Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0T12A)

6 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
Snoeck Monique (coördinator) |  Baesens Bart |  Snoeck Monique |  Verbruggen Charlotte (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
1. is de student in staat om de relatie tussen bedrijfsstrategie, informatiestrategie, en operationalisering ervan met behulp van informatiesystemen, te begrijpen,
2. is de student in staat om de informatiestrategie en de bedrijfsstrategie te vergelijken en te evalueren of deze op elkaar gealigneerd zijn,
3. is de student in staat om de rol van informatiesystemen bij interne en externe controle toe te lichten in het kader van IS governance raamwerken,
4. kent de student de belangrijkste theoretische kaders rond technology acceptance en de waarde van informatiesystemen en kan deze toepassen op praktijkvoorbeelden; hij/zij begrijpt de verschillende dimensies en hoe deze gemeten kunnen worden.
5. kan de student het doel en nut van Enterprise Architectuur uitleggen en kan de belangrijkste raamwerken toelichten aan de hand van voorbeelden,
6. is de student in staat om BPMN procesmodellen te lezen en te begrijpen,
7. kent de student de belangrijkste stappen in de business process management cyclus en kan de basisprincipes toepassen op eenvoudige voorbeelden,
8. is de student in staat om ER, EER en relationele informatiemodellen te lezen en te begrijpen,
9. is de student in staat om  relationele databanken te ondervragen met behulp van SQL,
10. is de student in staat om uit te leggen op welke manier informatiesystemen het beslissingsproces ondersteunen en hoe dergelijke business intelligence systemen ontworpen en gebruikt kunnen worden,
11. begrijpt de student wat predictieve en descriptieve data miningtechnieken zijn, hoe basistechnieken werken en op welke manier deze technieken praktisch kunnen worden ingezet,
12. is de student in staat om de diverse aspecten, technologieën en bedrijfsmodellen binnen een e-busines context te begrijpen.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel dient de student:
•  de basisprincipes van de beleidsinformatica te beheersen en kennis te hebben van concrete bedrijfstoepassingen, zoals bijvoorbeeld aangeboden in "Grondslagen van de Beleidsinformatica (D0T06A, D0H17A, D0W14A)".
•  een basiskennis te hebben inzake office toepassingen, computer hardware, bestandsbeheer, netwerk- en internettechnologie.

Een bedrijfskundige basiskennis is nuttig, maar niet noodzakelijk.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W23A : Beleidsinformatiesystemen (TEW)
D0H27A : Business Information Systems
HBN63B : Business Information Systems

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0T12a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
Baesens Bart |  Snoeck Monique |  Verbruggen Charlotte (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

1. Informatiesystemen, strategie en governance: Wat is een IS?, IS strategie, IS governance
2. Waarde creëren met IT: theorieën over de waarde van IT, DeLone & McLean IS succes theorie, technology acceptance, datakwaliteit, Enterprise Architecture
3. Basisprincipes van Business Process Management: de BPM cyclus, soorten bedrijfsprocessen, modelleren van bedrijfsprocessen, BPMN, basisprincipes van business process enactment en redesign
4. Informatiemanagement: UML class diagrams, principes van het relationeel model, informatiebevraging met SQL, transfer naar Excel.
5. Business Intelligence and Data Analytics: Business Intelligence, predictieve analytics, descriptieve analytics
6. E-business: Economische impact, impact op de waardeketen, bedrijfsmodellen voor het web, B2B technologieën, online adverteren, web analytics

Gebruikt Cursusmateriaal:

  • Slides, optionele en verplichte literatuur worden beschikbaar gesteld via Toledo.

Toledo:

  • Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

De cursus maakt gebruik van Flipped Classroom: studenten bestuderen de theorie zelfstandig. De contacturen worden voornamelijk besteed aan vraag en antwoord en oefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D2T12a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

  • Het examen tijdens de examenperiode telt voor 20 punten.

Examen tijdens de examenperiode:

  • Het (schriftelijke) examen bestaat uit een aantal meerkeuzevragen (meestal 30).
  • Er wordt een giscorrectie toegepast. Verdere details worden gecommuniceerd via Toledo.
  • In het geval van een individuele verplaatsing van een examen kan de examenvorm wijzigen.

Bepaling eindresultaat

  • Het eindcijfer is de score op het examen tijdens de examenperiode.

Tweede examenkans

  • De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.