L-Dataverwerking (B-KUL-V0YR1A)
Doelstellingen
Studenten zullen de vaardigheden ontwikkelen om effectief om te gaan met de uitdagingen die gepaard gaan met het beheren van grote hoeveelheden digitale gegevens. De studenten kunnen de volgende leerresultaten verwachten:
- Begrijpen en manipuleren van (semi)gestructureerde data.
- Data minen en visualiseren.
- Semi-automatisch informatie van het web ophalen.
Begintermen
Elementaire computer- en informatievaardigheden
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0ZF1A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Engels
F0ZF0A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Duits
F0ZF2A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Frans
F0ZC7A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Italiaans
F0ZC8A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Spaans
F0ZC9A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Latijn
F0ZD0A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Grieks
F0ZD1A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Duits
F0ZD2A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Frans
F0ZD3A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Italiaans
F0ZD4A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Spaans
F0ZD5A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Latijn
F0ZD6A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Grieks
F0ZD7A : Opleiding tot leraar talen: startfase Duits–Frans
F0ZD8A : Opleiding tot leraar talen: startfase Duits–Italiaans
F0ZD9A : Opleiding tot leraar talen: startfase Duits–Spaans
F0ZE0A : Opleiding tot leraar talen: startfase Duits–Latijn
F0ZE1A : Opleiding tot leraar talen: startfase Duits–Grieks
F0ZE2A : Opleiding tot leraar talen: startfase Frans–Italiaans
F0ZE3A : Opleiding tot leraar talen: startfase Frans-Spaans
F0ZE4A : Opleiding tot leraar talen: startfase Frans-Latijn
F0ZE5A : Opleiding tot leraar talen: startfase Frans–Grieks
F0ZE6A : Opleiding tot leraar talen: startfase Latijn–Italiaans
F0ZE7A : Opleiding tot leraar talen: startfase Spaans–Latijn
F0ZE9A : Opleiding tot leraar talen: startfase Latijn–Grieks
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0YR1A : L-Dataverwerking
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Doorstroomoptie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Doorstroomoptie toegepaste taalkunde) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. L-Dataverwerking (B-KUL-V0YR2a)
Inhoud
Deze cursus biedt studenten de mogelijkheid om de digitale aspecten van de geesteswetenschappen te doorgronden. De studenten zullen leren hoe digitale middelen ingezet kunnen worden om data die typisch is voor de geesteswetenschappen terug te vinden, te coderen, te analyseren en te visualiseren. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan de praktische toepassing van deze vaardigheden, maar er wordt ook kritisch gereflecteerd over de gebruikte gereedschappen en technieken.
Verder biedt de cursus een historisch perspectief op de technologieën die tegenwoordig beschikbaar zijn, waardoor studenten een dieper inzicht krijgen in de evolutie van deze technologieën en de invloed ervan op de verwerking en presentatie van informatie. Dit perspectief stelt studenten in staat om de mogelijkheden en beperkingen van de huidige digitale hulpmiddelen te begrijpen en hoe deze binnen hun vakgebied toegepast kunnen worden.
Deel 1: Data cleaning en datamanipulatie met OpenRefine
- Introductie tot OpenRefine: Een overzicht van OpenRefine, een open-source tool voor data cleaning en -transformatie.
- Belang van cleaning: Het belang van het schoonmaken, modelleren en standaardiseren van data in de geesteswetenschappen.
- Praktische Toepassingen: Hands-on sessies waarin studenten leren hoe ze datasets kunnen opschonen en transformeren voor onderzoeksdoeleinden.
Deel 2: Data-analyse met Excel
- Basisstatistieken: Introductie van basisstatistieken zoals draaitabellen, relatieve tellingen, mediaan en modus.
- Excel voor Onderzoek: Hoe Excel-tools kunnen worden gebruikt voor onderzoek in de geesteswetenschappen.
- Analyse in Praktijk: Studenten passen de geleerde technieken toe op datasets die relevant zijn voor hun studiegebied.
Deel 3: Data en het Web
- Structuur van het Web: Een verkenning van hoe het wereldwijde web is opgebouwd en hoe gegevens toegankelijk zijn.
- Web Scraping: Methoden voor het extraheren van gegevens van websites met behulp van OpenRefine.
- Toepassing van Web Scraping: Studenten leren praktische vaardigheden om gegevens van het web te verzamelen voor hun onderzoek.
Aanvullende Vaardigheden
- Reguliere Expressies: In elk deel van de cursus zullen studenten geconfronteerd worden et reguliere expressies, die worden gebruikt om patronen in tekst te vinden en nuttig zijn voor diverse bewerkingen.
Deelnemers aan de cursus zullen deelnemen aan zes live lessen; drie daarvan zullen plaatsvinden in Leuven, gestreamd naar Kortrijk, en worden opgenomen voor later gebruik. De andere drie zullen worden gehouden in Kortrijk, gestreamd naar Leuven, en worden eveneens opgenomen. Daarnaast zal er een online les zijn aan het einde van de cursus.
Om de leerervaring te verrijken, zullen er meerdere oefensessies met de onderwijsassistent worden georganiseerd. Deze sessies zijn ontworpen om de deelnemers praktische ervaring te bieden en hen te helpen de cursusinhoud grondig te begrijpen.
Voor meer details over de cursusstructuur en het lesrooster kunnen deelnemers terecht in Ultra en de KU Loket agenda.
Studiemateriaal
- Dynamische webpagina’s
- Video’s met screencasts.
- Slides van presentaties
- Levend archief van de illustratieve toepassingen
Toelichting werkvorm
Toelichting werkvorm:
Verplicht aanbod met twee stromen:
- Theorie a.d.h.v. hoorcolleges.
- Praktijk a.d.h.v. werkcolleges en opdrachten
Aanvullend aanbod:
- Kennisclips over verschillende toepassingen van Dataverwerking
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: L-Dataverwerking (B-KUL-V2YR1a)
Toelichting
Het schriftelijk examen bestaat uit een meerkeuze-examen zonder giscorrectie.
In de loop van het semester dienen de studenten drie portfolio-opdrachten in die worden beoordeeld volgens een pass/fail-systeem. Studenten moeten de drie opdrachten indienen en slagen voor minstens twee van de drie opdrachten om te slagen voor het praktische luik van het vak. Enkel wie slaagt voor het praktische luik kan deelnemen aan het theoretische meerkeuze-examen.
De portfolio-opdrachten worden ingediend via Toledo. Dit platform wordt ondersteund door ICTS en laat ook toe om de opdrachten op een uniforme manier te beoordelen aan de hand van rubrics. De opdrachten sluiten aan bij thema’s die in de hoorcolleges zullen worden besproken en de technieken die moeten worden toegepast zullen worden ingeoefend in de werkcolleges.
Toelichting bij herkansen
Studenten die geslaagd zijn voor de portfolio-opdrachten ((dit betekent geslaagd zijn voor ten minste twee van de drie portfolio-opdrachten) maar niet voor het theoretische examen, nemen hun ‘pass’ op het praktische luik mee naar de tweede examenkans. Wie niet geslaagd is voor de portfolio-opdracht, moet de opdracht opnieuw indienen in de derde examenperiode.