Duits: taalkunde 2 (B-KUL-YL0074)
Doelstellingen
2.4 Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.
3.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.
3.2 Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
3.3 Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
Begintermen
Voortbouwcursus. De student beheerst de competenties zoals beschreven voor Duits: Taalkunde 1. Een grondige kennis van de basisgrammatica van het Duits én Nederlands is vereist alsook taalkundig inzicht m.b.t. de functionaliteit van en variatie in grammaticale structuren.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( YL0071 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YL0071 : Duits: taalkunde 1
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0079 : Duits: professionele communicatie
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00126 : Duits taalkunde 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in het vertalen (voor bachelors office management) (Antwerpen) 62 sp.
- Schakelprogramma: Master in de meertalige communicatie (voor bachelors office management, communicatiemanagement, journalistiek) (Antwerpen) 62 sp.
- Schakelprogramma: Master in het tolken (voor bachelors office management) (Antwerpen) 67 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Duits in combinatie met bedrijfswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Duits) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Duits: taalkunde 2 (B-KUL-YL3089)
Inhoud
o Verdiepen van grammaticale kennis
o Verkennen van taalkundige benaderingen van specifieke taalverschijnselen en verwerven van een conceptueel kader
Studiemateriaal
Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
- Toledo
- A.P. ten Cate et al. (2004). Deutsche Grammatik. Eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Fremdspracherwerb. Bussum: Coutinho. ISBN: 90628343532.
- Schoonjans, Steven (2021). Schwierige Wörtchen leicht übersetzt! Modalpartikeln und sinnverwandte Ausdrücke im Deutschen, Englischen, Niederländischen und Französischen. Wien: Böhlau Verlag , ISBN: 978-3-205-21468-7.
Toelichting onderwijstaal
Alle colleges worden in het Duits gedoceerd.
Informatie voor Erasmusstudenten: Het studiemateriaal is contrastief Duits-Nederlands en er worden vergelijkingen gemaakt met het Nederlands, maar de lessen worden volledig in het Duits gegeven.
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Werkcollege
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Duits: taalkunde 2 (B-KUL-YL7074)
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.
Het examen vindt plaats tijdens de derde examenperiode.