Orthopedagogiek: leerstoornissen (B-KUL-P0L40B)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Op het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • inzicht te tonen in het proces van lezen, schrijven en rekenen en in de mogelijke stoornissen hierin.
  • een overzicht te geven van de belangrijkste principes voor de (ortho)pedagogische hulpverlening (diagnostiek en interventie) t.a.v. personen met specifieke leerproblemen m.i.v. de principes van het remediërend onderricht.

Voor deze cursus is geen bijkomende specifieke voorkennis vereist. De cursus richt zich op studenten psychologie, pedagogische wetenschappen of logopedie en audiologie. Daarbij wordt verondersteld dat de kennis opgedaan in de vooropleiding beheerst is.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Orthopedagogiek: leerstoornissen - colleges (B-KUL-P0L40a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Volgende aspecten komen in de hoorcolleges aan bod:

  • Definitie van specifieke leerproblemen i.v.m. lezen, spellen en rekenen.
  • Verschijningsvormen en classificatie van leerstoornissen en hun comorbiditeiten.
  • Domeinspecifieke cognitieve modellen voor lezen, spellen en rekenen.
  • Inleiding in de principes van de (ortho)pedagogische en orthodidactische diagnostiek en interventies bij leerstoornissen.

Het studiemateriaal bestaat uit een reader waarvan de hoofdstukken afkomstig zijn uit actuele (voornamelijk Nederlandstalige) handboeken over leerproblemen. De lijst van deze hoofdstukken wordt bij de start van de colleges aan de studenten meegedeeld en de teksten worden op Toledo ter beschikking gesteld.
Daarnaast dienen ook alle studenten het boek 'Als leren pijn doet. Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden’ (Ghesquière & Hellinckx, 2018, Acco) te lezen.

Deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit een aantal hoorcolleges in grote groep, waarbij interactie mogelijk is.
Als de apparatuur beschikbaar is dan worden de lessen opgenomen en als ‘weblectures’ ter beschikking gesteld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Orthopedagogiek: leerstoornissen (B-KUL-P2L40b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatievorm
De evaluatie gebeurt op basis van een gesloten boek examen, met enkele open vragen en enkele meerkeuzevragen (zonder correctie voor raden). Het examen kan naast kennisvragen ook inzichtsvragen, combinatievragen en toepassingsvragen bevatten. Hiermee wordt gepeild naar de mate van verwerking van de leerstof, alsook naar het kunnen leggen van verbanden tussen diverse delen van de cursus of het toepassen ervan