Statistiek van de sociale wetenschappen (B-KUL-S0A17E)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten volgende doelstellingen bereikt:
- De studenten kunnen de basisregels van de wiskunde toepassen in oefeningen.
- De studenten kunnen variabelen classificeren op basis van de omvang en aard van de uitkomstenverzameling en de meest passende beschrijvende statistieken (frequentieverdelingen, centrummaten, spreidingsmaten) berekenen en interpreteren.
- De studenten kunnen de samenhang tussen twee variabelen (correlatie, kruistabel) benoemen, berekenen en interpreteren.
- De studenten kennen de basisbegrippen uit de inductieve statistiek en kunnen deze toepassen in het kader van hypothesetesten en betrouwbaarheidsintervallen.
- De studenten kennen de voorwaarden en beperkingen van de verschillende behandelde methoden, en kunnen deze op een concrete dataset nagaan.
- De studenten kunnen statistische resultaten interpreteren en op basis daarvan een correct besluit op een wetenschappelijke manier formuleren.
- De studenten zijn in staat om complexe sociaalwetenschappelijke vraagstelling om te zetten naar een kwantitatief meetbaar probleem.
- De studenten kunnen de geziene analyses toepassen met het software pakket R en de output interpreteren.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel wordt de student verondersteld te beschikken over basis rekenvaardigheden. Een herhalingspakket wordt beschikbaar gesteld via Toledo.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0E37A : Kwantitatieve data-analyse m.i.v. oefeningen
S0F15A : Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1
S0F17A : Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 2
S0A39D : Seminarie sociologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0O10A : Bachelorproef sociologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 48 sp.
- Schakelprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven) 56 sp.
- Schakelprogramma: Master in het publiek management en beleid (Leuven) 54 sp.
- Schakelprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) 59 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het toerisme (Leuven e.a.) 57 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors in het sociaal werk) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor masters) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 27 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor bachelors) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 39 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 66 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters geschiedenis, wijsbegeerte en rechten en overige academische bachelors en masters na toelating (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 40 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 65 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie politieke wetenschappen en sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen: aangepaste derde fase voor studenten die de doorstroomoptie politieke wetenschappen in de bachelor in de geschiedenis hebben gevolgd) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 38 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in het publiek management en beleid (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven) 38 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors en masters Geschiedenis en andere bachelors en masters na toelating (Leuven e.a) 94 sp.
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (Leuven) 58 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven) 46 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de exacte wetenschappen (Leuven) 50 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Statistiek van de sociale wetenschappen: hoorcolleges (B-KUL-S0H00a)
Inhoud
De algemene inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit de basisconcepten van de beschrijvende statistiek en de inductieve statistiek. Bij de beschrijvende statistiek wordt nagegaan hoe de informatie in een databestand op een overzichtelijke en synthetische wijze kan worden weergegeven. Het basisprobleem bij de inductieve statistiek bestaat erin om op basis van beschikbare data uitspraken te doen over een populatie via parameter- en intervalschattingen en testen van hypothesen.
We bekijken zowel methoden voor het beschrijven van één variabele (univariate statistiek) als de samenhang tussen twee variabelen (bivariate statistiek). Telkens worden de mogelijkheden en de eigenschappen behandeld van frequentieverdelingen (o.a. absolute, relatieve en cumulatieve frequenties), grafische voorstellingswijzen (o.a. scatterplot), centrummaten (o.a. modus, mediaan, gemiddelde) en spreidingsmaten (o.a. variantie, interkwartielafstand). Bij de beschrijving van de samenhang tussen twee metrische kenmerken wordt de covariantie en de correlatiecoëfficiënt gepresenteerd; voor de samenhang tussen twee kwalitatieve variabelen bekijken we in detail de kruistabel en chi-kwadraattest.
Alle statistische methoden worden geïllustreerd aan de hand van sociaalwetenschappelijke voorbeelden uit de verschillende disciplines (o.a. communicatiewetenschappen, politieke wetenschappen, sociologie, antropologie en sociaal werk).
Studiemateriaal
Om het opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
Gebruikt studiemateriaal
- Cursustekst: wordt gecommuniceerd bij start academiejaar
- Slides (aansluitend bij cursustekst en hoorcolleges) worden beschikbaar gesteld op Toledo
- Tussentijdse oefeningen, sociaalwetenschappelijke illustraties en toepassingen, gastcollege
- Kennisclips ter ondersteuning van concepten en begrippen
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
Aanvullend materiaal wordt op Toledo ter beschikking gesteld.
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor aankondigingen, aanvullende informatie en het aanbieden van studiemateriaal.
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges wordt de theoretische inhoud behandeld die dan in de oefensessies wordt toegepast. De colleges en oefensessies vormen als dusdanig één geheel.
