Stage lichamelijke opvoeding (B-KUL-O0G94A)
Doelstellingen
Het opleidingsonderdeel Stage Lichamelijke Opvoeding is erop gericht om studenten een wetenschappelijk onderbouwd referentiekader te bieden om het vak Lichamelijke Opvoeding in het secundair onderwijs met de nodige competentie en effectiviteit in termen van (motorische) leerwinst te onderwijzen in een teamteaching format. De leerdoelen op vlak van vakdidactische kennis en inzichten vinden hun ontwerp in de basiscompetenties van de Leraar zoals geformuleerd door de Vlaamse Overheid met accent op de functionele gehelen/basiscompetenties (BC) 1 t.e.m. 5 (verantwoordelijkheden t.a.v. de lerende), BC 6 t.e.m. 10 (verantwoordelijkheden tegenover de school en de gemeenschap).
Vanuit een specifieke onderwijsvisie op het vak Lichamelijke Opvoeding en om de academische gerichtheid ervan te expliciteren worden deze functionele gehelen/basiscompetenties (BC) vertaald naar vakspecifieke leerresultaten (V).
BC 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
BC 2 De leraar als opvoeder
BC 3 De leraar als inhoudelijk expert
BC 4 De leraar als organisator
BC 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
BC 6 De leraar als partner van ouders/verzorgers
BC 7 De leraar als lid van een schoolteam
BC 8 De leraar als partner van externen
BC 9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
BC 10 De leraar als cultuurparticipant
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( O0G93A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0G93A : Vakdidactiek lichamelijke opvoeding deel 2
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
O0G95A : Stage lichamelijke opvoeding deel 2
O0G98A : Stage lichamelijke opvoeding: verdieping
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Stage lichamelijke opvoeding (B-KUL-O0G94a)
Inhoud
Studenten doen een Teamteaching stage met aandacht voor de leerwinst van leerlingen onafhankelijk van hun (motorische) vaardigheid en met focus op de kernpraktijken,(1) doelen formuleren en evalueren, (2) taakpresentatie, (3) actieve supervisie en monitoring, (4) leerstofopbouw, (5) management, en (6) adaptieve competentie. De vorm, inhoud en evaluatie van de stage wordt gestuurd door de decretaal vastgelegd 10 basiscompetenties van de leraar.
Het volgende wordt van de studenten verwacht:
1. Minstens 4 lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) van de eigen stageklassen observeren op vlak van leraar- en leerlinggedrag. Daarnaast volgen minstens 2 lessen observatie tijdens het stagetraject op basis van eigen werkpunten.
2. Minstens 32 lessen LO onderwijzen over minstens 6 weken.
3. De student levert bewijs van vakinhoudelijke kennis aan via onder andere content maps van de te onderwijzen bewegingsdomeinen.
4. Op het schoolvlak maakt de student-leraar contact met de verschillende relatievelden in en buiten de schoolcontext en leert hij hier te participeren met speciale aandacht voor o.a. het organiseren van kwalitatieve beweeginitiatieven buiten het curriculum, het uitwerken van leerlijnen binnen bewegingsgebieden, vakvergaderingen, vakoverschrijdende schoolinitiatieven, klassenraden, oudercontacten. Hieronder vallen ook diverse mesotaken en het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten.
5. Begeleiding gebeurt aan de hand van besprekingen met vakmentor(en) en met stagebegeleider(s), alsook via het stageportfolio. Verwerkingstaken verwijzen naar het documenteren van het groeiproces (onder de vorm van een reflectie op het voorgestelde persoonlijk ontwikkelingsplan waarin de link wordt gelegd met de basiscompetenties, het stage activiteitenplan, uitgewerkte observatieopdrachten met reflecties, uitgewerkte lesvoorbereidingen, lesreflecties) in een stageportfolio die procesmatig wordt aangelegd.
Studiemateriaal
Praktijkboek Lichamelijke Opvoeding: Kwalitatief Bewegingsonderwijs voor de Secundaire School (Iserbyt, P., & Vanluyten, K.)
Toelichting werkvorm
Observatiestage - Portfolio - Webinar
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Stage lichamelijke opvoeding (B-KUL-O2G94a)
Toelichting
Dit OPO wordt geëvalueerd op basis van permanente evaluatie aan de hand van een procesmatig aangelegde stageportfolio en op basis van bijgewoonde stagebezoeken door de stagebegeleider.
De uitgewerkte onderdelen van het stageportfolio, de besprekingen met de vakmentor(en) van de stageplaats, de praktijklector van de KU Leuven en de reflectievaardigheid van de student zijn bronnen van informatie voor de evaluatie van de stage.
De student krijgt een numerieke score voor de stage.
Het ontwerp van de evaluatie is gebaseerd op de 10 functionele gehelen/basiscompetenties van de leraar.
Tussentijdse feedback informeert de student over zijn leerproces op stage (groeiproces).
Er vindt een eindgesprek plaats met de stagebegeleider van de KU Leuven aan de hand van de ingevulde evaluatieformulieren van de student zelf, de vakmentor(en) en de stagebegeleider.
Het niet tijdig in orde brengen van het stageportfolio (volgens afspraak met stagebegeleider) leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf of wettiging d.m.v. doktersattest achteraf) op stage leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Een tweede examenkans is, omwille van het lopen van stage in een secundaire school, niet mogelijk. Tijdens de zomermaanden is er geen mogelijheid tot herkansen van dit stage OPO.