Wiskunde voor systemen (B-KUL-T2AWS1)

3 studiepuntenNederlands36 urenEerste semester
Buijs Jeroen (coördinator) |  Buijs Jeroen |  Cuyx Bram (medewerker) |  Vanderloock Karen (medewerker)
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Groep T Leuven

Leerresultaten:
 

K1: Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten.

I1: Problemen analyseren en oplossen.

G3: Kritisch reflecteren.

 

Doelstellingen:

 

De student kan op nauwkeurige en inzichtvolle wijze de wiskundige kennis reproduceren die aangeboden wordt in het studiemateriaal en tijdens de colleges (K1). De student heeft inzicht in de opbouw van en de samenhang tussen de verschillende onderdelen van de leerinhoud (K1). De student beschikt over de wiskundige basiskennis die nodig is voor het gebruik in andere opleidingsonderdelen (K1). De student kan de taal van de wiskunde met zorg hanteren om problemen nauwkeurig te formuleren en op te lossen (K1, I1).

De student kan de basisbegrippen die voorkomen in het studiemateriaal op een wiskundig correcte manier definiëren en intuïtief toelichten (K1, I1). De student kan vraagstukken of problemen die geformuleerd zijn in een natuurlijke taal omzetten in de taal van de wiskunde (I1). De student kan de aangeleerde redeneringen en oplossingsmethoden verklaren en gestructureerd opbouwen en hij/zij kent de beperkingen ervan (I1, G3). De student kan in logische stappen naar de oplossing van een probleem toewerken, kan de oplossing correct interpreteren en er kritisch over reflecteren (I1, G3). De student kan op accurate wijze berekeningen uitvoeren, zowel handmatig als met behulp van wiskundige software en/of een rekenmachine. De uitkomst van een berekening is ondergeschikt aan de oplossingsmethode (I1, G3).

De student is vertrouwd met de inhoud van de opleidingsonderdelen Wiskundige basistechnieken en Wiskundige modellen uit de eerste fase (in het bijzonder wordt een goede kennis verwacht van complexe getallen en lineaire differentiaalvergelijkingen). Tevens wordt verondersteld dat de student een basiskennis bezit van Dynamica en van Elektriciteit.
 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(SOEPEL(T1AWB1) OF SOEPEL(T1AWB2)) EN (SOEPEL(T1AWM1) OF SOEPEL(T1AWM2))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
T1AWB1 : Wiskundige basistechnieken
T1AWB2 : Fundamentals of Mathematics
T1AWM1 : Wiskundige modellen
T1AWM2 : Mathematical Modelling

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
T3WDS1 : Digitale signaalverwerking
T3WDS2 : Digital Signal Processing
T3WTD2 : Transmission of Digital Information
T3BPC1 : Procescontrole
T3BPC2 : Process Control
T2OSR1 : Systeemtheorie en regeltechniek
T2OSR2 : Systems and Control Theory
T2VSY1 : Systeemtheorie en regeltechniek
T2VAS1 : Analoge schakelingen voor signaalverwerking
T2VSY2 : Systems and Control Theory
T2VAS2 : Analog Circuits for Signal Processing

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ZA0180 : Wiskunde voor systemen
B30745 : Wiskunde voor systemen
YI1383 : Wiskunde voor systemen
JPI0VG : Wiskunde voor systemen
T2AWS2 : Mathematical Systems

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Wiskunde voor systemen: college (B-KUL-T2hWS1)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semester
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Groep T Leuven

In dit opleidingsonderdeel wordt het thema “wiskundige modelvorming” verder uitgediept. Er wordt een wiskundig instrumentarium aangereikt waarmee het gedrag van dynamische systemen (in continue tijd) kan onderzocht worden. Daardoor behandelt dit opleidingsonderdeel niet alleen een aantal wiskundige tools, maar geeft het tevens een initiatie op systeemtheorie waarvan een grondigere studie evenwel aan bod komt in het domeinspecifiek deel van de opleiding. De student kan de opgebouwde kennis en inzichten rond signalen en systemen aanwenden om concrete ingenieursproblemen aan te pakken in diverse disciplines.

 

Inhouden:
 

  • Vectorruimten, lineaire transformaties en eigenwaardenvraagstukken, met toepassingen
  • De Laplacetransformatie en haar inverse, met toepassingen.
  • Initiatie tot de studie van lineaire tijdsinvariante systemen (in continue tijd).
  • Fourierreeksen van periodieke functies.


Opmerking: de opgesomde leerinhouden kunnen, afhankelijk van de beschikbare tijd en omstandigheden, nog beperkt aangevuld worden met capita selecta die er logisch bij aansluiten.

cursustekst, materiaal op de elektronische leeromgeving Toledo

1 sp. Wiskunde voor systemen: oefensessie (B-KUL-T2oWS1)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum18 urenEerste semester
Buijs Jeroen |  Cuyx Bram (medewerker) |  Vanderloock Karen (medewerker)
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Groep T Leuven

In de oefensessies komen oefeningen aan bod die aansluiten bij de onderwerpen die behandeld worden in de colleges.

Cursus

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wiskunde voor systemen (B-KUL-T72067)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Formularium


 

Totstandkoming van het eindcijfer

Dit OPO telt slechts één gepubliceerd deelcijfer.  Dit deelcijfer is bijgevolg ook het eindcijfer.

Totstandkoming van de gepubliceerde deelcijfers

Het enige deelcijfer is een geheel getal op 20. Het drukt een beoordeling uit van de prestaties van de student gebaseerd op het resultaat van een examen tijdens de examenperiode.

Het examen tijdens de examenperiode is een schriftelijk geslotenboekexamen, dat wordt opgelost met behulp van een rekenmachine en van een beperkt formularium dat ter beschikking zal worden gesteld. Het examen bestaat uit meerdere open vragen, waarbij de nadruk ligt op oefeningen. Theorievragen hebben doorgaans betrekking op afleidingen, bewijzen en inzicht in theoretische concepten en de verbanden ertussen. Bij de vragen met oefeningen wordt van de studenten verwacht dat zij een oplossingsmethode kunnen opstellen die correct en voldoende efficiënt is, en deze zonder rekenfouten kunnen toepassen. Bij numerieke eindresultaten moeten steeds de juiste eenheden vermeld worden, en bij het schetsen van grafieken moeten de assen correct benoemd worden en de belangrijkste numerieke waarden op de assen worden aangeduid.

Afwezigheden

Bij afwezigheid bij een examen tijdens de examenperiode moet de student ten laatste de dag van het examen de examenombuds verwittigen.

Bijkomende informatie over de evaluatieactiviteiten kan mondeling verstrekt worden tijdens een contactmoment en/of ter beschikking gesteld worden via Toledo.