Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2 (B-KUL-YL0138)

10 studiepuntenVlaamse Gebarentaal156 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

2.1 Een brede waaier van bronteksten in Vlaamse Gebarentaal begrijpen en ze samenvatten.

2.2 Een brede waaier van visueel bronmateriaal kunnen beschrijven in Vlaamse Gebarentaal.

2.3 Adequaat communiceren in Vlaamse Gebarentaal.
2.4 Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.

3.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.
3.2 Kennis hebben van en inzicht hebben in socio-linguïstische en regionale taalvariatie.
3.3 Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
8.1 In een complexe situatie adequaat communiceren in Vlaamse Gebarentaal met aandacht voor doel, publiek en medium.

9.1 Eigen taaluitingen en communicatie kritisch evalueren.
9.2 Eigen taaluitingen en communicatie  corrigeren met aandacht voor doel, publiek en medium.

 

 

Studenten worden verondersteld de doelstellingen  van het opleidingsonderdeel “Vlaamse Gebarentaal taalbeheersing 1” met succes te hebben behaald.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(YL0135)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YL0135 : Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0140 : Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 3
YL0142 : Vlaamse Gebarentaal: professionele communicatie

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2A (B-KUL-YL3166)

5 studiepuntenVlaamse GebarentaalWerkvorm: Practicum78 urenEerste semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Aandacht voor mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, voor receptieve en productieve taalvaardigheid
  • Woordenschat en grammatica
  • Taalvaardigheid en kennis van taalgebied

 

Powerpoints en filmpjes

5 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2B (B-KUL-YL3167)

5 studiepuntenVlaamse GebarentaalWerkvorm: Practicum78 urenTweede semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Aandacht voor receptieve en productieve taalvaardigheid
  • Woordenschat en grammatica
  • Taalvaardigheid en kennis van taalgebied

 

Powerpoint en filmpjes

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2 (B-KUL-YL7138)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Computer


De evaluatie vindt in principe tijdens alle contacturen plaats; de receptieve en productieve taalvaardigheid van de studenten wordt beoordeeld op alle vlakken (onder meer: vlotheid, grammaticale correctheid, correcte articulatie, stijl, woordenschat) tijdens verschillende soorten oefeningen en korte en langere individuele en groepspresentaties. Ook de aanwezigheid en actieve medewerking tijdens alle contacturen en activiteiten wordt in rekening gebracht. Als de student ongewettigd afwezig is tijdens vijf (of meer) sessies, kan hij/zij niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Bij niet-deelname aan een vooraf aangekondigde oefening of presentatie met voorbereiding kan de student niet slagen voor het geheel van dit opleidingsonderdeel.

 

De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijk deel (in groep) waarbij de receptieve taalvaardigheid getest wordt. Daarnaast is er een individueel "mondeling" deel waarbij de productieve taalvaardigheid van de student getest wordt. Het "mondelinge" gedeelte van het examen wordt opgenomen op video om een meer nauwkeurig evaluatie mogelijk te maken. Verdeling 50% van de punten op het mondeling examen en 50% van de punten op het schriftelijke examen. De student moet slagen voor de beide delen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.