Lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs (B-KUL-O0G97A)

6 studiepuntenNederlands68 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Het opleidingsonderdeel Lichamelijke Opvoeding in het Basisonderwijs is erop gericht om studenten een wetenschappelijk onderbouwd referentiekader te bieden om het vak Lichamelijke Opvoeding in het Basisonderwijs met de nodige competentie te kunnen onderwijzen. De leerdoelen op vlak van vakdidactische kennis en inzichten vinden hun ontwerp in de basiscompetenties van de Leraar zoals geformuleerd door de Vlaamse Overheid met accent op de functionele gehelen/basiscompetenties (BC) 1 t.e.m. 5 (verantwoordelijkheden t.a.v. de lerende), met kennisname van de functionele gehelen/basiscompetenties (BC) 6 t.e.m. 10. Vanuit een specifieke onderwijsvisie op het vak Lichamelijke Opvoeding en om de academische gerichtheid ervan te expliciteren worden deze functionele gehelen/basiscompetenties (BC) vertaald naar vakspecifieke leerresultaten.

BC 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
BC 2 De leraar als opvoeder
BC 3 De leraar als inhoudelijk expert
BC 4 De leraar als organisator
BC 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
BC 6 De leraar als partner van ouders/verzorgers
BC 7 De leraar als lid van een schoolteam
BC 8 De leraar als partner van externen
BC 9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
BC 10 De leraar als cultuurparticipant

Onderstaande decretaal bepaalde attituden worden ontwikkeld:
- Beslissingsvermogen (a1)
- Relationele gerichtheid (a2)
- Kritische ingesteldheid (a3)
- Leergierigheid (a4)
- Organisatievermogen (a5)
- Zin voor samenwerking (a6)
- Verantwoordelijkheidszin (a7)
- Flexibiliteit (a8)

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs: practicum (B-KUL-L05N6a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum30 urenBeide semesters
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

De inhouden van deze onderwijsleeractiviteit worden vanuit de decretaal bepaalde beroepscompetenties voor leraren geconcretiseerd in specifieke thema’s voor het brede domein van de lichamelijke opvoeding (LO):
(1) de leraar LO als begeleider van leerprocessen
(2) de leraar LO als opvoeder
(3) de leraar LO als (vak)inhoudelijk expert
(4) de leraar LO als organisator
(5) de leraar LO als innovator en onderzoeker
Specifieke aandacht gaat naar (1) het onderwijzen van curricula die focussen op de ontwikkeling van fundamentele motorische vaardigheden, en (2) positief gedragsmanagement bij lagereschoolkinderen.

Alle opdrachten en studiemateriaal wordt via TOLEDO gecommuniceerd.
 

Vaardigheidstraining - Webinar

De studenten organiseren gerichte leeractiviteiten waarbij ze in groep vakdidactische vaardigheden oefenen en algemene én specifieke vakkennis verwerven in diverse bewegingsgebieden voor het onderwijzen van lichamelijke opvoeding in de basisschool. Het OLA wordt ondersteund door online modules om de algemene en specifieke vakkennis gericht op het basisonderwijs te vergroten. Het practicum wordt georganiseerd op de campus alsook in een lagere school onder de vorm van een SportSnack voor lagereschoolkinderen. In deze laatste zullen studenten de geleerde inhouden uit de practica gaan toepassen onder de vorm van sport na school.

Studenten leren de eigen lesgeefkwaliteit en die van anderen te observeren, te analyseren en van feedback te voorzien om tot een hogere effectiviteit te komen in functie van leerwinst bij lagereschoolkinderen. Het OLA wordt ondersteund met online leermodules die zelfstandig doorgenomen worden.

3 sp. Lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs: stage (B-KUL-O0G97a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage38 urenBeide semesters
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Studenten lopen stage in een basisschool voor het vak lichamelijke opvoeding. De inhoud is als volgt:

1. Minstens 6 lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) van de eigen stageklassen observeren op vlak van leraar- en leerlinggedrag.

2. Minstens 32 lessen LO onderwijzen over minstens 6 weken.

3. Begeleiding gebeurt aan de hand van besprekingen met vakmentor(en) en met stagebegeleider(s), alsook via het stageportfolio.

 

Dit wordt via TOLEDO gecommuniceerd.

Lesobservatie - Portfolio

Studenten voeren een gerichte observatiestage van 6 uur uit gevolgd door een actieve zelfstandige stage waarbij lichamelijke opvoeding onderwezen wordt voor 32 lesuren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs (B-KUL-O2G97a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie, Portfolio, Vaardigheidstoets, Take-home
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen


De OLA – practicum wordt geëvalueerd op basis van permanente evaluatie aan de hand van tussentijdse opdrachten en het lesgeven aan peers en tijdens een Sport na School aanbod. Bij de multiple choice vragen wordt er geen GIS-correctie toegepast. De student krijgt een numerieke score voor de tussentijdse opdrachten en de lesgeefkwaliteit aan peers tijdens peer teaching. Het mondelinge examen tijdens de examenperiode polst naar de kennis van kernpraktijken voor onderwijs in de basisschool, specifieke instructiemodellen, en een beleid om motorische vaardigheden te verbeteren.
Aanwezigheid in de practica is verplicht. Bij gewettigde en ongewettigde afwezigheid wordt een alternatieve opdracht voorzien. Deze wordt via TOLEDO gecommuniceerd. Het niet of niet tijdig indienen van opdrachten kan leiden tot een NA.

De OLA - stage wordt geëvalueerd op basis van permanente evaluatie aan de hand van een procesmatig aangelegde stageportfolio en op basis van bijgewoonde stagebezoeken door de stagebegeleider.
De uitgewerkte onderdelen van het stageportfolio, de besprekingen met de vakmentor(en) van de stageplaats, de praktijklector van de KU Leuven en de reflectievaardigheid van de student zijn bronnen van informatie voor de evaluatie van de stage.
De student krijgt een numerieke score voor de stage.

Het niet tijdig in orde brengen van het stageportfolio (volgens afspraak met stagebegeleider) leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf of wettiging d.m.v. doktersattest achteraf) op stage leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.

De rekenregels worden via TOLEDO gecommuniceerd.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.

Er is geen tweede examenkans.

Voor de OLA – practicum bestaat de evaluatie uit vaardigheidstoetsen (lesgeven) aan peers alsook uit het geven van een sport na school aanbod op de lagere school. Hier is geen herkansing mogelijk.

Voor de OLA – stage is geen herkansing mogelijk omdat er tijdens schoolvakanties geen mogelijkheden zijn om stage te lopen en dus te herkansen.