Wiskundige basistechnieken (B-KUL-T1AWB1)

6 studiepuntenNederlands60 urenEerste semester
van Waterschoot Toon (coördinator) |  Houwaer Lieve |  van Waterschoot Toon |  Van Dyck Annelies (medewerker) |  Vanderloock Karen (medewerker) |  Vinckier Nigel (medewerker)  | MinderMeer
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Groep T Leuven

Leerresultaten:
K1: Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten.

I1: Problemen analyseren en oplossen.

G3: Kritisch reflecteren.

Doelstellingen:

De student kan op nauwkeurige en inzichtvolle wijze de wiskundige kennis reproduceren die aangeboden wordt in het studiemateriaal en tijdens de colleges (K1). De student heeft inzicht in de opbouw van en de samenhang tussen de verschillende onderdelen van de leerinhoud (K1). De student beschikt over de wiskundige basiskennis die nodig is voor het gebruik in andere opleidingsonderdelen (K1). De student kan de taal van de wiskunde met zorg hanteren om problemen nauwkeurig te formuleren en op te lossen (K1, I1).

De student kan de basisbegrippen die voorkomen in het studiemateriaal op een wiskundig correcte manier definiëren en intuïtief toelichten (K1, I1). De student kan vraagstukken of problemen die geformuleerd zijn in een natuurlijke taal omzetten in de taal van de wiskunde (I1). De student kan de aangeleerde redeneringen en oplossingsmethoden verklaren en gestructureerd opbouwen en hij/zij kent de beperkingen ervan (I1, G3). De student kan in logische stappen naar de oplossing van een probleem toewerken, kan de oplossing correct interpreteren en er kritisch over reflecteren (I1, G3). De student kan op accurate wijze berekeningen uitvoeren, zowel handmatig als met behulp van wiskundige software en/of een rekenmachine. De uitkomst van een berekening is ondergeschikt aan de oplossingsmethode (I1, G3).

De student heeft in het secundair onderwijs een opleiding gevolgd met een voldoende aantal uren wiskunde (bij voorkeur minstens 6 u wiskunde per week in de laatste twee jaren). Aan studenten met een beperkte wiskundige vooropleiding (minder dan 6 uur) wordt sterk aangeraden om een zomercursus te volgen en via zelfstudie hiaten in hun voorkennis weg te werken vóór de aanvang van het academiejaar. De MOOC (Massive Open Online Course) “Wiskunde voor (startende) studenten” kan daarbij als hulpmiddel worden ingezet. Van de studenten wordt alleszins verwacht dat ze voldoende affiniteit hebben met wiskunde en minimaal enkele essentiële technieken en begrippen beheersen, waaronder: rekenen met breuken, symbolisch rekenen, basiskennis van elementaire functies, oplossen van eerste- en tweedegraadsvergelijkingen, basisformules uit de goniometrie en de driehoeksmeetkunde, …


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
T41EE0 : Eindige elementen gebaseerd ontwerp
T41AUT : Geavanceerde automatisering
T41ADR : Aandrijfsystemen
T42DBM : Dynamics and Biomechanics
T42CMS : Computer-Aided Modelling and Simulation
T42ECS : Embedded Control Systems
T42DBI : Dynamica en biomechanica
T42RCI : Robotica en geavanceerde instrumenten
T1AWM1 : Wiskundige modellen
T2AWS1 : Wiskunde voor systemen
T1AWM2 : Mathematical Modelling
T2AWS2 : Mathematical Systems
T2AWA1 : Warmte en stroming
T2AWI1 : Wisselstroomnetten
T2AWA2 : Thermal-Fluid Sciences
T2AWI2 : Alternating Current Grids

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
B30744 : Wiskundige basistechnieken
JPI0V3 : Wiskundige basistechnieken (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ZA0142 : Wiskundige basistechnieken
T1AWB2 : Fundamentals of Mathematics
JPI0UQ : Wiskundige basistechnieken
YI1370 : Wiskundige basistechnieken

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Wiskundige basistechnieken: college (B-KUL-T1hWB1)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenEerste semester
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Groep T Leuven

In dit opleidingsonderdeel wordt een deel van de basiskennis wiskunde uit het secundair onderwijs opgefrist en verder uitgediept. De onderwerpen die aan bod komen, situeren zich zowel in het domein van de Analyse (Calculus) als in het domein van de Algebra, telkens met ruime aandacht voor de toepassingen. De student maakt kennis met wiskundige basisconcepten, methoden en rekentechnieken. Hij/zij wordt er vooral toe aangezet om wiskunde te gebruiken als instrument voor het oplossen van praktische vraagstukken, maar tegelijkertijd wordt het “wiskundig en probleemoplossend denken” (formuleren, analyseren, redeneren, abstraheren, interpreteren) aangescherpt.

