Programmeren voor humane wetenschappen (B-KUL-F0BR0A)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
4 studiepuntenEngels26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel beoogt studenten de basisbeginselen van het programmeren bij te brengen. Gaandeweg worden de benodigde kennis en vaardigheden aangeleerd om tekstgerichte problemen op te lossen met behulp van een moderne programmeertaal. Hierbij wordt specifiek aandacht besteed aan het aanscherpen van het abstractievermogen en het algoritmisch denken. Studenten worden vertrouwd gemaakt met de basisconcepten van een programmeertaal, en leren hoe de taal aangewend kan worden voor het opbouwen van complexere toepassingen voor taalkundig en humaan-wetenschappelijk onderzoek. Bij het beëindigen van dit opleidingsonderdeel beschikken studenten over de methodologische basisvaardigheden die noodzakelijk zijn voor het uitdiepen van verdere onderzoeksdomeinen zoals computerlinguïstiek en corpuslinguïstiek; de verworven vaardigheden zijn eveneens waardevol voor het onderzoeken van taalkundige vraagstukken in het algemeen, alsook onderzoeksvragen binnen het domein van de digital humanities.

Geen

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Programmeren voor humane wetenschappen (B-KUL-F0BR0a)

4 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De cursus omvat de volgende onderwerpen:

 

  • Basisconcepten van het programmeren: in dit onderdeel worden de verschillende bouwstenen van het programmeren voorgesteld aan de hand van de programmeertaal Python. Zo wordt er onder andere aandacht besteed aan datatypes, datastructuren, variabelen, voorwaardelijke constructies, functies, in- en uitvoer van data. De concepten worden voorgesteld in het kader van tekstgerichte toepassingen.
  • Reguliere expressies: in dit onderdeel wordt dieper ingegaan op het beschrijven van patronen voor het herkennen en doorzoeken van tekst door middel van reguliere expressies. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de inbedding van reguliere expressies in een Python-script.
  • Objectgeoriënteerd programmeren: in dit onderdeel worden de basisbeginselen van objectgeoriënteerd programmeren besproken, waarbij programma's op een overzichtelijke en herbruikbare manier gestructureerd worden. Eveneens wordt er aandacht besteed aan enkele meer geavanceerde programmeerconcepten, zoals het beheer van fouten en uitzonderingen.
  • Tekst- en datamanipulatie: in het laatste onderdeel worden gevorderde technieken voor tekst- en datamanipulatie aangeleerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van enkele bestaande Python-bibliotheken, die de tekst- en dataverwerking vergemakkelijken. Er wordt eveneens aandacht besteed aan datavisualisatie, het manipuleren van internetdata, en het manipuleren van tekst en data via de command-line-interface.

 

Cursusmateriaal in de vorm van lespresentaties, en interactieve programmeeroefeningen in de vorm van Jupyter notebooks

De werkvorm van het opleidingsonderdeel bestaat uit vier hoorcolleges en negen werkcolleges; er wordt bewust voor gekozen om een belangrijk deel van de cursus voor te behouden voor praktijkgerichte oefensessies.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Programmeren voor humane wetenschappen (B-KUL-F2BR0a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Take-home


De evaluatie van het opleidingsonderdeel gebeurt aan de hand van drie programmeeropdrachten tijdens het academiejaar, evenals een eindproject, waarin studenten de verworven kennis en vaardigheden toepassen op een probleem dat aansluit bij hun specialisatie.

 

De programmeeropdrachten tellen mee voor 30% (6 punten); het project telt mee voor 70% (14 punten); het uiteindelijke resultaat wordt uitgedrukt als een geheel getal op 20 punten.

Studenten die niet geslaagd zijn voor het project, maar wel voor de programmeeropdrachten (d.w.z. voor minstens twee van de drie geslaagd) kunnen hun score voor de programmeeropdrachten overdragen naar de tweede examenkans. Wie niet geslaagd is voor de programmeeropdrachten, moet de volledige reeks van drie opdrachten en het project opnieuw indienen voor de tweede examenkans.