Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1 (B-KUL-S0F15A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:
- Studenten kennen de doelstellingen en kunnen de verschillen tussen volgende technieken van data-analyse weergeven: enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie-analyse; GLM (generalized linear models); logistische regressie, principale componenten analyse en exploratieve factor analyse
- Studenten kunnen de statistische achtergrond van deze technieken beschrijven.
- Studenten kunnen, vertrekkend van een inhoudelijke onderzoeksvraag, de meest aangewezen analysetechniek selecteren en deze met behulp van R toepassen op bestaande data.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel wordt de student verondersteld te beschikken over basis rekenvaardigheden, een grondige kennis van beschrijvende statistiek en een basiskennis van inductieve statistiek.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(S0A17D) OF SOEPEL(S0A17E)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0A17D : Sociale statistiek, m.i.v. oefeningen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0A17E : Statistiek van de sociale wetenschappen
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0F17A : Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 2
S0A39D : Seminarie sociologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0H41A : Onderzoeksontwerp in politieke wetenschappen en kwantitatieve onderzoeksmethoden (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0O10A : Bachelorproef sociologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 48 sp.
- Schakelprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven) 56 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors in het sociaal werk) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor masters) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 27 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor bachelors) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 39 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 66 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors in de rechten, optie politieke wetenschappen, bachelors en masters in de agogische wetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 24 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters geschiedenis, wijsbegeerte en rechten en overige academische bachelors en masters na toelating (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 40 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie politieke wetenschappen en sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen: aangepaste derde fase voor studenten die de doorstroomoptie politieke wetenschappen in de bachelor in de rechten hebben gevolgd) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 38 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors in de wijsbegeerte, optie politieke wetenschappen en sociologie (programma voor studenten die in de bachelor wijsbegeerte gestart zijn in 2020-2021 of later) (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma master in de sociologie gestart zijn vóór 2024-2025) (Leuven) 14 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors en masters Geschiedenis en andere bachelors en masters na toelating (Leuven e.a) 94 sp.
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (Leuven) 58 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven) 46 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de exacte wetenschappen (Leuven) 50 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1: theorie (B-KUL-S0F15a)
Inhoud
Deze leeractiviteit maakt de studenten vertrouwd met de doelstellingen en de statistische achtergrond van enkele courant gebruikte basistechnieken van statistische analyse. In deze leeractiviteit komen de volgende technieken aan bod:
- Conceptuele inleiding
- Analyse van afhankelijkheid
- Enkelvoudige lineaire regressie-analyse
- Meervoudige lineaire regressie-analyse, met zowel metrische als categorische onafhankelijke variabelen, met zowel hoofdeffecten als interactietermen
- GLM
- Assumpties van het regressie-model
- Logistische regressie-analyse - Data-reductie
- Principale componentenanalyse (PCA)
- Exploratieve factoranalyse (EFA)
In deze leeractiviteit wordt vertrokken van realistische onderzoeksvragen waar sociale wetenschappers mee geconfronteerd worden. De onderzoeksmatige toepassing van de geziene technieken en inhoudelijke interpretatie van de resultaten staat centraal.
Studiemateriaal
Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Slides van de hoorcolleges ter beschikking gesteld via Toledo
- Extra teksten (wordt door de docent gecommuniceerd via Toledo)
Toelichting werkvorm
Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges. Ze dienen actief mee te denken tijdens de les en kunnen vragen stellen over de leerstof. In de colleges wordt de theorie behandeld die in de oefensessies wordt toegepast. De colleges en de oefeningen vormen als dusdanig een coherent en samenhangend geheel.
3 sp. Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1: oefeningen (B-KUL-S0F16a)
Inhoud
In deze leeractiviteit leren de studenten de geziene technieken (verschillende vormen van lineaire regressie-analyse, GLM, logistische regressie, principale componenten analyse, exploratieve factor analyse) toepassen op bestaande data via R. De leeractiviteit richt zich op het inoefenen van het werken met regressiemodellen in R en de data-bewerking in R specifiek.
Studiemateriaal
Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- R-cursus ter beschikking gesteld via Toledo
- Oefeningen worden ter beschikking gesteld via Toledo, per oefensessie
Toelichting werkvorm
Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, is het aangewezen dat de studenten aanwezig zijn in de oefenzittingen. Hier dienen ze actief te werken aan en na te denken over de opgegeven oefeningen, en interactief mee te werken bij het oplossen van deze oefeningen. Studenten kunnen hier individuele vragen stellen en feedback krijgen. De studenten worden ingedeeld in groepen. De groepsindeling en planning van de oefensessies worden bekend gemaakt via Toledo in het begin van het academiejaar.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Kwantitatieve onderzoeksmethoden: Data-analyse 1 (B-KUL-S2F15a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit twee delen:
1. Permanente evaluatie die meetelt voor 3 punten. Deze bestaat uit drie taken die via Toledo ter beschikking worden gesteld en die thuis individueel moeten gemaakt worden (take-home assignments). De inleveringstermijn en deadline van de opdrachten worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld. Indien de vastgelegde inleveringstermijn en de vormvereisten voor de taken niet worden gerespecteerd, krijgt de student een score van 0. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst.
2. Een schriftelijk gesloten boek examen dat meetelt voor 17 punten, dat bestaat uit een combinatie van theorievragen (ongeveer 1/3 van de vragen) en toepassingsvragen (ongeveer 2/3 van de vragen).
Tijdens het examen kan de student gebruik maken van een computer met R om de toepassingsvragen te beantwoorden.
Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansing
Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie enkel uit een examen op 20 punten. Deze is net zoals bij de eerste examenkans een combinatie van theorievragen (1/3) en toepassingsvragen (2/3). Tijdens het examen kan de student gebruik maken van een eigen (wetenschappelijk of grafisch) rekenmachine. Bij de tweede examenkans worden de resultaten van permanente evaluatie niet meer in rekening gebracht en bestaat de beoordeling volledig uit het examen tijdens de examenperiode. Tabellen met kansverdelingen, een formularium en een computer met R worden ter beschikking gesteld om de toepassingsvragen te beantwoorden.
Toelichting bij herkansen
Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie enkel uit een examen op 20 punten. Deze is net zoals bij de eerste examenkans een combinatie van theorievragen (1/3) en toepassingsvragen (2/3). Tijdens het examen kan de student gebruik maken van een eigen (wetenschappelijk of grafisch) rekenmachine. Bij de tweede examenkans worden de resultaten van permanente evaluatie niet meer in rekening gebracht en bestaat de beoordeling volledig uit het examen tijdens de examenperiode. Tabellen met kansverdelingen, een formularium en een computer met R worden ter beschikking gesteld om de toepassingsvragen te beantwoorden.