Vakdidactiek kunstwetenschappen (B-KUL-O0G56A)

6 studiepuntenNederlands44 urenBeide semesters
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

Studenten kunnen (voor OLA 1)

(1) het actuele (Vlaamse) kunst- en cultuuronderwijs situeren binnen een ruimere historische, maatschappelijke en onderwijskundige context.
(2) kritisch reflecteren over (de huidige praktijk van) het actuele Vlaamse kunst- en cultuuronderwijs en zelf kerndoelstellingen formuleren.
(3) de verschillende facetten of componenten van de didactische praktijk benoemen en inhoudelijk kaderen.
(4) bestaande didactische materialen kritisch analyseren, herwerken en zelf vorm geven.
(5) diversiteit en binnenklasdifferentiatie in hun inhoud-, materiaal- en werkvormenkeuze integreren.

 

Studenten kunnen (voor OLA 2)

(1) Cultuur in de Spiegel kritisch toelichten.
(2) de voornaamste buitenschoolse kunsteducatieve spelers benoemen en hun aanbod in een schoolcontext inzetten.
(3) de diverse kunsten (niet enkel beeld en muziek, maar ook architectuur, mode, design, film, dans, drama/opera) samen of apart inzetten.
(4) overkoepelende kunstprojecten uitdenken en er de juiste partners voor kiezen.

De inhouden en activiteiten van dit OPO impliceren dat de student de inhouden, vaardigheden en attitudes van het OPO  ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ gelijktijdig met dit OPO verwerft of al heeft verworven. De student heeft 30 studiepunten kunstwetenschappen verworven of zal die verwerven bij het afronden van dit OPO.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0ZA5A : Omgaan met de kunsten in de praktijk
O0G52A : Kunst in het onderwijs 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vakdidactiek kunstwetenschappen (B-KUL-F0ZA3a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenEerste semester
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

Tijdens dit college leert de student het normatief kader (VOETEN en eindtermen van de overheid, leerplannen van de onderwijskoepels) van de verschillende kunst- en cultuurgerelateerde schoolvakken kennen (Esthetica, Kunstgeschiedenis, Kunstinitiatie & Cultuurwetenschappen en nieuwe vakken MAEV en Kunstbeschouwing). De student leert er kritisch over nadenken en komt zo tot een inzicht in en een omschrijving van de voornaamste doelstellingen (kennis, vaardigheden, attitudes) van de kunst- en cultuurvakken op school. Verder leert hij de samenhang van doelstellingen met de beginsituatie van de leerlingen (persoonlijk, sociaal, materieel, situationeel) en met de evaluatievormen (product/proces) kennen en inzien.

De student analyseert de volledige onderwijsleersituatie. Hij leert de les structureren, leerstof selecteren in relatie tot de canon van de kunstgeschiedenis, ordenen, benaderen (formalistisch, iconografisch/iconologisch, semiotisch) en aan diverse contexten koppelen (biografisch, sociologisch, materialistisch, feministisch, LGBTQ+, culturele studies en postkoloniale studies). De student leert ook de mogelijkheden van psychologische (onder meer het gebruik van perceptietheorieën) en filosofische benaderingen van de kunst- en cultuurvakken op school kennen. Er wordt gefocust op vakdidactische methodes en werkvormen, op media- en leermiddelen evenals op adequate examenvormen. Tot slot leert de student onderzoeksmethodes kunst en cultuur kennen, die in de klas kunnen worden toegepast.

Een topic die doorheen alle geschetste onderdelen loopt, is de omgang met diversiteit en binnenklasdifferentiatie.

Handboek en/of artikels
Multimedia
PowerPoint
Voorbeeldmateriaal

3 sp. Vakdidactiek van de kunsten (B-KUL-O0G56a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Excursie24 urenBeide semesters
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

Tijdens dit college leert de student

1. het Project Cultuur in de Spiegel kennen en er kritisch over reflecteren;

2. kunsteducatieve organisties ter ondersteuning van de kunst-op-schoolwerking kennen;

3. stappenplannen en werkvormen kennen om concreet met de kunsten in de klas aan de slag te gaan.

De kunstvormen die aan bod komen zijn: (voor kunstwetenschappers) dans, drama, film, muziek, mode & design; (voor musicologen) architectuur, beeld, dans, drama, film, mode & design.

De lessen zijn interactief en worden soms op locatie (excursie) gegeven.

 

Handboek en/of artikels
Multimedia
PowerPoint
Voorbeeldmateriaal

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek kunstwetenschappen (B-KUL-O2G56a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk


 

OLA 1

De evaluatie bestaat uit een paper die met de verschillende onderdelen van de lesinhoud verband houdt (driekwart van de punten). Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de actieve deelname tijdens de colleges (een kwart van de punten).
Voorwaarde: de studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de lessen. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.

Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de educatieve master in de cultuurwetenschappen en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.

OLA 2

De evaluatie bestaat uit een paper die met de verschillende onderdelen van de lesinhoud verband houdt (driekwart van de punten). Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de actieve deelname tijdens de colleges (een kwart van de punten).
Voorwaarde: de studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de lessen. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.

Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de educatieve master in de cultuurwetenschappen en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.

Wie slechts voor een van beide OLA's geslaagd is, dient het niet-geslaagde OLA in het eerstvolgende academiejaar te hernemen (herkansen kan binnen hetzelfde academiejaar niet). Voor het geslaagde OLA is er een overdracht van resultaat mogelijk. Die overdracht is beperkt in de tijd en geldt enkel voor het eerstvolgende academiejaar volgend op het positief behaalde resultaat van een van beide OLA's.

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • F0ZA3a - Vakdidactiek kunstwetenschappen (over academiejaar)
  • O0G56a - Vakdidactiek van de kunsten (over academiejaar)