Van de studenten wordt verwacht dat zij aanwezig zijn tijdens de hoorcolleges, actief participeren, gebruik maken van de mogelijkheid om vragen te stellen en de leerstof zelfstandig en grondig studeren.
Concreet wordt dit georganiseerd in hoorcolleges die wekelijks plaatsvinden. De tijdens de colleges gebruikte slides worden op Toledo geplaatst.
Ondersteuning wordt voorzien door de mogelijkheid om tijdens het college vragen te stellen aan de docent.
2 sp. Statistiek van de sociale wetenschappen: oefeningen (B-KUL-S0H01a)
Inhoud
De oefeningen behandelen de methoden gezien tijdens de hoorcolleges. Specifieke aandacht gaat uit naar rekentechnieken, ontleden van kwantitatieve sociaalwetenschappelijke vraagstukken en (statistische en inhoudelijke) interpretatie van de resultaten.
Ook de basisvaardigheden voor het softwarepakket R worden geïntroduceerd en ingeoefend.
Studiemateriaal
Om het opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
Gebruikt studiemateriaal
• Online verwerkingsmateriaal (opdrachten, uitgewerkte oplossingen, zelftest en begeleidende kennisclips) wordt voor elke oefensessie ter beschikking gesteld via Toledo.
• R zelfstudie modules (opdrachten, uitgewerkte oplossingen, zelftest en begeleidende kennisclips).
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor aankondigingen, aanvullende informatie en het aanbieden van studiemateriaal.
Toelichting werkvorm
De oefensessies worden ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. De oefensessies worden ingericht als responsiecolleges waarbij studenten de mogelijkheid krijgen om gerichte vragen te stellen over het online verwerkingsmateriaal.
De R-sessies volgen het online driven model, waarbij werken met R zelfstandig zal worden ingeoefend via online cursusmateriaal, vragensessies en tussentijdse evaluaties.
Van de studenten wordt verwacht dat zij het verwerkingsmateriaal grondig doornemen en eventuele vragen op voorhand stellen via het discussieforum op Toledo. Deze vragen worden tijdens de responsiecolleges klassikaal behandeld.
Ondersteuning wordt voorzien door de mogelijkheid om tijdens de responsiecolleges, vragensessies en via het forum vragen te stellen aan de docent.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Statistiek van de sociale wetenschappen (B-KUL-S2A17e)
Toelichting
Evaluatiekenmerken:
De evaluatie bestaat uit twee delen:
(a) Schriftelijk examen tijdens examenperiode (januari) met open, gesloten, en meerkeuzevragen; zowel theorie als oefeningen; gesloten boek. Statistische tabellen en formularium worden ter beschikking gesteld. Gebruik van een eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) is toegelaten.
(b) Permanente evaluatie van de R modules. Er worden drie R zelfstudie modules gelanceerd, verspreid over het semester. De student dient deze zelfstandig te verwerken. Deze modules gaan gepaard met een online module test. De drie testen tellen mee voor 3 punten van het eindresultaat. Elke test telt mee voor 1 punt.
De leerstof voor de testen is cumulatief, d.w.z. dat de leerstof van de vorige module(s) integraal moet gekend blijven voor de testen van de opvolgende modules.
Bepaling eindresultaat:
3/20 score op R moduletesten. Elke test telt mee voor 1 punt.
17/20 score op schriftelijk examen in januari
Tweede examenkans:
Schriftelijk examen tijdens de examenperiode.
In de derde examenperiode wordt opnieuw een schriftelijk examen afgelegd met open, gesloten en meerkeuzevragen; zowel oefeningen als theorie; gesloten boek. Statistische tabellen en formularium worden ter beschikking gesteld. Het gebruik van een eenvoudig rekenmachine is toegelaten.
Er wordt één online R test afgenomen. Deze test is een integratie van de drie modules en telt opnieuw mee voor 3/20 punten.
Punten van januari zijn niet overdraagbaar naar de tweede examenkans.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
• Schriftelijk examen: 17/20
• SPSS evaluatie: 3/20
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans:
Schriftelijk examen tijdens de examenperiode.
In de derde examenperiode wordt opnieuw een schriftelijk examen afgelegd met open, gesloten en meerkeuzevragen; zowel oefeningen als theorie; gesloten boek. Statistische tabellen en formularium worden ter beschikking gesteld. Het gebruik van een eenvoudig rekenmachine is toegelaten.
Er wordt opnieuw een online R test afgenomen. Deze test is een integratie van de drie modules en telt opnieuw mee voor 3/20 punten.
Punten van januari zijn niet overdraagbaar naar de tweede examenkans.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
• Schriftelijk examen: 17/20
• R evaluatie: 3/20