Orthopedagogiek: leerstoornissen (B-KUL-P0L40A)

5 studiepuntenNederlands34 urenEerste semester
Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Op het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • inzicht te tonen in het proces van lezen, schrijven en rekenen en in de mogelijke stoornissen hierin.
  • een overzicht te geven van de belangrijkste principes voor de (ortho)pedagogische hulpverlening (diagnostiek en interventie) t.a.v. personen met specifieke leerproblemen m.i.v. de principes van het remediërend onderricht.
  • de basisdiagnostiek van het technisch lezen, spellen en rekenen/wiskunde te benoemen en die ook in de praktijk toe te passen.

Voor deze cursus is geen bijkomende specifieke voorkennis vereist. De cursus richt zich op studenten psychologie, pedagogische wetenschappen of logopedie en audiologie. Daarbij wordt verondersteld dat de kennis opgedaan in de eerste twee bachelorfases van deze studierichtingen beheerst is.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Orthopedagogiek: leerstoornissen - colleges (B-KUL-P0L40a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Volgende aspecten komen in de hoorcolleges aan bod:

  • Definitie van specifieke leerproblemen i.v.m. lezen, spellen en rekenen.
  • Verschijningsvormen en classificatie van leerstoornissen en hun comorbiditeiten.
  • Domeinspecifieke cognitieve modellen voor lezen, spellen en rekenen.
  • Inleiding in de principes van de (ortho)pedagogische en orthodidactische diagnostiek en interventies bij leerstoornissen.

Het studiemateriaal bestaat uit een reader waarvan de hoofdstukken afkomstig zijn uit actuele (voornamelijk Nederlandstalige) handboeken over leerproblemen. De lijst van deze hoofdstukken wordt bij de start van de colleges aan de studenten meegedeeld en de teksten worden op Toledo ter beschikking gesteld.
Daarnaast dienen ook alle studenten het boek 'Als leren pijn doet. Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden’ (Ghesquière & Hellinckx, 2018, Acco) te lezen.

Deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit een aantal hoorcolleges in grote groep, waarbij interactie mogelijk is.
Als de apparatuur beschikbaar is dan worden de lessen opgenomen en als ‘weblectures’ ter beschikking gesteld.

1 sp. Orthopedagogiek: leerstoornissen – practicum (B-KUL-P0N09a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenEerste semester
Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Handelingsgerichte diagnostiek van technisch lezen, spelling en rekenen/wiskunde:

1. Niveaubepaling
2. Kwalitatieve analyse:

  • Foutenclassificatie
  • Strategie-analyse

 

Er wordt een practicumbundel ter beschikking gesteld. Daarin zijn de diagnostische instrumenten (en hun handleiding) die in de oefensessies gebruikt worden, opgenomen.

De vooropgestelde vaardigheden worden in kleinere groep concreet ingeoefend.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Orthopedagogiek: leerstoornissen (B-KUL-P2L40a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen


Evaluatievorm
Examen betreffende de leerstof van het hoorcollege:

Dit examen vindt plaats in de examenperiode en bestaat uit een gesloten boek examen met enkele open vragen en enkele meerkeuzevragen. Het examen kan naast kennisvragen ook inzichtsvragen, combinatievragen en toepassingsvragen bevatten. Hiermee wordt gepeild naar de mate van verwerking van de leerstof, alsook naar het kunnen leggen van verbanden tussen diverse delen van de cursus of het toepassen ervan.

Examen betreffende de leerstof van het practicum:

Dit examen vindt plaats tijdens de laatste collegeweek van het eerste semester. In dit examen worden enkele oefeningen gegeven over de aspecten van de diagnostiek van lezen, spelling en rekenen/wiskunde die tijdens de practica ingeoefend werden. Er mag gebruik gemaakt worden van de practicumbundel, enkel niet-gedigitaliseerd materiaal.

Meer informatie is terug te vinden op Toledo.
 

Beoordeling
Het examen over de leerstof van het practicum staat op 4 punten. Het examen over de leerstof van het hoorcollege telt voor 16 punten. Er wordt geen correctie voor raden toegepast op de meerkeuzevragen.

 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • P0N09a - Orthopedagogiek: leerstoornissen – practicum (binnen academiejaar)

In de derde examenperiode worden het examen over de leerstof van het practicum en het examen over de leerstof van het hoorcollege op hetzelfde moment in de examenreeks afgenomen. 

Studenten die in de eerste examenperiode een onvoldoende behaalden voor dit OPO moeten in de derde examenperiode sowieso het examen over de hoorcolleges herkansen.

Studenten die daarbij niet geslaagd waren voor het practicumexamen moeten ook het practicumexamen herkansen. Indien het practicumexamen niet herkanst wordt, krijgt men op dit onderdeel de quotering NA (niet afgelegd), wat in de puntentelling neerkomt op 0/4.

Voor wie wel geslaagd was voor het practicumexamen, wordt het geslaagde deelpunt overgedragen naar de derde examenperiode.

Meer informatie hierover is terug te vinden op Toledo.