Duits: taalkunde 1 (B-KUL-YL0071)

6 studiepuntenDuits52 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

- Kennis van het Duits functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologische, morfologische en syntactische taalsysteem.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
- Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
 

- A1, geen voorkennis Duits vereist.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0074 : Duits: taalkunde 2

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00132 : Duits taalkunde 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Duits: taalkunde 1 (B-KUL-YL3085)

6 studiepuntenDuitsWerkvorm: College52 urenBeide semesters
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

- Verdiepen van grammaticale basis (morfologie en syntaxis; orthografie en fonologie waar relevant)
- Verwerven van taalkundig inzicht m.b.t. de functionaliteit van en variatie in grammaticale structuren 
 

Ten Cate, A. P., Lodder, H. G. & Kootte, A. (2008). Deutsche Grammatik: eine kontrastiv deutsch-niederländische Beschreibung für den Fremdspracherwerb. (2., verbesserte Aufl.). Coutinho.

De onderwijstalen zijn Duits en Nederlands. 

Hoorcollege - Werkcollege

Aansluitend op de besproken theorie (college) komen - in beperkte mate - toepassingen aan bod, op basis van materiaal dat door de docent aangereikt wordt. Daarbij wordt actieve deelname van de student verwacht. De oefeningen die niet tijdens het college gemaakt kunnen worden, moeten in zelfstudie verwerkt worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Duits: taalkunde 1 (B-KUL-YL7071)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


In een verscheidenheid aan types vragen wordt de kennis van het studiemateriaal getest. Zowel het begrip van de theorie als de beheersing daarvan in toepassingen komen daarbij aan bod. 

Zelfde modaliteiten als in de tweede examenperiode.