleid?", "Green nudges. Werken ze? Zijn ze ethisch?", "Hoe duurzaamheid van het milieu en duurzame ontwikkeling integreren in een conceptualisering van welzijn? "," Consumeren we te veel? Een economische benadering/inzicht " en " Is de Sustainable Development Goals (SDG) -index een adequaat kader om de voortgang van de 2030 duurzaamheidsagenda te meten?", “Is de transitie naar een echte circulaire economie haalbaar?”, "Wat is de impact van vervuilingshavens op de wereldwijde verdeling van welvaart?", "Moeten we onze gebruikte elektronische apparaten en auto's naar ontwikkelingslanden exporteren?".
Studiemateriaal
To be decided
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24083
Toelichting werkvorm
We streven naar een studentgerichte lesbenadering, waarin de student:
- Een voorbereiding maakt op en actief deelneemt aan discussies over de thema's tijdens colleges
- Streeft naar zelfstudie door readings en deelname aan discussies
- Actief deelneemt aan groepswerk en presentaties
- Reflecteert en individueel werkt aan de thema's
In dit proces is de hoofdrol van de professor het coachen en faciliteren van het leren van studenten en bevorderen van het algemene begrip/kennis van de thema's.
OPMERKING: Gezien het belang van de actieve werkvorm (en ook om dergelijke actieve werkvorm praktisch haalbaar te houden) worden slechts een beperkt aantal studenten toegelaten. Meer specifiek, max. 7 studenten Milieu- en Preventiemanagement kunnen zich inschrijven voor dit OPO.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Duurzame ontwikkeling (B-KUL-H75079)
Toelichting
Bepaling eindresultaat 1e examenkans
De cijfers worden bepaald door de docent zoals gecommuniceerd via Toledo en vermeld in het examenrooster. Het resultaat wordt berekend en gecommuniceerd als een geheel getal op een schaal van 20.
Het cijfer wordt bepaald op basis van het volgende:
- Aanwezigheid en actieve deelname tijdens de colleges en discussiesessies
- Voorbereiding en presentatie(s) van groepsopdracht
- Individuele voorbereidingen van colleges en individuele opdracht(en)
Tweede examenkans
Het eindcijfer van de tweede examenkans wordt bepaald op basis van een individuele opdracht zoals gecommuniceerd door de docent via Toledo.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
Het eindcijfer van de tweede examenkans wordt bepaald op basis van een individuele opdracht zoals gecommuniceerd door de docent via Toledo.