Vakdidactiek lichamelijke opvoeding deel 2 (B-KUL-O0G93A)

3 studiepuntenNederlands48 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Het opleidingsonderdeel Vakdidactiek lichamelijke opvoeding deel 2 m.i.v. doorgroeistage en diversiteitsstage is erop gericht om studenten een wetenschappelijk onderbouwd referentiekader te bieden om het vak Lichamelijke Opvoeding in het secundair onderwijs met de nodige competentie en effectiviteit in termen van (motorische) leerwinst te onderwijzen. De leerdoelen op vlak van vakdidactische kennis en inzichten vinden hun ontwerp in de basiscompetenties van de Leraar zoals geformuleerd door de Vlaamse Overheid met accent op de functionele gehelen/basiscompetenties (BC) 1 t.e.m. 5 (verantwoordelijkheden t.a.v. de lerende), BC 6 t.e.m. 10 (verantwoordelijkheden tegenover de school en de gemeenschap).
Vanuit een specifieke onderwijsvisie op het vak Lichamelijke Opvoeding en om de academische gerichtheid ervan te expliciteren worden deze functionele gehelen/basiscompetenties (BC) vertaald naar vakspecifieke leerresultaten (V).

BC 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
BC 2 De leraar als opvoeder
BC 3 De leraar als inhoudelijk expert
BC 4 De leraar als organisator
BC 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( L05O0A ) EN (GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05O2A : Onderwijsonderzoek lichamelijke opvoeding
O0G94A : Stage lichamelijke opvoeding

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vakdidactiek lichamelijke opvoeding - deel 2 (B-KUL-L05M5a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum48 urenBeide semesters
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

Studenten leren in dit vak de nodige common en specialized content knowledge van diverse bewegingsdomeinen om dit effectief te kunnen onderwijzen op school. Verder werken studenten in groep praktische oefeningen omtrent positief gedragsmanagement uit, worden kritische incidenten gesimuleerd en geremedieerd, en worden cruciale lesgeefepisodes uit de stage onderwezen en besproken vanuit vakinhoudelijk en vakdidactisch perspectief. De inhouden van deze onderwijsleeractiviteit worden vanuit de decretaal bepaalde beroepscompetenties voor leraren geconcretiseerd in specifieke thema’s voor het brede domein van de lichamelijke opvoeding (LO):

(1) de leraar LO als begeleider van leerprocessen
(2) de leraar LO als opvoeder
(3) de leraar LO als (vak)inhoudelijk expert
(4) de leraar LO als organisator
(5) de leraar LO als innovator en onderzoeker

De studenten worden in dit OLA voorbereid om complexere lesgeefvaardigheden te verwerven met betrekking tot doelenformulering en evaluatie, positief gedragsmanagement en het gebruik van specifieke instructiemodellen zoals bijvoorbeeld Sport Education.

Vaardigheidstraining - Webinar - Werkcollege

Practica onder de vorm van peer teaching in diverse bewegingsdomeinen. De practica worden gestuurd via inhoudelijke webinars en curusmateriaal

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek lichamelijke opvoeding deel 2 (B-KUL-O2G93a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Vaardigheidstoets, Take-home


Dit OPO wordt geëvalueerd op basis van permanente evaluatie aan de hand van tussentijdse opdrachten en het lesgeven aan peers. Bij de multiple choice vragen wordt er geen GIS-correctie toegepast. De student krijgt een numerieke score voor de tussentijdse opdrachten en de lesgeefkwaliteit aan peers tijdens peer teaching. 
Aanwezigheid in de practica is verplicht. Bij gewettigde en ongewettigde afwezigheid wordt een alternatieve opdracht voorzien. Deze wordt via TOLEDO gecommuniceerd.

Het niet of niet tijdig indienen van opdrachten kan leiden tot een NA.

De rekenregels worden via TOLEDO gecommuniceerd.

Er is geen tweede examenkans.

Vakdidactiek lichamelijke opvoeding: deel 2 is niet herkansbaar, omdat de evaluatie gebaseerd is op permanente evaluatie en praktische oefeningen. Het is logistiek gezien niet mogelijk om een herkansing te organiseren..