Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1 (B-KUL-S0F15A)

6 studiepuntenNederlands52 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • Studenten kennen de doelstellingen en kunnen de verschillen tussen volgende technieken van data-analyse weergeven: enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie-analyse; GLM (generalized linear models); logistische regressie, principale componenten analyse en exploratieve factor analyse
  • Studenten kunnen de statistische achtergrond van deze technieken beschrijven.
  • Studenten kunnen, vertrekkend van een inhoudelijke onderzoeksvraag, de meest aangewezen analysetechniek selecteren en deze met behulp van R toepassen op bestaande data.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

 

 

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel wordt de student verondersteld te beschikken over basis rekenvaardigheden, een grondige kennis van beschrijvende statistiek en een basiskennis van inductieve statistiek.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(S0A17D) OF SOEPEL(S0A17E)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0A17D : Sociale statistiek, m.i.v. oefeningen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0A17E : Statistiek van de sociale wetenschappen

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0F17A : Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 2
S0A39D : Seminarie sociologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0H41A : Onderzoeksontwerp in politieke wetenschappen en kwantitatieve onderzoeksmethoden (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0O10A : Bachelorproef sociologie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1: theorie (B-KUL-S0F15a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Sociologie

Deze leeractiviteit maakt de studenten vertrouwd met de doelstellingen en de statistische achtergrond van enkele courant gebruikte basistechnieken van statistische analyse. In deze leeractiviteit komen de volgende technieken aan bod:

  • Conceptuele inleiding
  • Analyse van afhankelijkheid
     - Enkelvoudige lineaire regressie-analyse
     - Meervoudige lineaire regressie-analyse, met zowel metrische als categorische onafhankelijke variabelen, met zowel hoofdeffecten als interactietermen
     - GLM
     - Assumpties van het regressie-model
      - Logistische regressie-analyse
  • Data-reductie
    - Principale componentenanalyse (PCA)
    - Exploratieve factoranalyse (EFA)

In deze leeractiviteit wordt vertrokken van realistische onderzoeksvragen waar sociale wetenschappers mee geconfronteerd worden. De onderzoeksmatige toepassing van de geziene technieken en inhoudelijke interpretatie van de resultaten staat centraal.

 

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Slides van de hoorcolleges ter beschikking gesteld via Toledo

- Extra teksten (wordt door de docent gecommuniceerd via Toledo)

Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges. Ze dienen actief mee te denken tijdens de les en kunnen vragen stellen over de leerstof. In de colleges wordt de theorie behandeld die in de oefensessies wordt toegepast. De colleges en de oefeningen vormen als dusdanig een coherent en samenhangend geheel.

3 sp. Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1: oefeningen (B-KUL-S0F16a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
POC Sociologie

In deze leeractiviteit leren de studenten de geziene technieken (verschillende vormen van lineaire regressie-analyse, GLM, logistische regressie, principale componenten analyse, exploratieve factor analyse) toepassen op bestaande data via R. De leeractiviteit richt zich op het inoefenen van het werken met regressiemodellen in R en de data-bewerking in R specifiek.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • R-cursus ter beschikking gesteld via Toledo
  • Oefeningen worden ter beschikking gesteld via Toledo, per oefensessie

Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, is het aangewezen dat de studenten aanwezig zijn in de oefenzittingen. Hier dienen ze actief te werken aan en na te denken over de opgegeven oefeningen, en interactief mee te werken bij het oplossen van deze oefeningen. Studenten kunnen hier individuele vragen stellen en feedback krijgen. De studenten worden ingedeeld in groepen. De groepsindeling en planning van de oefensessies worden bekend gemaakt via Toledo in het begin van het academiejaar.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kwantitatieve onderzoeksmethoden: Data-analyse 1 (B-KUL-S2F15a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Computer


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit twee delen:

1. Permanente evaluatie die meetelt voor 3 punten. Deze bestaat uit drie taken die via Toledo ter beschikking worden gesteld en die thuis individueel moeten gemaakt worden (take-home assignments). De inleveringstermijn en deadline van de opdrachten worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld. Indien de vastgelegde inleveringstermijn en de vormvereisten voor de taken niet worden gerespecteerd, krijgt de student een score van 0. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst.

2. Een schriftelijk gesloten boek examen dat meetelt voor 17 punten, dat bestaat uit een combinatie van theorievragen (ongeveer 1/3 van de vragen) en toepassingsvragen (ongeveer 2/3 van de vragen).

Tijdens het examen kan de student gebruik maken van een computer met R om de toepassingsvragen te beantwoorden. 

 

Bepaling van het eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
 

Herkansing

Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie enkel uit een examen op 20 punten. Deze is net zoals bij de eerste examenkans een combinatie van theorievragen (1/3) en toepassingsvragen (2/3).  Tijdens het examen kan de student gebruik maken van een eigen (wetenschappelijk of grafisch) rekenmachine. Bij de tweede examenkans worden de resultaten van permanente evaluatie niet meer in rekening gebracht en bestaat de beoordeling volledig uit het examen tijdens de examenperiode. Tabellen met kansverdelingen, een formularium en een computer met R worden ter beschikking gesteld om de toepassingsvragen te beantwoorden.

 

Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie enkel uit een examen op 20 punten. Deze is net zoals bij de eerste examenkans een combinatie van theorievragen (1/3) en toepassingsvragen (2/3).  Tijdens het examen kan de student gebruik maken van een eigen (wetenschappelijk of grafisch) rekenmachine. Bij de tweede examenkans worden de resultaten van permanente evaluatie niet meer in rekening gebracht en bestaat de beoordeling volledig uit het examen tijdens de examenperiode. Tabellen met kansverdelingen, een formularium en een computer met R worden ter beschikking gesteld om de toepassingsvragen te beantwoorden.