Statistiek voor Humane Wetenschappen (B-KUL-F0FG1A)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
4 studiepuntenEngels26 urenTweede semester
Facultaire POC Letteren

Een basiskennis van toegepaste statistiek voor humane wetenschappen te verwerven, met een attitude van aandacht voor statistische significantie en een vaardigheid met statistische software. Het inzicht wordt uitgediept met toepassingen in diverse velden, o.m. linguïstiek, communicatie, geschiedenis, archeologie, onderwijsresearch.

 

 

Een goede rekenvaardigheid van het niveau secundair onderwijs en een basiskennis computergebruik  worden voorondersteld.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Statistiek voor Humane Wetenschappen (B-KUL-F0FG1a)

4 studiepuntenEngelsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Facultaire POC Letteren

Statistische concepten en methodes worden aangebracht op basis van reële datasets en met behulp van het statistische pakket R.

  • Populatie en steekproef.
  • Beschrijvende statistiek.
  • Statistische modellen: kansregels, normale verdeling, binomiale verdeling.
  • Verklarende statistiek. Schatting en standaardfout. Betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde en een proportie. Vereiste steekproefgrootte.
  • Statistische test voor een hypothese: basisconcept, p-waarde.
  • Tests voor gemiddelden en voor proporties, voor één groep en voor twee groepen: z-test, t-tests, F-test, binomiale test.
  • Niet-parametrische tests: mediaan, Wilcoxon, Mann-Whitney.
  • Tests voor celverdelingen: chikwadraattest voor een celverdeling, voor een kruistabel, voor homogeniteit; Fisher's exacte test.
  • Lineaire regressie, correlatie, tijdreeksen.
  • Vergelijken van meerdere groepen: variantie-analyse (optie).
  • Principaalcomponenten-analyse (optie). 

  • Cursustekst en oefeningen ter beschikking gesteld op Toledo.
  • Computerfaciliteiten: R wordt ter beschikking gesteld in pc-klassen (en is vrij downloadbaar van het web voor eigen gebruik).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Statistiek voor Humane Wetenschappen (B-KUL-F2FG1a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Cursusmateriaal