Kunst in het onderwijs 1 (B-KUL-O0G52A)

9 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

Na het succesvol afronden van dit OPO is de student in staat om:

(1) kritisch en gericht lessen beschouwende en historische kunst- en cultuurvakken  evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, te observeren en te analyseren op basis van algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie, kunst- en cultuurdidactische (en eventueel andere) en de onderzoeksliteratuur.
(2) in team en zelfstandig krachtige lessen beschouwende en historische kunst- en cultuurvakken evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen te ontwerpen en te realiseren in de complexe realiteit van een secundaire school.
(3) zelfstandig hun lessen beschouwende en historische kunst- en cultuurvakken, evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren te evalueren in termen van de leeropbrengst bij leerlingen en onderbouwd op basis van algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie, relevante argumenten uit de kunst- en cultuurdidactische (en eventueel andere) en de onderzoeksliteratuur.
(4) hun lessen beschouwende en historische kunst- en cultuurvakken, m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren bij te sturen en te optimaliseren, op basis van kritische reflectie, algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie, kunst- en cultuurdidactische (en eventueel andere) en de onderzoeksliteratuur en op basis van de verdieping inzake vakdidactische thema's en technieken uit de seminaries binnen dit OPO.
(5) samen te werken met medestudenten en/of vakmentor en zo bij te dragen tot het eigen leerproces en dat van de medestudenten.
(6) samen met de vakmentor een informerend gesprek met ouders aan te gaan m.b.t. het leerproces van een leerling en deel te namen aan en een inbreng te hebben in de klassenraad.
(7) om te gaan met een klasgroep van lerenden met respect voor de eigenheid van de individuele leerling en de diversiteit van de groep.
(8) hun evolutie inzake het bereiken van elk van de 10 decretaal bepaalde basiscompetenties van de leraar te schetsen en hun sterke en zwakkere punten te evalueren.

Volgend op of gelijktijdig met

  • P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
  • P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
  • O0G56A : Vakdidactiek kunstwetenschappen
  • F0ZA5A : Omgaan met de kunsten in de praktijk

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN (GELIJKTIJDIG( O0G56A ) OF (GELIJKTIJDIG( F0ZA3A ) EN GELIJKTIJDIG( F0ZA4A )))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
O0G56A : Vakdidactiek kunstwetenschappen
F0ZA3A : Vakdidactiek kunstwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZA4A : Cultuur op school (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
O0G59A : Kunst in het onderwijs 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Initiatiestage kunst (B-KUL-O0G52a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage8 urenBeide semesters
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

In dit OPO

  • zet je de eerste stappen in het praktijktraject in een initiatiestage in de doorstroomfinaliteit
  • observeer je minstens 5 uur op gerichte wijze (via vooraf aangegeven specifieke aandachtspunten)
  • volg je een welbepaalde klas uit je stageschool voor minimaal 4 lesuren tijdens een en dezelfde dag
  • bied je gedurende 2 lesuren assistentie aan de vakmentor, bv. door beeldmateriaal, bronnen en contextinformatie aan te reiken aan de leerkracht, door een individuele leerling of een groepje te begeleiden tijdens een groepswerk, door aan co- of team-teaching te doen met de vakmentor etc.
  • geef je autonoom 4 uur les beschouwende kunst- en cultuurvakken in de doorstroomfinaliteit
  • ben je aanwezig op 1 seminarie en 1 intervisiemoment in de instelling en vindt 1 afsluitend pass/fail evaluatiegesprek plaats dat toegang verleent tot het volgende OLA. Bij een ‘fail’ kan beslist worden de stage tijdelijk stop te zetten. Je zal dan eerst moeten bewijzen dat je de vakdidactiek en/of noodzakelijke leerinhouden voldoende beheerst.

3 sp. Ingroeistage kunst (B-KUL-O0G53a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage8 urenBeide semesters
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

In dit OPO

  • observeer je minstens 3 uur
  • geef je autonoom minimum 8 uur les beschouwende kunst- en cultuurvakken in de doorstroomfinaliteit
  • neem je, in overleg met je stageschool, een of meerdere meso-activiteiten op (meer info infra)
  • ben je aanwezig op 1 intervisiemoment in de instelling en vindt 1 afsluitend evaluatiegesprek plaats.

3 sp. Doorgroeistage kunst (B-KUL-O0G54a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage8 urenBeide semesters
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

In dit OPO

  • observeer je minstens 3 uur
  • geef je autonoom minimum 8 uur les beschouwende kunst- en cultuurvakken in de doorstroomfinaliteit, de dubbele finaliteit of de arbeidsmarktfinaliteit
  • neem je, in overleg met je stageschool, een of meerdere meso-activiteiten op (meer info infra)
  • ben je aanwezig op 1 intervisiemoment in de instelling, en vindt 1 afsluitend evaluatiegesprek plaats.

Omdat het beroep van leraar meer inhoudt dan alleen maar het geven van goede lessen, vragen we om doorheen de stage ook een aantal meso-activiteiten uit te voeren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kunst in het onderwijs 1 (B-KUL-O2G52a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk


Voorwaarde: de studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten op de stageplaats, en de seminaries in de eigen instelling. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen, t.t.z. vakmentor, stagebegeleider en docent van het OPO, of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.

Het OPO wordt geëvalueerd aan de hand van deze elementen:

  • de observaties van de stagebegeleider (i.s.m. de vakmentor) m.b.t. een bijgewoonde lessen.
  • een portfolio waarin de studenten verslagen van hun activiteiten in het kader van dit OPO bijhouden (lesvoorbereidingen, reflecties, activiteitenverslag, observatieverslag, evaluaties en feedbackformulieren vakmentoren en stagebegeleider etc.)
  • een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) waarin de studenten reflecteren over hun positie m.b.t. de 10 decretaal bepaalde basiscompetenties van de leraar, hun sterke punten en werkpunten, en wat ze zullen ondernemen in het vervolg van hun stage.
  • een mondelinge toelichting bij de begeleidende stagebegeleider van het portfolio en POP.

Er wordt een score toegekend per Ola. Om voor het OPO te slagen, dienen de studenten op het geheel van de Ola’s te slagen en voor Ola 3 minstens de helft van de punten te behalen. Niet slagen voor Ola 3 leidt tot maximaal een tolereerbaar onvoldoende voor het geheel.

Herkansing binnen hetzelfde academiejaar is niet mogelijk voor de stage. Er is slechts een examenkans. Die kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.

Er is geen tweede examenkans.

Herkansen is binnen eenzelfde academiejaar niet mogelijk.