Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0H27A)

Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
- is de student in staat om de relatie tussen bedrijfsstrategie, informatiestrategie, en operationalisering ervan met behulp van informatiesystemen, te begrijpen,
- is de student in staat om de informatiestrategie en de bedrijfsstrategie te vergelijken en te evalueren of deze op elkaar gealigneerd zijn,
- is de student in staat om de rol van informatiesystemen bij interne en externe controle toe te lichten in het kader van IS governance raamwerken,
- kent de student de belangrijkste theoretische kaders rond technology acceptance en de waarde van informatiesystemen en kan deze toepassen op praktijkvoorbeelden; hij/zij begrijpt de verschillende dimensies en hoe deze gemeten kunnen worden.
- kan de student het doel en nut van Enterprise Architectuur uitleggen en kan de belangrijkste raamwerken toelichten aan de hand van voorbeelden,
- is de student in staat om BPMN procesmodellen te lezen en te begrijpen,
- kent de student de belangrijkste stappen in de business process management cyclus en kan de basisprincipes toepassen op eenvoudige voorbeelden,
- is de student in staat om ER, EER en relationele informatiemodellen te lezen en te begrijpen,
- is de student in staat om relationele databanken te ondervragen met behulp van SQL,
- is de student in staat om uit te leggen op welke manier informatiesystemen het beslissingsproces ondersteunen en hoe dergelijke business intelligence systemen ontworpen en gebruikt kunnen worden,
- begrijpt de student wat predictieve en descriptieve data miningtechnieken zijn, hoe basistechnieken werken en op welke manier deze technieken praktisch kunnen worden ingezet,
- is de student in staat om de diverse aspecten, technologieën en bedrijfsmodellen binnen een e-busines context te begrijpen.
Begintermen
- Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel moet de student de basisprincipes van de beleidsinformatica beheersen en heeft de student kennis van concrete bedrijfstoepassingen , zoals bijvoorbeeld aangeboden in "Grondslagen van de Beleidsinformatica (D0T06A, D0H17A, D0W14A)".
- De student moet basiskennis hebben inzake office toepassingen, computer hardware, bestandsbeheer, netwerk- en internettechnologie.
- Een bedrijfskundige basiskennis is nuttig, maar niet noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T12A : Beleidsinformatiesystemen
D0W23A : Beleidsinformatiesystemen (TEW)
HBN63B : Business information systems
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de informatica (Leuven) (Minor verbreding) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor economie) 180 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Economics and Business (Leuven)
- Master of Public Sector Innovation and eGovernance (Programme for students started in 2020-2021 or later) (Leuven et al) 120 sp.
- Erasmus Mundus Master of Science in Public Sector Innovation and eGovernance (Leuven et al) 120 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0H27a)



Inhoud
1. Informatiesystemen, strategie en governance: Wat is een IS?, IS strategie, IS governance
2. Waarde creëren met IT: theorieën over de waarde van IT, DeLone & McLean IS succes theorie, technology acceptance, datakwaliteit, Enterprise Architecture
3. Basisprincipes van Business Process Management: de BPM cyclus, soorten bedrijfsprocessen, modelleren van bedrijfsprocessen, BPMN, basisprincipes van business process enactment en redesign
4. Informatiemanagement: UML class diagrams, principes van het relationeel model, informatiebevraging met SQL, transfer naar Excel.
5. Business Intelligence and Data Analytics: Business Intelligence, predictieve analytics, descriptieve analytics
6. E-business: Economische impact, impact op de waardeketen, bedrijfsmodellen voor het web, B2B technologieën, online adverteren, web analytics
Studiemateriaal
Gebruikt Cursusmateriaal
- Slides,optionele en verplichte literatuur worden beschikbaar gesteld via Toledo.
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
De cursus maakt gebruik van Flipped Classroom: studenten bestuderen de theorie zelfstandig. De contacturen worden voornamelijk besteed aan vraag en antwoord en oefeningen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D2H27a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- Het examen tijdens de examenperiode telt voor 20 punten.
Examen tijdens de examenperiode:
- Het (schriftelijke) examen bestaat uit een aantal meerkeuzevragen (meestal 30).
- Er wordt een giscorrectie toegepast. Verdere details worden gecommuniceerd via Toledo.
- In het geval van een individuele verplaatsing van een examen kan de examenvorm wijzigen.
Bepaling eindresultaat
- Het eindcijfer is de score op het examen tijdens de examenperiode.
Tweede examenkans
- De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.