Inhouden:

  • Het begrip functie, overzicht van elementaire functies en hun eigenschappen.
  • Basisbegrippen i.v.m. vlakke krommen.
  • Afgeleiden en toepassingen van afgeleiden.
  • Primitieven en integralen en toepassingen van integralen.
  • Rijen, reeksen en machtreeksontwikkeling van functies, met toepassingen.
  • Complexe getallen.
  • Vectoren en basisbegrippen i.v.m. reële vectorruimten.
  • Matrices, determinanten en stelsels lineaire vergelijkingen.

Opmerking: de opgesomde leerinhouden kunnen, afhankelijk van de beschikbare tijd en omstandigheden, nog beperkt aangevuld worden met capita selecta die er logisch bij aansluiten.

zelf geschreven cursustekst, boek, materiaal op de elektronische leeromgeving Toledo, Maple-werkbladen, … (campusgebonden)

 

2 sp. Wiskundige basistechnieken: oefensessie (B-KUL-T1oWB1)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum24 urenEerste semester
Houwaer Lieve |  van Waterschoot Toon |  Van Dyck Annelies (medewerker) |  Vanderloock Karen (medewerker) |  Vinckier Nigel (medewerker)
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Groep T Leuven

In de oefensessies komen oefeningen aan bod die aansluiten bij de onderwerpen die behandeld worden in de colleges.

Wiskundige berekeningen gebeuren handmatig en/of met ondersteuning van wiskundige software en/of met behulp van een rekenmachine (eventueel grafisch of symbolisch).

 

idem als voor OLA “Wiskundige basistechnieken: college”

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wiskundige basistechnieken (B-KUL-T72046)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium


1. Totstandkoming van het eindcijfer

Dit OPO telt slechts één gepubliceerd deelcijfer. Dit deelcijfer is bijgevolg ook het eindcijfer.

2. Totstandkoming van de gepubliceerde deelcijfers

Het enige deelcijfer is een geheel getal op 20. Het drukt een beoordeling uit van de prestaties van de student gebaseerd op de gewogen resultaten van de volgende evaluatiecomponenten die aan bod zullen komen in een examen tijdens de examenperiode. De gewichten van deze drie componenten zullen worden bekendgemaakt via Toledo.

  • Meerkeuzevragen over oefeningen: deze vragen worden schriftelijk beantwoord.
  • Open vragen over theorie: deze vragen worden schriftelijk beantwoord.
  • Open vragen over oefeningen: deze vragen worden schriftelijk voorbereid en mondeling toegelicht tijdens een ondervraging door de examinator.

Het examen is een geslotenboekexamen, zonder rekenmachine en met behulp van een beperkt formularium dat ter beschikking zal worden gesteld. Theorievragen hebben doorgaans betrekking op afleidingen en bewijzen die in het hoorcollege aan bod kwamen. Bij de vragen met oefeningen wordt van de studenten verwacht dat zij een oplossingsmethode kunnen opstellen die correct en voldoende efficiënt is, en deze zonder rekenfouten kunnen toepassen. Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt een vorm van giscorrectie toegepast.

3. Afwezigheden

Ongewettigde afwezigheid tijdens het examen leidt tot een NA als enige deelcijfer. Bij afwezigheid bij een examen tijdens de examenperiode moet de student ten laatste de dag van het examen de examenombuds verwittigen.

Indien nodig wordt bijkomende informatie over de evaluatieactiviteiten mondeling verstrekt tijdens een contactmoment en/of ter beschikking gesteld op de Toledo-pagina’s van de cursus.

Indien de universiteit besliste dat ze geconfronteerd wordt met  situaties van algemene overmacht of situaties waarin de veiligheid en gezondheid van leden van de academische gemeenschap van KU Leuven in het gedrang kunnen komen en er hierdoor wijzigingen komen aan de onderwijs- en evaluatieactiviteiten zullen deze wijzigingen worden medegedeeld via Toledo.