Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 1 (B-KUL-YL0135)

8 studiepuntenVlaamse Gebarentaal156 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

2.1  Een brede waaier van bronteksten in Vlaamse Gebarentaal begrijpen en ze samenvatten.
2.2  Een brede waaier van visueel bronmateriaal kunnen beschrijven in Vlaamse Gebarentaal.
2.3  Adequaat communiceren in Vlaamse Gebarentaal.

2.4  Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.

3.1  Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.

3.2  Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
3.3  Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.

8.1  In een complexe situatie adequaat communiceren in Vlaamse Gebarentaal met aandacht voor doel, publiek en medium.

9.1  Eigen taaluitingen en (non-verbale) communicatie kritisch evalueren.  
9.2  Teksten corrigeren met aandacht voor doel, publiek en medium.

 

Er is geen specifieke voorkennis vereist.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0138 : Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 2

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 1A (B-KUL-YL3162)

4 studiepuntenVlaamse GebarentaalWerkvorm: Practicum78 urenEerste semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Aandacht voor mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, voor receptieve en productieve taalvaardigheid
  • Taalvaardigheid en kennis van taalgebied
  • Woordenschat en grammatica

 

Het lesmateriaal wordt altijd door de docent aangereikt. Het houdt in: powerpointpresentaties en filmpjes.
 

Aanbevolen leermiddelen: 

- woordenboek Vlaamse Gebarentaal - Nederlands: https://woordenboek.vlaamsegebarentaal.be/search

 

Tijdens de contactmomenten is de onderwijstaal Vlaamse Gebarentaal. Er wordt niet gesproken in het Nederlands tijdens de contactmomenten.

Actieve lesmomenten. Er wordt veel geluisterd om de docent te kunnen begrijpen en daarna kunnen studenten individueel, in groepjes of klassikaal oefenen.
De stoelen en de tafels staan in U-vorm voor de klas, zo kunnen studenten elkaar zien. 

4 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 1B (B-KUL-YL3163)

4 studiepuntenVlaamse GebarentaalWerkvorm: Practicum78 urenTweede semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Aandacht voor mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, voor receptieve en productieve taalvaardigheid
  • Taalvaardigheid en kennis van taalgebied
  • Woordenschat en grammatica

 

Het lesmateriaal wordt altijd door de docent aangereikt. Het houdt in: powerpointpresentaties en filmpjes.
 

Aanbevolen leermiddelen: 

woordenboek Vlaamse Gebarentaal - Nederlands: https://woordenboek.vlaamsegebarentaal.be/search

 

Tijdens de contactmomenten is de onderwijstaal Vlaamse Gebarentaal. Er wordt niet gesproken in het Nederlands tijdens de contactmomenten.

Actieve lesmomenten. Er wordt veel geluisterd om de docent te kunnen begrijpen en daarna kunnen studenten individueel, in groepjes of klassikaal oefenen.
De stoelen en de tafels staan in U-vorm voor de klas, zo kunnen studenten elkaar zien. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vlaamse Gebarentaal: taalbeheersing 1 (B-KUL-YL7135)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Computer


De evaluatie vindt in principe tijdens alle contacturen plaats; de receptieve en produktieve taalvaardigheid van de studenten worden beoordeeld op alle vlakken (onder meer: vlotheid, grammaticale correctheid, correcte articulatie, stijl, woordenschat) tijdens verschillende soorten oefeningen en korte en langere individuele en groepspresentaties. Ook de aanwezigheid en actieve medewerking tijdens alle contacturen en activiteiten worden in rekening gebracht. Als de student ongewettigd afwezig is tijdens vijf (of meer) sessies, kan hij/zij niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Bij niet-deelname aan een vooraf aangekondigde oefening of presentatie met voorbereiding kan de student niet slagen voor het geheel van dit opleidingsonderdeel.

 

OLA 1A: 30% en OLA 1B: 70%

 

De tweede examenkans bestaat uit een schriftelijk deel (in groep) waarbij de receptieve taalvaardigheid getest wordt. Daarnaast is er een individueel "mondeling" deel waarbij de taalvaardigheid getest wordt. Het "mondelinge" gedeelte van het examen wordt opgenomen op video om een meer nauwkeurig evaluatie mogelijk te maken. Verdeling 50% van de punten op het mondeling examen en 50% van de punten op het schriftelijke examen. De student moet slagen voor beide onderdelen.