Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2 (B-KUL-YL0138)
Doelstellingen
2.1 Een brede waaier van bronteksten in Vlaamse Gebarentaal begrijpen en ze samenvatten.
2.2 Een brede waaier van visueel bronmateriaal kunnen beschrijven in Vlaamse Gebarentaal.
2.3 Adequaat communiceren in Vlaamse Gebarentaal.
2.4 Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.
3.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.
3.2 Kennis hebben van en inzicht hebben in socio-linguïstische en regionale taalvariatie.
3.3 Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
8.1 In een complexe situatie adequaat communiceren in Vlaamse Gebarentaal met aandacht voor doel, publiek en medium.
9.1 Eigen taaluitingen en communicatie kritisch evalueren.
9.2 Eigen taaluitingen en communicatie corrigeren met aandacht voor doel, publiek en medium.
Begintermen
Studenten worden verondersteld de doelstellingen van het opleidingsonderdeel “Vlaamse Gebarentaal taalbeheersing 1” met succes te hebben behaald.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(YL0135)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YL0135 : Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 1
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0140 : Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 3
YL0142 : Vlaamse Gebarentaal: professionele communicatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Vlaamse Gebarentaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2A (B-KUL-YL3166)
Inhoud
- Aandacht voor mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, voor receptieve en productieve taalvaardigheid
- Woordenschat en grammatica
- Taalvaardigheid en kennis van taalgebied
Studiemateriaal
Powerpoints en filmpjes
5 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2B (B-KUL-YL3167)
Inhoud
- Aandacht voor receptieve en productieve taalvaardigheid
- Woordenschat en grammatica
- Taalvaardigheid en kennis van taalgebied
Studiemateriaal
Powerpoint en filmpjes
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2 (B-KUL-YL7138)
Toelichting
De evaluatie vindt in principe tijdens alle contacturen plaats; de receptieve en productieve taalvaardigheid van de studenten wordt beoordeeld op alle vlakken (onder meer: vlotheid, grammaticale correctheid, correcte articulatie, stijl, woordenschat) tijdens verschillende soorten oefeningen en korte en langere individuele en groepspresentaties. Ook de aanwezigheid en actieve medewerking tijdens alle contacturen en activiteiten wordt in rekening gebracht. Als de student ongewettigd afwezig is tijdens vijf (of meer) sessies, kan hij/zij niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Bij niet-deelname aan een vooraf aangekondigde oefening of presentatie met voorbereiding kan de student niet slagen voor het geheel van dit opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijk deel (in groep) waarbij de receptieve taalvaardigheid getest wordt. Daarnaast is er een individueel "mondeling" deel waarbij de productieve taalvaardigheid van de student getest wordt. Het "mondelinge" gedeelte van het examen wordt opgenomen op video om een meer nauwkeurig evaluatie mogelijk te maken. Verdeling 50% van de punten op het mondeling examen en 50% van de punten op het schriftelijke examen. De student moet slagen voor de beide delen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.