Stage lichamelijke opvoeding deel 2 (B-KUL-O0G95A)

9 studiepuntenNederlands46 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Het opleidingsonderdeel Stage Lichamelijke Opvoeding deel 2 is erop gericht om studenten een wetenschappelijk onderbouwd referentiekader te bieden om het vak Lichamelijke Opvoeding in het secundair onderwijs met de nodige competentie en effectiviteit in termen van (motorische) leerwinst te onderwijzen op zelfstandige basis. De leerdoelen op vlak van vakdidactische kennis en inzichten vinden hun ontwerp in de basiscompetenties van de Leraar zoals geformuleerd door de Vlaamse Overheid met accent op de functionele gehelen/basiscompetenties (BC) 1 t.e.m. 5 (verantwoordelijkheden t.a.v. de lerende), BC 6 t.e.m. 10 (verantwoordelijkheden tegenover de school en de gemeenschap). Er wordt ingezet op een verbreding en verdieping van vakdidactisch werk binnen lichamelijke opvoeding.
Vanuit een specifieke onderwijsvisie op het vak Lichamelijke Opvoeding en om de academische gerichtheid ervan te expliciteren worden deze functionele gehelen/basiscompetenties (BC) vertaald naar vakspecifieke leerresultaten (V).

BC 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
BC 2 De leraar als opvoeder
BC 3 De leraar als inhoudelijk expert
BC 4 De leraar als organisator
BC 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
BC 6 De leraar als partner van ouders/verzorgers
BC 7 De leraar als lid van een schoolteam
BC 8 De leraar als partner van externen
BC 9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
BC 10 De leraar als cultuurparticipant

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( O0G94A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0G94A : Stage lichamelijke opvoeding

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Stage lichamelijke opvoeding deel 2: verdieping (B-KUL-O0G95a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage26 urenBeide semesters
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Studenten doen een zelfstandige stage met aandacht voor de leerwinst van leerlingen onafhankelijk van hun (motorische) vaardigheid en met hogere eisen aan de kermpraktijken (1) doelen formuleren en evalueren, (2) taakpresentatie, (3) management, (4) actieve supervisie en monitoring, (5) leerstofopbouw, (6) adaptieve competentie. De vorm, inhoud en evaluatie van de stage wordt gestuurd door de decretaal vastgelegd 10 basiscompetenties van de leraar. Het volgende wordt van de studenten verwacht:

1. Minstens 4 lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) van de eigen stageklassen observeren op vlak van leraar- en leerlinggedrag. Daarnaast volgen minstens 2 lessen observatie tijdens het stagetraject op basis van eigen werkpunten.
2. Minstens 20 lessen LO onderwijzen over minstens 6 weken.

De evaluatie gebeurt aan de hand van stagebezoeken door de stagebegeleider, de vakmentor op school, en het aangelegde portfolio.

Observatiestage - Portfolio- Webinar

Stage op secundaire school.

6 sp. Stage lichamelijke opvoeding deel 2: verbreding (B-KUL-O0G96a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage20 urenBeide semesters
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Studenten doen een zelfstandige stage met aandacht voor de leerwinst van leerlingen onafhankelijk van hun (motorische) vaardigheid en gebruiken complexere werkvormen met hogere eisen aan de kermpraktijken (1) doelen formuleren en evalueren, (2) taakpresentatie, (3) management, (4) actieve supervisie en monitoring, (5) leerstofopbouw, (6) adaptieve competentie. De vorm, inhoud en evaluatie van de stage wordt gestuurd door de decretaal vastgelegd 10 basiscompetenties van de leraar. Het volgende wordt van de studenten verwacht:

1. Minstens 2 lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) van de eigen stageklassen observeren op vlak van leraar- en leerlinggedrag..
2. Minstens 12 lessen LO onderwijzen over minstens 3 weken. De focus ligt hier op de combinatie van motorische vaardigheid en fysieke activiteit.

3. De studenten maken een grondige analyse van het beweegbeleid op school, ontwikkelen een verbeterplan, en toetsen dit verbeterplan op haalbaarheid en implementatie in de stageschool. Op die manier wordt een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van een fysiek actieve levensstijl op school. Deze opdracht wordt gestuurd via webinar met geïntegreerde opdrachten.

Comprehensive School Physical Activity Programs: Putting Research into Evidence-Based Practice (Carson & Webster, 2019).

Portfolio - Presentatie - Webinar

Stage op een secundaire school en uitwerking van een opdracht ter promotie van fysieke activiteit.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stage lichamelijke opvoeding deel 2 (B-KUL-O2G95a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio, Vaardigheidstoets, Take-home


De stage wordt geëvalueerd op basis van permanente evaluatie aan de hand van een procesmatig aangelegde stageportfolio en op basis van bijgewoonde stagebezoeken door de stagebegeleider.
De uitgewerkte onderdelen van het stageportfolio, de besprekingen met de vakmentor(en) van de stageplaats, de praktijklector van de KU Leuven en de reflectievaardigheid van de student zijn bronnen van informatie voor de evaluatie van de stage.
De student krijgt een numerieke score voor de stage.

Het ontwerp van de evaluatie is gebaseerd op de 10 functionele gehelen/basiscompetenties van de leraar.
Tussentijdse feedback informeert de student over zijn leerproces op stage (groeiproces).
Er vindt een eindgesprek plaats met de stagebegeleider van de KU Leuven aan de hand van de ingevulde evaluatieformulieren van de student zelf, de vakmentor(en) en de stagebegeleider.

Het niet tijdig in orde brengen van het stageportfolio (volgens afspraak met stagebegeleider) leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf of wettiging d.m.v. doktersattest achteraf) op stage leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.

Specifiek voor de OLA – verbreding wordt ook een opdracht omtrent beweegbeleid op school gepresenteerd. Deze wordt geëvalueerd aan de hand van een numerieke score.

De rekenregels worden via TOLEDO gecommuniceerd.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.

Er is geen tweede examenkans.

Aangezien dit OPO stage in het secundair onderwijs omvat, is een tweede examenkans tijdens de zomermaanden niet mogelijk.